مدیرکل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی توصیه‌نامه‌های نمایندگان برای ارباب رجوع، که اخیرا یکی از آنها که از سوی آقای محمدعلی وکیلی نوشته شده بود خبرساز شد، با بیان اینکه نوشتن این دست از توصیه‌نامه‌ها کار غیرمعمولی نیست، درباره‌ی اقدامات نمایندگان برای جلوگیری از ایجاد رانت در اینگونه اقدامات گفت: مجلس بزودی وبسایتی را رونمایی خواهد کرد که این درخواست‌ها بصورت سیستمی در آنجا ثبت خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 23 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از انصاف نیوز ؛ مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس، در پاسخ به اینکه آماری از این توصیه نامه‌ها و جزییات آنها در جایی ثبت می‌شود، گفت: بله؛ آمار وجود دارد. اصولا همه‌ی نامه‌هایی که از مجلس خارج می‌شود، طبیعتا شماره و ثبت می‌شوند.

ضمن اینکه نمایندگان هم بطور معمول یکی از کارهایی که انجام می‌دهند، غیر از قانونگذاری و نظارت، پیگیری مطالبات و مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابی‌شان است و برای پیگیری چنین موضوعی بعضا نامه‌ها و مکاتباتی را با مسوولین دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند؛ روزانه تعداد زیادی از مردم یا در تهران به مجلس و دفاتر نمایندگان مراجعه می‌کنند و یا به دفاتر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان مراجعه می‌کنند و یا از طریق نامه و مکاتبه دغدغه‌ها و مشکلاتشان را با نمایندگان خود در میان می‌گذارند و نمایندگان هم بعضا بعد از بررسی و مشاهده‌ی مستندات و یا احیانا ملاقات با فرد، درصورتی که بتوانند مشکلشان را حل کنند مکاتباتی را در همین راستا انجام می‌دهند. این موضوع کار غیر معمولی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه «در برخی از این نامه‌ها رانت، فساد یا توصیه‌های ویژه‌ای هم وجود دارد، چگونه می‌توان از این دست از آسیب‌ها پیشگیری کرد؟» گفت: قطعا کسی برای اینکه امتیاز ویژه‌ای به فردی دهد مجاز به مکاتبه نیست؛ اینکه هر مقام مسوولی در جمهوری اسلامی برای دادن یک امتیاز ویژه مکاتبه کند، کار صحیحی نیست؛ اما اینکه برای پیگیری حل مشکلات مردم از سوی نمایندگان مکاتبه‌ای صورت بگیرد طبیعی است. بالاخره در کشور ما نمایندگان مجلس جزو نزدیک‌ترین مسوولان به مردم هستند.

مردم بسیار ساده‌تر از سایر مسوولین اجرایی به نمایندگان خود دسترسی دارند و نمایندگان هم به‌جهت حضور در مجلس در کسوت نماینده، دسترسی‌شان به مسوولان اجرایی در سطح قابل توجهی قرار دارد. به همین جهت شاید یکی از فضاهایی که ایجاد شده برای اینکه مشکلات مردم به مسوولان اجرایی منعکس شود همین مراجعه به نمایندگان باشد. شاید راحت‌ترین راه و تنها راهی که الان وجود دارد این است که مردم از طریق وکلای خود بتوانند موضوعات را پیگیری کنند.

کیایی با بیان اینکه این توصیه‌نامه‌ها الزام قانونی ندارند، گفت: اگر نماینده مواردی از تخلف یا تضییع حق و یا مشکلی فردی برای یک ارباب رجوع در سازمانی را به یک مسوول اجرایی گوشزد کند، طبیعتا با یک توصیه می‌تواند حل شود.

اما اگر نماینده احساس کند که این موضوع موضوعی است که فراتر از یک پیگیری را برای حل شدن نیاز دارد و مشکل، مشکلی فراگیر است، نمایندگان هم ابزارهای مختلفی دارند؛ از قبیل، سوال، پیگیری، تذکر و در مواردی هم اگر مشکل با این طرق قابل حل نباشد، بصورت استیضاح اقدام می‌کنند که بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

وی در پاسخ به اینکه «چگونه می‌توان فهمید که این نامه‌ها رانتی بوجود نمی‌آورند و نامه‌هایی ساده هستند؟» گفت: طبیعتا این مکاتبات نباید محملی برای ایجاد رانت به نفع شخص خاصی باشند.

حتما نظارت وجود دارد و تمامی مکاتبات ثبت می‌شوند و پس از ثبت هم ملاحظه می‌شود که این مکاتبات  منجر به ایجاد رانت و یا ناحقی برای فرد خاصی نشود.

مدیر روابط عمومی مجلس در پاسخ به اینکه آیا برای منظم‌تر شدن و شفاف‌تر شدن این نامه‌ها فکری شده است یا نه، گفت: بله! مجلس یک وبسایتی را بزودی رونمایی خواهد کرد که وبسایت رسمی و سازمانی مجلس شورای اسلامی است.

در این وبسایت غیر از اینکه خدمات مختلفی به مردم در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود، یکی از کارویژه‌هایش این است که مردم می‌توانند از هر نقطه‌ی کشور بدون مراجعه به مجلس مطالبات، دغدغه‌ها و مشکلات‌شان را با ذکر نام، نام خانوادگی، کد ملی، ایمیل، تلفن و باقی مشخصات، بگویند و احیانا مستندات‌شان را پیوست کنند و در نهایت بجای اینکه همه‌ی این رسیدگی‌ها بصورت دستی انجام شود، بصورت سیستمی انجام خواهد شد؛ در اینصورت هم آمد و شد مردم تسریع می‌شود، هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و طبیعتا امکان برخی اشکالات مورد اشاره‌ی شما هم کمتر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار