گسترش فناوری به حدی مورد توجه قرار گرفته است که حتی جایگزین کتاب‌ها و وسایل آموزش مدارس شده است.
کد خبر: ۷۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ 06 August 2015
به گزارش تابناک یزد، امروزه شاهد رشد و توسعه سریع علم و فناوری هستیم و به حدی این رشد در زندگی روزمره رسوخ کرده است که جزء جدایی ناپذیر زندگی شده است و تمامی گروه‌های سنی را هم شامل می‌شود به همین جهت این هجوم سریع مدارس را هم تحت تاثیر قرار داده و قالب سنتی مدارس را با تحولی بنیادین مواجه ساخته است که با توجه به شرایط کشور‌ها این تغییرات با سرعت‌های مختلفی، بروز می‌کند.

 گسترش علم در گرو استفاده از فناوری‌های نوین
از قدمت مدارس هوشمند مدت زیادی نمی‌گذرد و اولین مدرسه هوشمند دنیا در سال 1996 در انگلستان تاسیس شد که این مسئله، گامی پیوسته در ایجاد این نوع مدارس در سراسر جهان شد.

پایه‌گذاری مدارس هوشمند در ایران هم در حدود یک دهه قدمت دارد و زمان تاسیس آن به سال 84-85  بر می‌گردد که در چند دبیرستان منتخب اجرایی شد و پس از آن روند پیشرفت را با سرعت بیشتری پیمود تا اینکه در حال حاضر بیشتر مدارس کشور از این نوع فناوری بهره می‌برند. در حقیقت گسترش علم در عصر حاضر به نوعی پیش می‌رود که نیازمند ابزار‌های سریعتری برای انتقال و ترویج آن هستیم و از این رو ناگزیر به استفاده از رایانه‌ها خواهیم بود.

 تبلت و تخته هوشمند جایگزین کتاب و تخته معمولی می‌شود
با ورود این نوع مدارس به چرخه آموزشی کشور، تغییراتی ناشی از آن را هم شاهد هستیم. از جمله تغییراتی که مدارس هوشمند پیدا کرده‌اند استفاده از فضای فیزیکی به نحوی متفاوت با حالت سنتی است و رایانه و تبلت و تخته‌های هوشمند جایگزین کتاب‌های کاغذی و تخته‌های متداول شده‌اند.

به کارگیری ابزار‌های نوین در مدارس هوشمند
عیسی‌زاده معاون مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات درباره نوع و تعداد مدارس هوشمند در ایران گفت: مدارس هوشمند با استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی نظیر کامپیوتر، تخته‌های هوشمند کار می‌کنند و کم‌کم این وسایل جایگزین کتاب شده‌اند.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه این وسایل هزینه بالایی دارند اما کارایی چندان مناسبی ندارند و درصد جایگزینی وسایلی با بهره‌وری بالاتری نظیر تکنولوژی LFT هستیم تا به جای تخته‌های هوشمندی و data projection شود.

مشارکت 50 درصدی مدارس در هوشمند‌سازی
عیسی‌زاده تصریح کرد: بطور کلی مدارس هوشمند در پنج دسته کلی قرار می‌گیرند که شامل نیمه الکترونیک، الکترونیک، نیمه هوشمند، پیشرفته و تمام هوشمند می‌باشد که تا رسیدن به شرایط تمام هوشمند برای تمامی مدارس کشور راه طولانی در پیش است.

وی افزود: در حال حاضر تمامی مدارس کشور هوشمند‌سازی نشده‌اند و در حدود 605 هزار کلاس درس از میان 105 هزار مدرسه کشور به این فناوری تا حدودی دست یافته‌اند، در واقع نزدیک به 50 درصد از مدرسه‌ها تا کنون در این طرح مشارکت داشته‌اند و از نشر آمار مدارس تمام هوشمند اطلاعات دقیقی در دست نیست.

 آماده‌سازی مدارس بنیان ارتقای هوشمند‌سازی
معاون فناوری اطلاعات زیر بنای اصلی هوشمند‌سازی مدارس را بودجه و همچنین آمادگی مدارس و معلمان دانست که در همین راستا از سال 1382 برنامه‌ای ایجاد شده است تا هر معلمی در صورت تمایل مسائل کامپیوتری و فناوری‌های جدید بیشتر آشنا شود.

وی همچنین از ارائه تبلت دانش‌آموزی در سال 92 بطور آزمایشی در برخی مدارس خبر داد و تصریح کرد: قرار بر این است در سال تحصیلی 94 در سایر استان‌ها هم این برنامه اجرایی شود.

تهدیدها و فرصت‌ها در فرآیند هوشمند‌سازی
هرچند نفوذ تکنولوژی در زندگی اثرات مثبتی داشته است اما نباید تهدید‌های این چاقوی دولبه را از نظر دور داشت. بخصوص در این مورد افراد در سنین مدرسه، که دوران حساسی را سپری می‌کنند.

مدارس هوشمند این فرصت را ایجاد کرده‌اند که دانش‌آموزان استفاده از رایانه را بیش از پیش در اولویت قرار دهند، در نتیجه باید مراقبت‌های متناسب با اوضاع مدنظر باشد. به همین جهت برای مراقبت‌های بیشتر، آموزش و پرورش سمینار‌ها و برنامه‌های آموزشی را برای آگاهی مدیران و معلمان و والدین برگزار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران؛ عیسی‌پور در پایان به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر و برای سال تحصیلی جدید بیشترین تمرکز بر ارتقای کیفیت سطح مدارس هوشمند است و کمیت این موضوع در دستور کار قرار ندارد هرچند که وجود حداقل سه کلاس هوشمند در استان‌ها قطعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار