معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه یکی از اهداف برنامه دانشگاه علوم پزشکی تا سال 2020، شناسایی 90 درصد از مبتلایان به ایدز است، گفت: در استان کردستان باید 1200 فرد مبتلا را شناسایی کنیم اما تاکنون فقط 594 نفر شناسایی شده‌اند.
کد خبر: ۶۸۹۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 10 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایسنا، فرزام بیدارپور در همایش روز جهانی ایذر که با چند روز تاخیر شب گذشته در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: «برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش ( HIV ) می‌دهم» این جمله شعار روز جهانی ایدز در سال 2018 است.

 

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری روز جهانی ایدز در دانشگاه علوم پزشکی آشنایی دانشجویان به بیماری ایدز است چرا که آنها پیام رسان و سفیرهای سلامت برای افراد جامعه هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: این بیماری ویروسی واگیردار مزمن، سیستم ایمنی بدن را مورد هدف قرار داده و آن را آنچنان دچار ضعف می‌کند که در نهایت به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و بیمارهای عفونی مبتلا شده و فرد را از بین می‌برد.

 

بیدارپور با اشاره به اینکه 30 سال از شناخت بیماری ایدز می‌گذرد، بیان کرد: بعد از شناخت بیماری ایدز بین افراد جامعه در گذشته، بیشترین امید به زندگی برای این افراد حدود 5 تا 15 سال در نظر گرفته می‌شد.

 

وی عنوان کرد: خوشبختانه امروز با پیشرفت تکنولوژی و علم، طول عمر افراد مبتلا به ایدز به 60 سال افزایش یافته و این یک درمان کامل است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ذکر کرد: با توجه به آمارها، قبل از سال 2005، در جهان حدود 2.5 میلیون نفر در سال مبتلا به بیماری ایدز بودند اما اکنون این تعداد به یک میلیون و 800 نفر کاهش یافته است.

 

بیدارپور با اشاره به اینکه اهداف برنامه تا سال 2020، شناسایی 90 درصد از مبتلایان به ایدز است، افزود: در استان کردستان باید یک هزار و 200 فرد مبتلا را شناسایی کنیم اما تاکنون فقط 594 نفر یعنی در طول سال 28 نفر و در ماه سه نفر شناسایی شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت متعهد به اجرای برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری است، گفت: استان کردستان تا کنون 47 درصد افراد مبتلا به ایدز را شناسایی کرده و فاصله زیادی با 90 درصد داریم، با آزمایش‌های گسترده در استان می‌توانیم افراد مبتلا را زودتر شناسایی و تحت کنترل قرار دهیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: افراد مبتلا بعد از شناسایی تحت درمان دارویی و خدمات قرار گرفته تا طول عمر 60 ساله را دنبال کنند.

 

بیدارپور گفت: بسیاری از مبتلایان به دلیل مسائل اجتماعی و شناخته نشدن در بین افراد جامعه رغبتی به درمان و تحت پوشش ندارند و این در حالی است که اگر یک درصد شناسایی و کنترل شود 1.5 درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

 

وی بیان کرد: بار ویروسی افراد مبتلا به ایدز پس از شناسایی و تحت درمان قرار گرفتن، آنقدر کاهش می‌یابد که غیر قابل اندازه گیری شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: راه‌های ابتلا به بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی از فرد آلوده، روش انتقال مادر مبتلا به نوزاد و سرنگ آلوده در بین معتادین و هر سرنگ و سوزن آلوده‌ای که از دندان پزشکی‌ها و بیمارستان‌ها استفاده شود.

 

بیدارپور در پایان یادآور شد: امکان تولد فرزند سالم توسط زنان باردار مبتلا به ایدز پس از درمان، 99.9 درصد لفزایش می یابد و زایمان به روش سزارین و بدون آسیب به نوازد، انجام می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار