حدود 12 هزار هکتار مساحت توتستان های کشور است که هشت هزار هکتار آن در گیلان قرار دارد و این استان، 60 درصد پیله تر ابریشم ایران و خراسان رضوی 60 درصد نخ ابریشم را تولید می کنند.
کد خبر: ۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹ 22 February 2015
به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، محمدعلی نجفی در این نامه با اشاره به اینکه حدود 50درصد از نوغانداری کشور در استان گیلان وجود دارد، نوشته است: نقش قیمت محصولات کشاورزی بعنوان مهمترین مولفه موثر در برآورد درآمد و ایجاد انگیزه کسب و کار و فعالیت مولد اقتصادی، انکار ناپذیر است پیشنهاد می شود قیمت تضمینی پایه هر کیلو پیله تر ابریشم برای سال آینده 166 هزار و 500 ریال باشد.

وی با اشاره به حمایت وازرت جهاد کشاورزی از پیشنهاد این قیمت خاطرنشان کرده است: برغم افول شدید نوغانداری در کشور از سال 1380 تا 1390، در حال حاضر بررسی ها نشان دهنده تمایل نوغانداران به تولید پیله تر ابریشم و افزایش نسبی تولید از سال 1391 تا 1393 بوده است که شاید، مهمترین دلیل آن مولفه تعیین قیمت تضمینی پایه پیله تر ابریشم در طول سه سال گذشته باشد. 

قیمت تضمینی پیله تر ابریشم در سال های 1391 ، 1392 و 1393 به ترتیب 86 ، 110 و 130 هزار ریال بوده است. 

پرورش کرم ابریشم در استان های گیلان ، مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان انجام می شود.

حدود 12 هزار هکتار مساحت توتستان های کشور است که هشت هزار هکتار آن در گیلان قرار دارد و این استان، 60 درصد پیله تر ابریشم ایران و خراسان رضوی 60 درصد نخ ابریشم را تولید می کنند.

پیله ابریشم تولید نوغانداران ایران در یک هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود. 

حدود 18 هزار و 600 خانوار نوغاندار در کشور وجود دارد که نیمی از آنها خانوارهای گیلانی هستند.

پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هرسال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حدود دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.

امسال، یک هزار تن پیله تر ابریشم در کشور تولید شد.

توزیع 200 هزار اصله توت اصلاح شده از اواخر بهمن ماه در 15 استان کشور آغاز شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار