مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه باید به قم حق آبه های محیط زیست تخصیص داده شود، گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی مهم‌ترین منبع آلودگی شهر قم است.
کد خبر: ۶۹۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵ 20 December 2018

به گزارش تابناک قم، محمدرضا بهشتی با اشاره به آلودگی های استان قم، اظهار داشت: آلودگی هوای قم مانند کلان شهرهای دیگر در فصل های مختلف سال علت های متعددی دارد، در فصل تابستان مسئله ریزگردها و گرد و غبار در قم وجود دارد که باعث آلودگی هوای می شود همچنین خشک‌سالی، قطع حق آبه های زیست محیطی، برداشت های بی رویه منابع آب زیرزمینی و مشکلاتی که از سالهای گذشته وجود داشته و در دهه اخیر این مشکلات افزون شده است باعث می شود در فصل تابستان با کوچکترین بادی از طرف شرق استان قم گرد و غبار وارد شهر شده و باعث آلودگی هوا شود.

وی گفت: گرد و غبار در قم نسبت به گذشته بیشتر شده است و اگر به همین شکل و با غفلت مسئولین ملی این روند ادامه پیدا کند آلودگی حاصل از گرد و غبار نیز بیشتر خواهد شد، ما بارها درخواست تخصیص حق آبه های زیست محیطی برای قم جهت مدیریت منابعی که باعث خشکسالی شده است را داشته ایم.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قم بیان داشت: کانون گرد و غبار به‌ویژه در شرق استان قم در دشت مسیله وجود دارد که یک مشکل ملی است زیرا به علت کمبود آب نتوانسته اند تخصیص مورد نیاز را به قم بدهند.

وی تأکید کرد: در تابستان امسال خوشبختانه نسبت به سالهای گذشته روزهای آلوده به گرد و غبار به علت بارندگی هایی که در فصل بهار و اوایل تابستان داشتیم کمتر بود اما تا سال گذشته روند افزایشی روزهای آلوده به گرد و غبار را هرسال شاهد بودیم.

بهشتی افزود: برای سالهای آینده امیدواریم مشکلات حل شود که مهمترین معضل مسئله تخصیص حق آبه های زیست محیطی برای قم است.

وی تصریح کرد: در فصل های سرد سال مشکل کلان شهرها آلودگی منابع متحرک و ثابت هوا مانند کارخانه ها و خودروها است که به علت به وجود آمدن وارونگی هوا هوای آلوده در شهر ساکن می شود و به علت عدم وزش باد هوا آلوده می شود وقتی وزش باد وجود داشته باشد باعث جابجایی هوا می شود و آلودگی هوا کاهش پیدا می کند.

بهشتی خاطرنشان کرد: در کلانشهر قم به خاطر اینکه پهنه ای باز دارد و مانند تهران و اراک که کوه دورتادور شهر را نگرفته وضعیت بهتری داریم اما شاهد CO2 در شهر قم هستیم مخصوصاً در روزهایی که ترافیک وجود دارد CO2 افزایش پیدا می کند.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قم گفت: برای مقابله با آلودگی هوای استان قم درخواست تعطیلی پنج شنبه ها را کرده بودیم که این درخواست به خاطر اینکه باید در سطح ملی تصمیم گیری می شد موافقت نشد، مطمئناً با تعطیلی پنج شنبه ها مشکلات آلودگی هوا در قم کمتر می شود.

وی گفت: شهروندان برای کاهش آلودگی هوا در فصل های سرد سال تا جایی که امکان دارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند زیرا شهروندان هرچه بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند آلودگی هوای شهر بیشتر و هوای ناپاک بیشتر می شود.

بهشتی گفت: مسئله مهم دیگر آلودگی هوا توسط نیروگاه سیکل ترکیبی قم است که بخش مهمی از آلودگی ثابت در شهر قم به خاطر این نیروگاه سیکل ترکیبی است بارها درخواست کردیم که در زمستان به این نیروگاه حتماً گاز طبیعی اختصاص داده شود زیرا در زمستان مصرف گاز در کشور افزایش پیدا می کند و میزان گاز طبیعی که به نیروگاه سیکل ترکیبی قم اختصاص داده می شود کاهش پیدا می کند.

وی اظهار داشت: استفاده از گازوئیل در نیروگاه سیکل ترکیبی به جای گاز آلودگی زیادی دارد که باید مسئولین برای اختصاص بیشتر گاز طبیعی به این نیروگاه تلاش کنند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار