در شورای فرهنگ عمومی ابرکوه مطرح شد
امام‌جمعه ابرکوه در شورای فرهنگ عمومی ضمن اشاره به آثار مثبت و منفی فضای مجازی، گفت: باید در فضای مجازی محتوای ارزشی تولید بشود.
کد خبر: ۶۹۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 20 December 2018

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با محوریت آسیب‌های فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن در محل دفتر امام‌جمعه ابرکوه برگزار شد.
چاقوی دو لبه فضای مجازی باید برای ترویج فرهنگ اسلامی به کار گرفته شود
در ابتدا حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی اظهار کرد: اینترنت نیز مانند سایر پدیده‌های دیگر آثار مثبت و منفی بسیاری دارد که در حال رشد است، درحالی‌که آثار منفی آن موجب سقوط ارزش‌ها می‌شود و باید برای جلوگیری از آن راهکار مناسب اندیشیده شود.
حسینی اذعان کرد: سرچشمه اینترنت در غرب بود که رفته‌رفته به سراسر دنیا تسری پیدا کرد و امروز مولودهای آن در بخش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مراودات مردم جای خود را باز کرده و شاهد هستیم که اینترنت در فضای جهانی در بخش اطلاعاتی به مرحله انفجار رسیده و همگان را مخاطب خود قرار داده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اینترنت مزایای بسیار ازجمله صرفه‌جویی در وقت، مال، کاغذ و تسهیل انتشار اخبار و اطلاعات در سراسر جهان بوده و با خاصیت فرامکان و فرا زمان بودن در زندگی مردم هم نقشی کاربردی ایفا می‌کند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه فضای مجازی را همچون چاقوی دو لبه‌ای دانست و افزود: این ابزار زمانی که در دست نااهلان باشد بسیار خطرناک است؛ لذا مستفاد از توصیه‌های مقام معظم رهبری باید طوری برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم که این ابزار در دست صالحان بوده و از طریق آن دین و ارزش‌های اسلامی گسترش یابد.
حسینی تأکید کرد: دشمان که نمی‌توانند کشورگشایی فیزیکی داشته باشند در بخش‌های فرهنگی دست‌به‌کار شده و در حال گسترش عقاید خود و از سوی دیگر تضعیف هویت دینی هستند. لذا ما باید تلاش کنیم پیامدهای مخرب و کشنده فضای مجازی را تبدیل به آثار مثبت، سازنده، ارزشمند و شرافت بخش کنیم.
وضعیت نامناسب اقتصادی مؤثر بر گرایش جوانان به فضای مجازی
سپس مسئول ستاد عتبات عالیات ابرکوه، راهکار این موضوع را مدیریت در سطح کلان دانست و گفت: دشمن برای همه کشورهای مسلمان توطئه‌های بسیاری دارد که علاوه بر فضای مجازی حتی در ساخت برنامه‌های کودک هم نمایان می‌شود.
حجت‌الاسلام صدری در این رابطه ضمن تأکید بر شیوه‌های صحیح آموزش و حتی ارائه آموزش‌های رایگان، تصریح کرد: ما فقط نشسته‌ایم و می‌گوییم باید کار کنیم درحالی‌که دشمن لحظه‌ای از فعالیت دست نمی‌کشد و مرتب در حال نقشه‌کشی است؛ لذا همه نهادهای فرهنگی باید برای مقابله در این جبهه حضور فعال داشته باشند.
صدری وضعیت نامناسب اقتصادی را مؤثر بر گرایش جوانان به فضای مجازی دانست و اذعان کرد: وقتی مسئولین اقتصادی نتوانند پاسخگوی نیازهای مردم و جوانان باشند و همه را بر گردن تحریم می‌اندازند، جوان‌های بیکار هم بهترین سرگرمی را مراجعه به فضای مجازی می‌دانند.
فضای مجازی را نمی‌توان با فیلترینگ مدیریت کرد
در ادامه رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد، ابراز کرد: شبیخون و تهاجم فرهنگی سال‌ها است که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان یکی از مسائل مهم کشور مطرح می‌شود ولی آن‌طور که باید موردتوجه مسئولین نظام قرار نگرفته است.
حجت‌الاسلام رضا شریفی ادامه داد: امروزه فضای مجازی یک پدیده جهانی و غیرقابل‌انکار است اما فیلترینگ هم راهکار مناسبی برای کنترل آسیب‌های آن نبوده و باید در سطح کلان برای آن برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری کرد.
شریفی ضمن تأکید بر آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی، افزود: ما باید بتوانیم کنترل این فضا را به دست گرفته و در آن فرهنگ غنی اسلامی را توسعه دهیم.
سپس رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه، عنوان کرد: با توجه به هجمه‌های موجود در جامعه تنها راهکار مقابله با جبهه جنگ نرم، دفاع از طریق فرهنگ‌سازی است. این در حالی است که متأسفانه در جامعه ما والدین بیش از فرزندان خود به فضای مجازی اعتیاد داشته و غرق در آن شده‌اند.
بهره‌گیری از کارشناسان برای محتوا سازی در فضای مجازی
 سید کاظم فاطمی نسب با اشاره به‌ضرورت انتشار مطالب جذاب در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: در همین راستا نحوه فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از فضای مجازی و بهره‌گیری از پتانسیل کارشناسان مجرب و خبره در این زمینه، حائز اهمیت است.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان ابرکوه، گفت: امروز هیچ قانونی برای برخورد با افرادی که به فرهنگ کشورهای دیگر تعرض می‌کنند وجود ندارد و از سوی دیگر نیز نمی‌توان از فضای مجازی فرار و یا آن را محدود کرد.
ضرورت قانون‌گذاری در مجلس برای کنترل فضای مجازی
مسلم روحی پناه تصریح کرد: آن‌قدر که در مجلس برای مسائل مختلف قانون وضع می‌شود هرگز برای کنترل فضای مجازی چنین اتفاقی رخ نداده و مسئولین در سطح کلان باید بیشتر به این موضوع توجه کنند.
روحی پناه یادآور شد: یکی از اقدامات عملی برای کاهش آسیب‌ها این است که یک کارگروه در شهرستان تشکیل شود و از افراد کارشناس در این زمینه دعوت کنیم تا آسیب‌ها را بررسی کرده و بتوانیم این فضا را به نفع خودمان تغییر دهیم.
جنبه‌های مثبت فضای مجازی تبیین شود
سپس عباس مهری بخشدار مرکزی ابرکوه گفت: برای کنترل آسیب‌ها علاوه بر مضرات فضای مجازی باید جنبه‌های مثبت آن نیز به مردم آموزش داده شود. به‌طوری‌که امروزه افراد زیادی از این فضا برای توسعه کسب‌وکار، درآمدزایی و اشتغال استفاده می‌کنند.
در خاتمه علی فاتحی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابرکوه هم با اشاره به بیانات رهبری که برخی روزنامه‌ها را پایگاه دشمن نامیدند، افزود: امروز اگر کسانی را که در ظاهری موجه سرچشمه فساد در فضای مجازی هستند را از بین نبریم، هر چه هم به مخاطبان نحوه استفاده صحیح را آموزش دهیم، تأثیر چندانی نخواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار