مستندنمایشی پله‌های یک منبر به نویسندگی و کارگردانی اصغر عباسی همراه با 9 اثر دیگر از استان یزد به بخش سیزدهمین دوره جشنواره رضوی راه یافت.
کد خبر: ۶۷۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 13 November 2018

رئیس حوزه هنری استان یزد از راه‌یابی فیلم مستندنمایشی «پله‌های یک منبر» به کارگردانی اصغر عباسی که محصول مشترک حوزه هنرى استان یزد و مرکز مستند سوره بوده و با حمایت سازمان سینمایى حوزه هنری تولید شده است، به بخش مسابقه جشنواره رضوی خبر داد.

محمدصادق کوچک زاده تصریح کرد: سوژه اصلی این مستند مرد سالخورده‌ای است که با داشتن بیش از ۸۰ سال سن یکی از مداحان و روضه‌خوانان امام حسین (ع) بوده و دایی‌هایش توسط رژیم پهلوی زمان رضاخان به جرم روضه‌خوانی به قتل رسیدند.

نویسنده و کارگردان این اثر نیز در گفتگو با فارس، اظهار کرد: پله‌های یک منبر نام اثری است که به ابعاد مختلف روضه‌خوانی ایام سوگواری امام حسین (ع) در سال‌های پیش از انقلاب، به‌ویژه جنایات و موضع‌گیری‌های خاندان پهلوی در برابر این آیین، می‌پردازد.

اصغر عباسی پرداختن به سبک زندگی اسلامی و بها دادن به آن در زیر لوای مادر را انگیزه خلق اثر فوق دانست و افزود: سوگواری سالار شهیدان امروزه نه‌تنها در سراسر ایران بلکه در جهان اسلام در کمال آرامش و امنیت و باشکوه وصف‌ناشدنی برگزار می‌شود. این مهم به آسودگی حاصل نشده و گوشه‌ای از رنج‌های آن در پله‌های یک منبر به تصویر کشیده شده است.

عباسی زمان ساخت این فیلم را از مرحله طرح و فیلم‌نامه تا فیلمبرداری، تدوین، پوستر و تیزر، بیش از دو سال عنوان کرد و گفت: بهره‌گیری از کاراکتر اصلی داستان در متن فیلم می‌بایستی در مقاطع مختلف میسر می‌شد و به همین دلیل انجام فیلمبرداری را به زمان‌های خاصی محدود می‌کرد که موجب طولانی شدن روند پیشرفت کار بود.

وی در رابطه با لوکشین های انتخابی برای فیلمبردای، تصریح کرد: با توجه به داستان فیلمنامه که روایت کننده وقایع منجر به ممنوعیت روضه‌خوانی در زمان رضاشاه بود، فیلمبرداری غالباً در بافت تاریخی و قدیمی شهرستان ابرکوه انجام شده است.

نویسنده و کارگردان پله‌های یک منبر، عنوان کرد: کلیه لباس‌های بازیگران و آکساسوار صحنه از شهرک سینمایی غزالی تأمین شده که با ترکیب گریم و گویش ویژه، دوره زمانی خاصی را در ذهن مخاطب تداعی کرده و او را به سال‌های دور می‌برد.

عباسی تعداد بازیگران اصلی، فرعی و هنروران که غالباً بومی بودند، بیش از 60 نفر عنوان کرد و تأکید کرد: پله‌های یک منبر محصولی مشترک از حوزه هنری استان یزد و مرکز مستند سوره است که با حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری تهیه‌شده است.

وی از سید نورالله حسینى دوست، ثریا شهبازیان، شهروز چقازردى، مسیح ریاحى، سید امیرمحمد زارعى، سپیده سادات احمدزاده به عنوان بازیگران اصلی اثر ایفای نقش کردند.

گفتنی است در فیلم پله‌های یک منبر بهناز زحمتکش دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، زهرا اسدى منشى صحنه، وحید ربانى تیتراژ و جلوه‌های ویژه بصرى، امیر جلالى عکاس، بهناز علیمحمدى طراح چهره‌پردازی، حمید زیباکلام صدابردار، امین شریفى طراحى و ترکیب صدا، محمدجواد دهقان مدیر تصویربردارى، على گورانى تدوین، حبیبه گلمکانى طراحی صحنه، مجید آزادگان مدیر تولید، سید محمدرضا قائم محمدى مجرى طرح و عاطفه صالحى طراحی لباس را عهده‌دار بودند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار