معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به آبگرفتگی معابر پس از بارندگی، گفت: تا زمانی که اهواز یک شبکه مستقل دفع آب‌های سطحی نداشته باشد، خیابان‌ها همچنان دچار آب‌گرفتگی خواهند بود.
کد خبر: ۶۷۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶ 27 October 2018

علیرضا عالی‌پور اظهار کرد: دفع فاضلاب و آب‌های سطحی در اهواز به صورت توأمان و از طریق شبکه فاضلاب صورت می‌گیرد و این مشکلی است که از بدو شکل‌گیری این سیستم در اهواز وجود داشته است.

وی گفت: شهرداری شبکه فاضلابی درا که تاسیس کرده بود جهت دفع توامان آب سطحی و فاضلاب بوده است. به دلیل اینکه میزان بارندگی اهواز اندک بود این سیستم کفاف نیاز شهر در زمان بارندگی را می‌داد که در سال 70 پس از تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب، شهرداری‌ها مجاری دفع توأمان آب سطحی و فاضلاب را به شرکت‌های آبفا ذیل وزارت نیرو تحویل دادند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: از سال 70 به بعد باید توسعه شبکه فاضلاب و نگهداشت مستمر آن‌ها توسط شرکت‌های آب و فاضلابانجام می‌شد اما متأسفانه این کار طی چند دهه گذشته انجام نشده است و در حال حاضر در هر بارندگی ایرادات شبکه فاضلاب، خود را نشان می‌دهد.

عالی‌پور بیان کرد: اهواز شهری مسطح است که تراز آب‌های زیرزمینی در آن بالا است بنابراین شیب عمومی وجود ندارد تا آب به سمت قعرهای طبیعی هدایت شود. همچنین بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی موجب شده است که نتوانیم از زیرزمین به عنوان چاه‌های جزری یا ذخیره‌های موقت استفاده کنیم. بنابراین باید فاضلاب از طریق مجاری زیرزمینی و تحت فشار به وسیله ایستگاه پمپاژ دفع شود.

وی ادامه داد: برای اینکه حل همه مشکلات در این خصوص به زمان بارندگی منوط نشود، شهرداری در طول سال مخصوصا در فصل گرما اقدام به شناسایی نقاط دچار بالازدگی فاضلاب می‌کند و این نقاط را به آبفا اعلام کرده‌ایم تا زمانی که باران می‌بارد توپ را به زمین شهرداری نیاندازند و نگویند که این آب‌ها، آب‌های سطحی هستند و دفع آن به آبفا مربوط نمی‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: طی این مدت بالغ بر 400 نقطه بالازدگی فاضلاب و ایرادات شبکه فاضلاب در شهر اهواز شناسایی و به شرکت آبفا اهواز منعکس شده است.

وی اظهار کرد: لایروبی‌ها باید مستمر انجام شود اما این کار انجام نشده است. ایستگاه‌های پمپاژ باید تعمیر شوند اما این کار نیز انجام نشده است و در زمان بارندگی، طبیعی است که شاهد آبگرفتگی شویم.

عالی‌پور گفت: اگر شبکه فاضلاب اهواز سالم و بدون ایراد و ایستگاه پمپاژ شبکه فعال باشد، در بارش‌های تا بیش از 30 میلیمتر نیز شاهد آبگرفتگی به این شدت نخواهیم بود و حداکثر یک تا دو ساعت پس از بارندگی‌ها معابر عمومی عاری از هرگونه آبگرفتگی خواهد بود.

وی بیان کرد: طبق آماری که شرکت ‌آبفا اهواز ارائه داده است، بالغ بر یک‌سوم شهر اهواز شبکه دفع فاضلاب ندارد و ایرادات فاضلاب در سطح شهر افزایش پیدا کرده است. همچنین بیش از یک‌سوم شبکه دفع فاضلاب اهواز فرسوده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: تا زمانی که اهواز یک شبکه مستقل دفع آب‌های سطحی نداشته باشد، همچنان دچار آب‌گرفتگی خواهد بود. ایجاد شبکه مستقل دفع آب‌های سطحی نیز نیازمند اعتبارات زیادی است.

عالی‌پور با اشاره به اقدامات شهرداری قبل از بارندگی، بیان کرد: مجموعه شهرداری اهواز بالغ بر 150 دستگاه تانکر مکنده، جرثقیل و خودروهای امدادی را قبل بارندگی به صورت آماده باش قرار داده است و تا رفع کامل موارد آبگرفتگی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی گفت: شهرداری 30 ایستگاه پمپاژ دارد که از این تعداد 10 ایستگاه پمپاژ با شرکت آبفا همکاری دارند. همچنین 5 هزار نیرو در این زمینه به صورت 24 ساعته مشارکت می‌کنند تا تأثیرات منفی آبگرفتگی را به حداقل برسانیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار