کد خبر: ۶۹۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱ 22 December 2018

 

به گفته منابع سیاسی رسمی در پایتخت آمریکا، دولت ترامپ برای خارج کردن تمام نیروهای این کشور از سوریه، عزمی جدی دارد. این تصمیم آمریکا بدترین عقب نشینی واشنگتن در مقابل ترکیه و ایران محسوب می‌شود که همچنان نیروهای طرفدار خود را در سوریه حفظ کرده‌اند. علاوه بر این، تصمیم مذکور، دربردارنده اعتراف ترامپ به شکست استراتژیک و آشفته آمریکا در پرونده سوریه است.

در مقابل، خروج نیروهای آمریکایی به معنای پیروزی استراتژیک روسیه در سوریه است، که در ادامه منجر به تثبیت جایگاه بشار اسد می‌شود، که بیشترین سود از شکست استراتژی آمریکا نصیب او می‌شود؛ در حالی که کردها از این اقدام ناگهانی آمریکا ضرر زیادی می کنند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، واشنگتن برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه آماده می‌شود و این اقدام، علامت سوال‌هایی را در مورد نقش واشنگتن در منطقه ایجاد می‌کند، مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا قصد دارد با این اقدام، حضور نظامی خود در عراق را حفظ کند، تا در مقابل استمرار تمرکز روسیه در سوریه به توازنی در منطقه دست یابد؟

سناتور جمهوری خواه، مارکو روبیو، معتقد است عقب نشینی کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه اشتباه محض است.

لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوری خواه نیز خروج آمریکا از سوریه را یک پیروزی بزرگ برای ایران، بشار اسد و روسیه می‌داند.

این تصمیم آمریکا با هشداری که واشنگتن در مورد دخالت نظامی در شرق سوریه به ترکیه داده بود، تناقض دارد.

منابع دیپلماتیک، این برنامه آمریکا را هماهنگ با خط مشی سیاسی آن که پیش از این از تریبون امنیتی، سیاسی و نظامی ایالات متحده در مورد سوریه شنیده شده بود، نمی‌دانند و به احتمال زیاد، این تصمیم با محاسبات داخلی مربوط به درگیری‌های داخلی در دولت آمریکا مرتبط است.

یک سیاستمدار لبنانی نیز خروج آمریکا از سوریه را «بدترین شکست» خوانده و در گفتگو با العرب گفت: عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه یک امتیاز دهی بدون بها برای ترکیه و ایران محسوب می شود.

تحلیلگران، تصمیم آمریکا را اقدامی حساب نشده می‌دانند که تحت فشار تهدیدهای ترکیه در مورد دخالت در شرق فرات اتفاق افتاده است، که موجب تقویت تمایل رئیس جمهور ترکیه به تهدید کردهای سوریه شده و فضای قاطعیت نظامی را برای ان فراهم می کند.

از دیدگاه تحلیلگران، عقب نشینی آمریکا، ایران را به عنوان پیروز جنگ سوریه معرفی می‌کند. همانطور که دیگر روسیه را در مورد واداشتن ایران به خروج از سوریه تحت فشار قرار نمی دهد.

رئیس جمهور ایران در سفری که روز چهار شنبه به ترکیه داشت، تاکید کرد که مرحله دستور دادن آمریکا پایان یافته است و موضع اردوغان علیه توطئه‌های تحریمی آمریکا در ماه‌های اخیر، خوب و دقیق بوده است.

به نظر می‌رسد شکست نهایی داعش، آنطور که ترامپ اعلام کرده است برای مسئولان آمریکایی و هم‌پیمانان آنها، دولت‌های غربی، قانع کننده نیست؛ بویژه آنکه نیروهای دموکرات سوریه همچنان به عملیات خود علیه داعش در مرزهای مناطق تحت سیطره خود ادامه می‌دهند.

در همین رابطه، وزیر دفاع انگلیس در روز چهارشنبه تصریح کرد که رئیس جمهور آمریکا در صحبتهای خود در خصوص شکست داعش در سوریه اشتباه کرده است؛ چرا که داعش تبدیل به اشکال دیگری از افراطگرایی شده و تهدید آن همچنان با قدرت باقی است.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو هم در این باره گفته است: «اسرائیل تصمیم آمریکا در مورد خروج نیروهایش از سوریه را بررسی کرده و در مورد تضمین امنیت خود اقدام خواهد نمود».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار