عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ضعف و خستگی شایع‌ترین علامت کم کاری تیروئید است.
کد خبر: ۷۰۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 22 January 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از تیترشهر، محمدعلی بیانی ضعف و خستگی، کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، تپش قلب، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها را از علائم کم کاری و پرکاری تیروئید برشمرد.

 

وی گفت: تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در قسمت تحتانی گردن و روبروی نای زیر حنجره قرار دارد که مسئول ساخت هورمون تیروئید، ذخیره و ترشح آن است و اختلال در عملکرد آن منجر به بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید می‌شود.

 

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه یکی از علت‌های اصلی کم کاری تیروئید بیماری‌های خودایمن تیروئید است، یادآورشد: بدن بر علیه غده تیروئید آنتی بادی تولید می‌کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.

 

بیانی، ضعف و خستگی را به عنوان شایع‌ترین علامت کم کاری تیروئید دانست و گفت: خشکی پوست، احساس سرما، ریزش مو، یبوست، افزایش وزن، کاهش اشتها، افزایش احتمال سقط، کاهش ضربان قلب و افزایش فشارخون از دیگر علائم این بیماری هستند.

 

این فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: وقتی تیروئید بیش از اندازه فعالیت کند و هورمون زیادی تولید کند، موجب پرکاری تیروئید می‌شود و توده‌های بزرگ باعث ایجاد گواتر می‌شوند.

 

بیانی با اشاره به بیماری گریوز که شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید است، گفت: اغلب در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله در مناطق با مصرف بالای ید، رویت می‌شود و از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به این بیماری زمینه ارثی، مصرف سیگار و استرس بوده که در زنان ۱۰ برابر شایع‌تر از مردان است.

 

وی یاد آور شد: علائم بیماری پرکاری تیروئید شامل پرفعالیتی، تحریک پذیری، بی‌قراری، عدم تحمل گرما و تعریق، تپش قلب، ضعف و خستگی، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها، اسهال، پر ادراری، افزایش ضربان قلب، نامنظمی قلبی، لرزش، پوست گرم و مرطوب است.

 

این فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه اولین قدم جهت تشخیص بیماری، چک کردن هورمون TSH است، گفت: در صورت رویت هر کدام از علائمی که توضیح داده شد، حتما به پزشک معالج مراجعه شود.

 

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در صورت تشخیص کم کاری تیروئید، پزشک هورمون‌های آن را به صورت قرص تجویز خواهد کرد، گفت: در صورت پرکاری تیروئید، شایع‌ترین راه درمان استفاده از داروهای ضد تیروئید است و همچنین ید درمانی و برداشتن غده آن مشکل پرکاری را حل می‌کند، اما این روش‌ها تنها زمانی توصیه می‌شود که داروها تاثیر نداشته باشند یا این مشکل باعث ایجاد گواتر بزرگ شده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار