نشست مجلس برای بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی در دو نوبت عصرگاهی و شامگاهی و از ساعت 13 امروز آغاز شده است.
کد خبر: ۶۷۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 27 October 2018

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه با حضور ۲۰۱ نماینده جلسه رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز کردند.

نشست امروز در حالی آغاز شد که 201 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 89 صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.

مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم طول خواهد کشید و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده است و احتمال میرود که جلسه تا 10 شب به طول انجامد.

پیش از شروع نشست علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سیدعلی بطحایی، سید عباس صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و مرتضی بانک در صحن مجلس حضور داشتند.

در جلسات امروز مجلس، به ترتیب صلاحیت فرهاد دژپسند وزیر پیشهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بررسی می شود.

*اسامی نمایندگان مخالف یا موافق وزرای پیشنهادی دولت

یک عضو هیات رئیسه مجلس اسامی نمایندگان مخالف یا موافق چهار وزیر پیشنهادی را اعلام کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس گفت: آقایان سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف آقای دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.

* ‌حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی/روحانی: شاهد پیروزی قاطع ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بودیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی برای معرفی وزرای پیشنهادی خود در مجلس حاضر شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران گفت:‌ ما از نظر سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم. کمتر سراغ داریم آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه کشور بزرگی اتخاذ کرده باشد اما هم‌پیمانان سنتی‌اش، او را رها کرده باشد.

روحانی ادامه داد:‌ بعضی‌ها قبول داشتند که بیایند کار کنند اما صدایشان لرزان بود، من برای معرفی هر یک از این وزرا ده‌ها ساعت فکر کردم، استخاره هم گاهی با ما همراه نبود. بعضی‌ها را دعوت کردیم و گفتند استخاره ما خوب درنیامده است.بعضی‌ها قبول داشتند که بیایند کار کنند اما صدایشان لرزان بود. دیدم این صدای لرزان نمی‌تواند بار کشور را بر عهده ببرد.

روحانی تاکید کرد: این وزرایی که معرفی کردم احساس کردم اراده لازم را برای بردوش گرفتن این بار سنگین دارند و مناسب هستند، به وزیر نقد کنید اما به وزیر کمک هم بکنید تا وقتی وزیر من به کمیسیون می‌آید با روحیه و با نشاط برگردد. شما نمایندگان ملت شجاع ایران هستید.

رییس جمهور افزود: باید دست به دست هم بدهیم. امروز دشمن اصلی ما جناح‌ها و احزاب نیستند. ما همه با هم برادریم. دشمن اصلی ما یعنی آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون آورده و ما باید مبارزه کنیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا همه ملت ایرانیم. الان موقع رقابت‌های لیگ نیست، ما امروز در تیم ملی به میدان رفته‌ایم.

*فریادهای اعتراضی نمایندگان به آمار اشتغال حسن روحانی

وکلای ملت در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور در مجلس که اعلام کرد ۲۷۵ هزار شغل در پنج سال ایجاد شده است، فریادهای مخالفت سر دادند.

ساری (مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد): خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان «پاداش» تصویب کرده‌اید، در این باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید.

علی ساری فر در جلسه علنی نوبت بعداز ظهر امروز (شنبه) در مخالفت با رای اعتماد مجلس به فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، خطاب به دژپسند به دلیل قبول مسوولیت در فضای مبهم سیاسی و اقتصادی و فضای آشفته فعلی حاکم بر کشور تشکر کرد.

سبحانی‌فر(موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد): با رای قاطع به «دژپسند» در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستیم

رمضانعلی سبحانی فر در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس در موافقت با وی گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

وی اضافه کرد: دشمن هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا از این ناحیه صدمه‌ای به کشور ما بزند. حالا ما باید در مورد چهار وزیر پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم. آمریکا برای ۱۳ آبان برنامه ریزی کرده که حداکثر استفاده را از این روز ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تصمیم نابخردانه آمریکا و ایادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دژپسند خاطرنشان کرد: تحصیلات ایشان از لیسانس تا دکتری در زمینه اقتصاد است.

*کاتب(موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد):«دژپسند» می‌تواند همگرایی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند

غلامرضا کاتب در جلسه علنی نوبت ظهر امروز (شنبه) و در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: امروز ما قرار است نسبت به وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم،‌ لذا باید منافع ملی و منافع ملت را در نظر گیریم. این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

کاتب با اشاره به کارنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی کشور عدم هماهنگی و همگرایی بین تیم اقتصادی بود که امروز با انتخاب آقای دژپسند همگرایی و همفکری حاصل می‌شود.

* کمالی‌پور(مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد): وزیر پیشنهادی اقتصاد نمی‌تواند گره کور اقتصادی کشور را باز کند

یحیی کمالی پور در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد:‌ قبل از این که بخواهیم به برنامه‌های پیشنهادی آقای دژپسند نگاه کنیم و از آن انتقاد کنیم و به بیان مخالفت با آن بپردازیم باید بگویم که همه ما می‌دانیم که گذشته چراغ راه آینده ما است، بیایید کارنامه گذشته دکتر دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مد نظر قرار دهیم و بر اساس آن برای آینده کشور تصمیم بگیریم.

وی در ادامه بیان کرد: همه شما می‌دانید که دکتر دژپسند دکترای اقتصاد بین‌الملل دارد و از سال ۸۴ در سازمان برنامه و بودجه کار می‌کند. مگر نه این است که یک پای اقتصاد کشور سازمان برنامه و بودجه است. کدام برنامه را می‌بینید که در جای مناسب اتخاذ شده و کدام بودجه در جای مناسب صرف شده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: آقای دکتر دژپسند، طبق ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور مگر نه این است که شما باید با استفاده از نظرات متخصصین و کارشناسان در سازمانهای اجرایی کشور بودجه اجرایی را ببندید، آیا این کار را انجام داده‌اید؟. شما می‌دانید تفریغ بودجه نشان می‌دهد که به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت کرده‌اید و این مساله قطعا موجب افزایش پایه‌ پولی در کشور شده است. درآمدهای حاصله از فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف کسری بودجه شده است.

*مقدسی(موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد): آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند

مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز شنبه مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی گفت: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.

وی با اشاره به تحصیلات دژپسند گفت: قطعا وجود هماهنگی بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند اثربخشی را در اقتصاد داشته باشد. آقای دژپسند کسی است که می‌تواند این هماهنگی را ایجاد کند. او به برنامه ششم اشراف کامل داشته و در سنوات مختلف دستی در تنظیم سند برنامه‌های توسعه داشته است.

مقدسی با بیان اینکه دژپسند اشراف کامل بر برنامه‌ها و تطبیق با اسناد بالادستی دارد، افزود: آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد داشته و معتقد به انسجام در تیم اقتصادی دولت است. این همان انتقادی بود که ما از نبود هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت و عمل کردن به صورت جزیره‌ای داشتیم که آقای دژپسند می‌تواند این مشکل را حل کند.

*علیجانی(موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد):در سیاست‌های دژپسند تاکید بر عدالت اجتماعی به چشم می‌خورد

محسن علیجانی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در موافقت با وی گفت: وزیر اقتصاد باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد؛ اگرچه شان وزارت اقتصاد صرفا هماهنگ کننده چند دستگاه نیست.

وی اقتصاد غیر شفاف، گسترش مخارج دولت در کنار تحریم‌های ظالمانه را از چالش‌های وزارت اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی باید برای این چالش‌ها چاره‌اندیشی کند و مراقب باشد اقشار آسیب‌پذیر مشکل معیشت و مسکن پیدا نکنند و فشار اقتصادی به واحدهای تولیدی وارد نشود.

علیجانی اضافه کرد: ما نیازمند مدیری پاکدست، متخصص و کارآمد هستیم تا بحران‌های اقتصادی را مدیریت کند. آقای دژپسند با کارنامه و تجربه مناسب برای اداره کشور و فردی پاکدست، است.

دژپسند: برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم

فرهاد دژپسند در جلسه نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پرداخت و گفت: انتظار دارم ارتباطم با نمایندگان ارتباطی تعریف شده و مستمر باشد؛ چرا که هیچ فردی نمی‌تواند در این شرایط کشور ادعای معجزه داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدیم تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی متشکل از دولت، مجلس، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است. استفاده از سرمایه اجتماعی از تجربیات موفق جنگ تحمیلی است. از سال ۷۴ تا ۷۵ توانستم برنامه عدالت اجتماعی را در قالبی تعاملی تدوین کنم. از این تجربه می‌توان در شرایطی که اقشار ضعیف تحت فشار هستند، استفاده کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: در نیمه اول دهه ۸۰ موفق به اصلاح چند قانون مهم کشور شدم. در زمانی که قانون تجارت را بازنگری و اصلاح می کردیم، چند جانبه گرایی را در قالب این قانون، عمق بخشیدم. بخش خصوصی، دانشگاه و مجلس را در این مسئله لحاظ کردیم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: شرایط کشور امروز متفاوت است. برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی و نقطه‌ای ارتباط داشته‌ام و ظرفیت‌ها و فرصت‌های این وزارتخانه را می‌دانم.

دژپسند گفت: یکی از مشکلات امروز کشور بحث تامین مالی در حوزه‌های داخلی و تامین مالی یا سرمایه‌گذاری خارجی است. در داخل کشور سرمایه‌ها و داشته‌های زیادی داریم و نظام بانکی باید اصلاح شود. اولین تاکید رییس جمهور به بنده هم همین است. قدرت تسهیلات دهی بانکها به بخش خصوصی باید افزایش یابد، اما بانکها از برخی مسائل در رنج هستند. مطالبات معوق بانکها را در رَنج قرار داده است. باید با هم بیندیشیم تا معوقات بانکی برگردد. به این منظور باید ساز و کارهای تشویقی و تنبیهی با تعامل بخش خصوصی و دولت تعریف شود.

*ملکی(مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد): با چه پشتوانه‌ای گفته‌اید که من مشکلات را حل می‌کنم؟

ولی ملکی، ‌نماینده مشکین شهر در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) در مخالفت با رای اعتماد مجلس به فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: فرمایش همه عزیزان این بوده است که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند. هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟

ملکی خطاب به دژپسند افزود: شما به مبارزه با فساد اشاره کردید. سوال من این است که شما با چه مکانیزمی می‌خواهید با بانک‌ها مبارزه کنید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. مگر بانک‌ها در سود و زیان مشارکت می‌کنند؟ آنچه وجود ندارد مشارکت است. تنها کاری که می‌کنند بهره‌گیری است.

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

خدری(نماینده موافق): تخصص و تعهد دلایل خوبی برای رای به «شریعتمداری» است

نماینده مردم بوشهر در مجلس گفت: سوابق علمی، تخصص و تعهد شریعتمداری دلایل خوبی برای رای به ایشان است.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی که مسئله استیضاح وزیر صنعت مطرح شد آقای شریعتمداری در نشست استیضاح کنندگان حضور نیافت چرا که از سوی هیات دولت به ایشان ماموریت داده شد تا برای رسیدگی به سیل مازندران به این استان برود ایشان هم از هیات رییسه مجلس اجازه گرفت تا در جمع استیضاح کنندگان حضور نیابد.

 نادری(مخالف): چرا رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند؟

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتخاب شریعتمداری از سوی رئیس‌جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار گفت که چرا رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند؟

 شهاب نادری در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار به عنوان مخالف وی گفت: از اینکه آقای شریعتمداری مجددا شانه زیر بار مسئولیت داده سپاسگزارم. من برای شخصیت حقیقی ایشان احترام زیادی قائل هستم، اما باید نظراتم را بیان کنم و از آقای روحانی بپرسم چرا با وجود این همه جوان نخبه و فرهیتخته با درجات عالی نتوانستند جوان گرایی را در عمل به جامعه ۶۵ درصدی جوانان نشان دهند؟ این نماینده مجلس با بیان اینکه شریعتمداری در سال ۵۹ یعنی در ۲۰ سالگی عضو شورای کمیته انقلاب با مدرک دیپلم بوده خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چرا نمی‌توانید به جوانان اعتماد کنید؟

از سوال هیچ نهاد و نماینده‌ای عبور نخواهم کرد/ فرصت‌های برابری را در اختیار زنان و مردان قرار می‌دهم
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم من سوال، تحقیق، تفحص، استیضاح، بازدید دوره‌ای را مهم می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم من اینها را به عنوان مظاهر شکوه و مردمسالاری نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم و از سوال هیچ نهاد و نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.
 محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: شما اکنون می‌خواهید در مورد وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که اجتماعی‌ترین نهاد کشور است و در عین حال یک نهاد بسیار مهم اقتصادی است. نیمی از جمعیت کشور ما از اعضای اصلی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی در حوزه ماموریت وزارت کار هستند. رسیدگی به امور کارگران به عنوان قشر مولدی که تمام هم و غمش تولید و تلاش است رسیدگی به کسانی که به استضعاف کشیده شده‌اند زنان، معلولان، فقرا و قربانیان آسیب‌های اجتماعی باعث شده که این وزارتخانه در حوزه مسائل اجتماعی دارای وظایف سنگینی باشد. تصمیم در مورد این وزارتخانه در واقع تصمیم در مورد بخشی از اقتصاد یعنی اقتصاد تعاون است که مورد غفلت واقع شده است.
 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
lمحمد اسلامی

نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که رییس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس او را معرفی کرده بود، تشکل جلسه دادند.

گیلانی(مخالف وزیر راه): وزیر پیشنهادی راه چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات حوزه مسکن و راه دارد؟

سهراب گیلانی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تغییر و تحول در وزارتخانه‌ها برای افزایش کارآمدی، ایجاد تحول و مقابله با بحران‌های جدید است، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات حوزه مسکن و راه دارد؟

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی داشتم و در برنامه مکتوب او دیدم سوالاتی برایم پیش آمد که انتظار دارم وزیر پیشنهادی به صورت شفاف به این سوالات پاسخ دهد.

گیلانی در ادامه گفت: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد. وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای حل این مشکلات دارد؟ وزیر پیشنهادی برای صدها هزار خانه خالی و بی‌خانه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ چه برنامه‌هایی برای تعاونی مسکن‌ها که نیمه‌تمام مانده و چالش‌های اجتماعی به وجود آورده است، وجود دارد؟ گرانی بیش از ۴۰ درصد مسکن چگونه مدیریت خواهد شد؟ برای حاشیه‌نشین‌های فقیر که ۱۱ میلیون نفر هستند چه برنامه‌ای دیده شده است؟ وزیر پیشنهادی برای جبران فرسودگی خط ریلی چه برنامه‌ای دارد؟ چه تدبیری برای بدهی دولت به پیمانکاران وجود دارد؟ چه تدبیری برای تکمیل پروژه‌های ناتمام و آغاز پروژه‌های جدید دارد؟

پورمختار(نماینده موافق): برنامه‌های اسلامی نشانگر عدالت محوری در عرصه راه و شهرسازی است

محمد علی پورمختار در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) در موافقت با رای اعتماد به محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: با نگرش به اینکه اعتقاد دارم در این شرایط حساس که دشمن خونی ما برای اعمال تحریم‌های بیشتر در حال آماده شدن است ما هم باید با همدلی آماده شویم تا تمام توطئه‌های آمریکا را خنثی کنیم. امیدوارم با رای مثبت به وزرا بتوانیم به دولت کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: مجلس با هیچکس عقد اخوت نبسته و براساس برنامه‌هایی که وزرا پیشنهادی دارند و وظایفی که دارند مجلس نظارت خواهد کرد و اگر نیاز باشد استیضاح نیز خواهد کرد. اصل مبارزه با فساد باید در دستور کار وزرا باشد. بعضا وزرا در برنامه پیشنهادی به آن اشاره می کنند ولی آن را عملیاتی نمی‌کنند. هم وزرا باید به استفاده از نیروهای متخصص برای پیشبرد کارها توجه داشته باشند.

 احمدی(نماینده موافق): وزیر پیشنهادی راه در هیات مدیره هیچ شرکت دولتی یا خصوصی عضویت ندارد

قاسم احمدی لاشکی در جلسه علنی شنبه شب در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه به عنوان موافق وی گفت: ما برای وزارتخانه بزرگی تصمیم می‌گیریم که ۱۷ معاون و بیش از ۶۵ هزار نفر پرسنل دارد. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ذیل این وزارتخانه خودش به اندازه چند وزارتخانه کار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های متعدد بخش‌های بنادر، راه‌آهن، هواپیمایی، هواشناسی و شهرسازی در وزارت راه اظهار کرد: ما در مجلس تشخیص دادیم که این مسئولیت‌ها همچنان در وزارت راه ادغام باشد و جدا نشود. اما همین که آقای اسلامی به عنوان فردی خارج از وزارت راه انتخاب می‌شود یعنی ایشان لابی نداشته است.

فیضی(نماینده مخالف): اسلامی با لابی و چانه‌زنی به عنوان وزیر معرفی شد

 محمد فیضی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: آقای اسلامی آیا شما اداره وزارت راه و شهرسازی را دارید؟ آیا شما مبتنی بر برنامه‌تان انتخاب شدید یا اینکه با استعفای وزیر و لابی و چانه‌زنی یک شبه برای این پست انتخاب شدید؟ شما خودتان گفتید به سفارش یکی از وزرا و با دعوت به حضور رییس جمهور رفته و از شما خواسته شده تا در عرض یک روز برنامه ارائه کنید.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی وعده داد: تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی/یکپارچه سازی نهادهای مسکنی

محمد اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی شایسته سالاری است و کلیپی که پخش شد از اعتقاد قلبی من به شایسته سالاری حکایت داشت و نشان می داد که به آن جامه عمل پوشانده ایم. وی ادامه داد: در برنامه من سه سرفصل مورد توجه واقع شده است اولا با تحول ساختاری و ثانیا با وضع رویکردهای متفاوت مدیریتی و ثالثا تعیین اولویت های راهبردی تلاش داریم تا در شرایط خاص کشور این برنامه ها را اجرا کنیم.

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی  صنعت

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزینه پیشنهادی وزارت صنعت وارث مشکلات این وزارتخانه نیست، گفت که رحمانی برای مبارزه با فساد برنامه دارد.  عزیز اکبریان در جلسه شنبه شب مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت در موافقت با وی گفت: کشور در شرایط حساسی است. الان زمان دعوای دولت، مجلس و قوه قضاییه نیست. ما باید به جای دعوای جناحی مشکلات نظام را حل کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت از وزارتخانه‌های حساس است، اضافه کرد: مشکل این وزارتخانه بیمه، مالیات، بانک، گمرک، نوسانات ارزی، تصدی‌گری دولت و شرکت‌های خصولتی هستند. انصافا آقای شریعتمداری در این وزارتخانه زحمت کشید و بهترین همکاری را با کمیسیون داشت. حالا دولت تصمیم گرفته تیم اقتصادی را جابه‌جا کند.

صادقی( نماینده مخالف): برنامه پیشنهادی وزیر صنعت و معدن تناسبی با بودجه سالیانه ندارد

 محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) در مخالفت رای اعتماد به رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند توانمندترین و داناترین شما، سزاوارترین شما به امر حکمرانی است. ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی انجام می‌شود؟ به نظر می‌رسد هدف از تغییرات فعلی در کابینه افزایش کارآمدی دولت، ایجاد شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد از دست رفته عمومی، بازسازی سرمایه اجتماعی که رییس جمهور با ۲۴ میلیون رای در سال گذشته سکان امور اجرایی کشور را به دست گرفت، اما متاسفانه حدود یک سال و نیم از رای مردم در ۲۹ اردیبهشت می‌گذرد و این سرمایه اجتماعی رو به افول است.

بیگدلی( نماینده مخالف):«رحمانی» چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد؟

احمد بیگدلی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) گفت: مخالفتم با آقای رحمانی مخالفت شخصی نیست حتی مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنم که یکی از نمایندگان ادوار به عنوان وزیر معرفی شده است. اما به دلیل صیانت از همکارم و حمایت از نماینده سابق با او مخالف هستم.

وی با اشاره به اجرای قانون مربوط به اختیارات و وظایف بخش کشاورزی گفت: این قانون کلیه اختیارات و وظایف بازرگانی و سیاست‌گذاری حوزه واردات را از وزارت صمت به کشاورزی واگذار کرده است. به همین دلیل طی ۴ سال گذشته وزارت جهاد توانست موفقیت‌های چشمگیری در عرصه مدیریت واردات و تنظیم بازار برخی اقلام همچون برنج، دانه‌های روغنی و خودکفایی در گندم، کاهش واردات برنج و مدیریت عرضه میوه شب عید داشته باشد.

  نظر ۳ فراکسیون سیاسی مجلس درباره ۴ وزیر پیشنهادی اعلام شد

سه فراکسیون اصلی سیاسی مجلس شورای اسلامی جمع‌بندی خود را درباره چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور اعلام کردند؛ این جمع‌بندی در پی جلسات هفته گذشته این فراکسیون ها با چهار وزیر پیشنهادی و نیز جلسه صبح امروز این سه فراکسیون که به صورت جداگانه برگزار شده، صورت گرفته است. بر این اساس، فراکسیون مستقلین به ریاست کاظم جلالی از هر چهار وزیر اعلام حمایت کرد؛ همچنین فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) به ریاست محمدرضا عارف از وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون و کار و صنعت اعلام حمایت و با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام مخالفت کرده است.

اما فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی از وزرای پیشنهادی اقتصاد و راه و شهرسازی اعلام حمایت کرده، اما تصمیم‌گیری درباره وزرای پیشنهادی تعاون و کار و صنعت، معدن و تجارت را به نظر اعضای فراکسیون واگذار کرده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :