آیت الله دژکام یادآور شد: بحث عدالت که می کنیم به دنبال دعوا نیستیم و سطح نظام ما به حمدالله بالاتر از این است که با دعوا مسائل را حل کند و خیلی معقولانه می توان این مسائل را سامان داد اما باید به موضوع فکر کرد و فکر از ناحیه شما مسئولان باید باشد و این در حوزه نفت و گاز هم صدق می کند.
کد خبر: ۷۲۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷ 09 March 2019

تابناک فارس به نقل از شبستان: «آیت الله لطف الله دژکام» امروز (شنبه 18 اسفند) در دیدار با مدیران شرکت های نفتی استان فارس با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه و بیان اینکه برای اشرافیت بر این موضوعات نیاز به زمان بیشتری است، گفت: ما در حوزه فعالیت خود کارهای تخصصی داریم در یکسری مسائل نیاز مشترک داریم که باید برآورده شود و آن نیازهای معنوی و دینی است.

 

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: دانشجویان گاهی سوال می پرسند که چرا درس معارف اسلامی در همه رشته ها باید خوانده شود در حالیکه در رشته های مهندسی یا پزشکی دروس عمومی برای آنها خیلی معنا ندارد، دروس عمومی البته فقط معارف نیست و ادبیات و غیره می خوانیم و نیاز است تا ما بتوانیم با دیگران که در رشته ما نیستند ارتباط برقرار کنیم و یک سررشته حداقلی از مواردی که برای ارتباطات اجتماعی نیاز است پیدا کنیم.

 

وی با بیان اینکه مسئله دین و آموزش های دینی که از آموزش های عمومی است از این جهت است و نیاز همگانی است، اظهار کرد: بنابراین بنده از این حرکت ارزشمندی که در قالب انجمن های اسلامی یا در قالب ستاد اقامه نماز و فعالیت های فرهنگی که در وزارت نفت شکل می گیرد تقدیر می کنم و امیدوارم که این حرکت ها هرچه بهتر و تاثیرگذارتر هم برای کارکنان و هم برای خانواده ها شکل بگیرد.

 

آیت الله دژکام با بیان اینکه در همه ادیان به ویژه در دین اسلام، دین همیشه طرفدار عدالت بوده است، تأکید کرد: یعنی شما نمی توانید بگویید ما دین الهی پیدا می کنیم که طرفدار ظلم هم باشد، دین همیشه طرفدار عدالت است و دین داران همیشه باید به توسعه و ترویج عدالت کمک دهند چون خدا به عدالت فرمان داده است،

 

امام جمعه شیراز متذکر شد: در پیام گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری صادر فرمودند ایشان تصریحا بیان کردند که عدالت ارزش فراموش شدنی برای بشر نیست و انقلاب ما انقلابی بوده است که برای عدالت برپا شده است و برخی گلایه ها به خاطر این است که عدالت برپا نمی شود.

 

وی با بیان اینکه انتقادات به خاطر عدم وجود عدالت است و باید به فکر عدالت باشیم، افزود: مسئله عدالت مسئله بسیار دقیق و پیچیده ای است برخلاف آنچه که ممکن است در اذهان باشد که فکر می کنیم می توان یک روزه بحث عدالت را سامان دهیم، امروزه حتی در بین تحصیل کرده ها و فرهیختگان جامعه در بحث نظری عدالت اختلاف داریم.

 

نماینده ولی فقیه گفت: اشتباه است که خیال کنیم اجرای عدالت کاری ندارد، ظرافت کار را نباید نادیده بگیریم، اینکه می گوییم می توانیم به این معنا نیست که کار کوچکی است، کار بزرگی است اما می توانیم، باید حساب شده، معقول و منطقی در این مسائل وارد شویم.

 

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه وقتی شما در مورد عدالت می خواهید صحبت کنید باید ببینیم چگونه عدالت را در جامعه پیاده کنیم؟ افزود: خیلی وقت ها ممکن است نظریات بسیار دقیق فلسفی، اقتصادی و اجتماعی در اینجا مطرح شود که مغز را باید به کار بگیرید تا حل شود.

 

وی با بیان اینکه عدالت جزائی حدی دارد و قرآن کریم می فرماید بیشتر از حد نروید یعنی علم و تخصص می خواهد و باید بررسی شود و به این سادگی نیست که فوری بخواهیم اجرا کنیم، عنوان کرد: در عدالت توزیعی کار از این سنگین تر است برای اینکه همه مدعی و مطالبه گر هستند، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند در نظام بودجه ریزی و توزیع منابع باید تغییر حاصل شود که تغییر به سمت ایجاد عدالت باشد.

 

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: باید به عدالت اهمیت دهیم و یکی از موضوعاتی که باید دقیق تر و عالمانه تر به آن بپردازید همین است که بحث عدالت را چه کنیم؟ این پرسش دائمی بشر است که پاسخ عاقلانه می خواهد وگرنه همیشه این معضلات وجود خواهد داشت.

 

امام جمعه شیراز با عنوان اینکه به گفته دوستان از سال 1338 شرکت پتروشیمی در استان فارس شکل گرفته استف بیان کرد: اگر 60 سال پیش از اولین های کشور بوده ایم که پتروشیمی داشته ایم معلوم است که فارس در زمینه دانش و عمل در زمینه نفت و گاز خیلی وقت است حرف دارد، ما در دانشگاه به موازات شرکت رشته های مربوط به نفت و گاز داشتیم یعنی فارس هم پیشینه علمی قوی و هم پیشینه عملی و اجرایی قوی در زمینه نفت و گاز داشته است، بنابراین باید حق استان فارس و بچه هایی که در این زمینه تلاش کردند رعایت و دیده شود.

 

آیت الله دژکام یادآور شد: بحث عدالت که می کنیم به دنبال دعوا نیستیم و سطح نظام ما به حمدالله بالاتر از این است که با دعوا مسائل را حل کند و خیلی معقولانه می توان این مسائل را سامان داد اما باید به موضوع فکر کرد و فکر از ناحیه شما مسئولان باید باشد و این در حوزه نفت و گاز هم صدق می کند.

 

وی با بیان اینکه شما برای اینکه عدالت را تامین کنید و بچه های شما از حق خود محروم نشوند چه اندیشیده اید؟ عنوان کرد: امروز 198 هزار جوان داریم که مانند فرزند خودمان هستند و در اشتغال آنها معضل داریم، می گویند استان فارس برخوردار است، امروز استان ما برخوردار و توانمند است اما اگر برنامه ریزی نداشته باشیم و بیخیال حق استانمان در زمینه های مختلف شویم همه چیز را از دست می دهیم و به عقب خواهیم رفت در حالیکه دیگران در حال پیشرفت هستند.

 

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه فارس می تواند در فرآیند توسعه جلودار باشد و به سایر استان ها کمک دهد تا رشد کنند، گفت: این مسئله خارج از استان بود ولی در داخل استان هم اگر توزیع عادلانه نسبت به امکانات نداشته باشیم بعد از مدتی خود استان از درون دچار چالش خواهد شد، بنابراین همه در ناحیه مسئولیت های خود باید به فکر باشید.

 

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه مدیریت سوای کار فنی است، اظهار کرد: مدیریت باید نگاهش به عدالت به عنوان محور توسعه به گونه ای باشد که در چند سال آینده همه مردم فارس احساس کنند که دارای منافع مشترک هستند، اگر عدالت در استان مشاهده نشود مردم حاضر نیستند با شما همکاری کنند و این همان چیزی است که رهبر تذکر دادند و سرسختانه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دنبال این قضیه هستند که ما به سمت عدالت برویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار