کد خبر: ۷۲۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 06 March 2019

تابناک / رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای عملیات اتصال راه‌آهن رشت به آستارا، بندر کاسپین و بندر انزلی گفت: از وزیر راه و شهرسازی درخواست می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ حداقل راه‌آهن رشت را به بندر کاسپین، بندر انزلی و نهایتاً به بندر آستارا متصل کند.

 

دستور روحانی به وزیر راه برای اتصال بنادر گیلان به شبکه ریلی تا پایان سال ۹۹/اتصال ریلی ایران و عراق

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در حاشیه افتتاح رسمی راه‌آهن رشت قزوین در ایستگاه راه‌آهن رشت امروز را روز مبارکی برای همسایگان ایران، ملت و گیلانیان برشمرد و اظهار کرد: علاوه بر ملت ایران و گیلانیان همسایگان ما می‌توانند از راه‌آهن رشت قزوین نفع ببرند و ازاین‌رو امروز روز مبارکی است.

راه‌آهن رشت به آستارا ادامه پیدا می‌کند

وی طراحی پروژه و بهره‌برداری از راه‌آهن رشت را موجب افتخار دانست و افزود: موجب خوشحالی همه ملت ایران است که این راه‌آهن می‌تواند به یکی از راه‌آهن‌های مهم و استراتژیک در منطقه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه راه‌آهن رشت ـ قزوین با تفاهمی که امروز بسته‌ شد از سمت رشت به آستارا ادامه پیدا خواهد کرد گفت: امیدواریم در زمان کوتاهی سازمان برنامه بودجه، قرارگاه سازندگی خاتم انبیا و مجموعه دولت اجرای این پروژه با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

روحانی با بیان اینکه راه‌آهن رشت ـ قزوین می‌تواند شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل کند افزود: با بهره‌برداری از راه‌آهن رشت ـ قزوین علاوه بر اتصال شمال و جنوب در ایران، کشورهای آسیا، اروپا، قفقاز و همسایگان ما از آن نفع می‌برند.

وی با اشاره به تأثیرات ارزشمند راه‌آهن رشت ـ قزوین برای همسایگان ازجمله کشور روسیه بیان کرد: راه‌آهن رشت  ـ قزوین علاوه بر تأثیری که در رشد اقتصادی ایران و استان گیلان دارد، رهاورد محیط زیستی و ترانزیتی داشته و همچنین می‌تواند مسیر رشت به تهران را چهارساعته طی کند.

روحانی با اشاره مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: در ملاقاتی که با پوتین رئیس‌جمهور روسیه و الهام علی‌اف رئیس‌ جمهور آذربایجان داشتیم درباره این مسیر ریلی و حجم کالاها و محصولاتی که می‌تواند از طریق آن به کشور روسیه منتقل شود صحبت‌های مفصلی انجام شد.
سه برابر شدن توسعه شبکه ریلی در کشور

رئیس‌جمهور با تقدیر از دست‌اندرکاران شاغل در توسعه شبکه ریلی کشور گفت: امروزه ظرفیت توسعه ریلی کشور از چهار هزار به ۱۲ هزار کیلومتر افزایش پیداکرده و از همه مهم‌تر ۲۰ درصد توسعه راه‌آهن کشور در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

افزایش جابجایی بار در کشور از ۱۹ میلیون تن در ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن در حال حاضر

روحانی با اشاره به نقش توسعه شبکه حمل‌ونقلی راه‌آهن رشت ـ قزوین برای بنادر بیان کرد: ظرفیت جابجایی بار در کشور از ۱۹ میلیون تن ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن در حال حاضر رسیده و این نشان از ظرفیت عظیم کشور در حوزه حمل‌ونقل است.

وی با اشاره به تحول عظیم مبادلات حمل‌ونقل بار در بنادر شمال و جنوب از طریق راه‌آهن خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ چندین پست اسکله در گیلان به بهره‌برداری رسید که افتتاح راه‌آهن رشت قزوین در کنار ظرفیت‌های موجود می‌تواند ظرفیت جابه‌جایی بار را در کشور مضاعف کند.

دستور روحانی از وزیر راه برای اتصال بنادر گیلان به شبکه ریلی تا پایان سال ۹۹

رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت تسریع در اجرای عملیات اتصال راه‌آهن رشت به آستارا، بندر کاسپین و بندر انزلی تأکید کرد و گفت: از وزیر راه و شهرسازی درخواست می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ حداقل راه‌آهن رشت را به بندر کاسپین، بندر انزلی و نهایتاً به بندر آستارا متصل کند.

راه‌آهن برای توسعه و پیوند کشورها با یکدیگر است

وی با بیان اینکه نباید انتظار تحقق شبکه ریلی کشور را تنها در بخش اقتصادی ببینیم گفت: راه‌آهن تنها ارتباط بخش‌ها برای توسعه مناطق داخل کشور نیست بلکه پیوند کشورها با یکدیگر را مستحکم می‌کند.

روحانی با بیان اینکه امروزه راه‌آهن در افغانستان، پاکستان و در شمال ایران ارتباط برقرار کرده گفت: به‌زودی اتصال ریلی ایران با عراق برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از طریق ریل در کشور نه‌تنها شمال ـ جنوب با یکدیگر متصل می‌شود بلکه ایران با کشورهای دنیا ارتباط برقرار می‌کنند افزود: ایران اکنون از طریق راه‌آهن اینکه برون با کشور چین متصل است و امیدواریم پیوند ایران با کشورهای همسایه و دوست روزبه‌روز مستحکم‌تر شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند بین روابط حسنه ملت ایران با سایر کشورها اختلاف ایجاد می‌کنند موفق نخواهند شد گفت: ما امیدواریم روابطمان با کسانی که سعی دارند از خط ریلی که در کشور مورد بهره‌برداری قرارگرفته استفاده کنند بیشتر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار