خبرگزاری تسنیم: معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۴ هزار و ۳۵۴ جلد شناسنامه الکترونیکی در کرمانشاه صادر شد.
کد خبر: ۷۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸ 05 August 2015
حسین نظری اظهار داشت: تعداد شناسنامه‌های صادر شده در طول چهار ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 11هزار و 748 جلد شناسنامه بیش از دو برابر افزایش یافته است.

معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کرمانشاه عنوان کرد: در طول این مدت پنج هزار و 914  کارت هوشمند صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با صدور 18 هزار و236 کارت ملی هوشمند 68 درصد کاهش صدور داشته است.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون 564 مورد تغییر نام خانوادگی در استان کرمانشاه به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 753 مورد تغییر، 26 درصد کاهش یافته است.

نظری با اشاره به چهار نام پرتکرار برای دختران از ابتدای سال در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: در طول این مدت پنج نام پرتکرار برای دختران به ترتیب اولویت باران، فاطمه، بهار، یسنا و رها بودند.

معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کرمانشاه بیان کرد: در طول این مدت بیشترین اسامی که برای پسران انتخاب شده به ترتیب فراوانی تکرار امیر‌‌علی، محمد طا‌‌ها، محمد، امیرعباس و امیرحسین هستند.

نظری با بیان اینکه اسامی انتخابی برای نوزادان باید دارای معیارهای مدنظر در ثبت احوال باشند، عنوان کرد: از ابتدای سال تا کنون 70مورد تغییر نام به ثبت رسیده در حالی که این میزان در سال گذشته 145 مورد گزارش شده است.

وی بیان کرد: با دریافت نام، کمیته هفت نفره شامل سه استاد عضو هیئت علمی دانشگاه به بررسی اسم و مطابقت آن با معیارها و شاخص‌‌های از پیش تعیین شده می‌‌پردازند.

معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کرمانشاه افزود: مغایرت نام با جنسیت نوزاد، ترکیب ناموزون نام انتخابی، بی‌‌معنی، مستهجن و یا خارجی بودن آن از جمله دلایل رد برخی از اسامی هستند.

وی گفت: «خَباک» به معنی مبارز و شورشگر، «لایان» به معنی عوعو کردن سگ، «ماه ثمین» به دلیل ترکیب نامناسب، «آنیس» نام خارجی، «رو‌کن» فاقد معنی، «آشیل» نام خارجی یونانی، «روحتاف» روحی که به هیجان آمده، «حسین کیان» ترکیب ناموزون و «تیگران» نام پادشاه ارمنستان که دست نشانده حکومت روم است، از جمله اسامی رد شده در کمیته نام اداره ثبت احوال هستند.

نظری افزود: در طول این مدت اسامی انتخابی جدید «حسنین» ترکیب ناموز‌و‌ن، «آبان» عدم تناسب با جنسیت نوزاد، «هوژان» یاد گرفتن، «آریامهر»، «آرمائیل» نام آشپز ضحاک ماردوش و «ماه‌بُت‌» به دلیل عدم تناسب با جنسیت نوزاد نیز در این کمیته رد شدند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار