در حالی معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به این نکته تاکید کرد که دریافت هزینه‌های اضافه مدارس از والدین را تایید نمی‌کنم که برخی از مدارس در مشهد اقدام به‌دریافت هزینه‌های اضافی از والدین می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 20 October 2018

به گزارش تابناک رضوی، ماجرای دریافت هزینه‌های اضافی از والدین چه در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان و چه در طول سال تحصیلی از جمله موضوعاتی است که برای والدین با شروع سال تحصیلی تکرار می‌شود و شاید از جمله دغدغه‌هایی باشد که قدمتی طولانی دارد.

این موضوع در حالی است که والدین مشهدی نیز از آن مستثنی نیستند، به‌طوری که بارها و بارها شکایت خود را از مدارس مناطق مختلف به اصحاب رسانه اعلام می‌کنند؛ در این راستا، برخی از شهروندان با تماس‌های مکرر به دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی در مشهد خواستار پیگیری مجدد این رسانه در خصوص دریافت هزینه‌های اضافی مدارس شدند.

از سوی دیگر، در سال‌های تحصیلی اخیر، شاهد فعالیت کلاس‌هایی هستیم که به‌گفته مسؤولان هوشمندسازی شده و ظاهرا مستقل از کلاس‌های عادی مدارس است، نکته اصلی این کلاس‌ها این است که دانش‌آموزان باید برای حضور در این کلاس‌ها باید هزینه پرداخت کنند، این در حالی است که بر اساس قانون اساسی، دولت موظف است، وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.

علاوه بر این، روزبه‌روز شاهد طبقاتی شدن آموزش در کشور هستیم، این موضوع در مدارس دولتی نیز به‌چشم می‌خورد، به‌طوری که اگر دانش‌آموز بخواهد در کلاس‌های هوشمند حضور یابد، باید مبلغ بیشتری هزینه کند و حال سؤال اینجاست، چه تعداد از دانش‌آموزان ایران و خراسان رضوی می‌توانند با این شرایط در کلاس‌های هوشمندسازی شرکت کنند؟

اعتراضی که نتیجه‌ای نداشت!

برای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع با برخی از والدین که با دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی تماس گرفتند، صحبت کردیم، یکی از والدین در خصوص این موضوع به خبرنگار فارس گفت: با این وضعیت بد اقتصادی، ممکن است بانوان نیز در شغلی فعالیت داشته باشند، بنابراین، آنها مجبورند امور مالی خانواده را تامین کنند که مشکلات بسیاری در این بخش وجود دارد؛ این در حالی است که امکان پرداخت هزینه‌های اضافی مدارس را ندارند، بنابراین، تکلیف فرزندان آنها برای تحصیل بهتر در مدارس چه می‌شود؟

یکی‌دیگر از شهروندان نیز با اشاره به پرداخت هزینه بیشتر برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های هوشمند گفت: چون هزینه پرداخت کلاس را نداشتم کلاس هوشمند ثبت نام نکردم.

یکی از مادرها در پاسخ به این سوال که آیا با رضایت هزینه کلاس را پرداخت کردید؟؛ گفت: ما اعتراض کردیم، اما جوابی نگرفتیم.

هزینه هوشمندسازی کلاس درس توسط مدارس تامین می‌شود!

در حالی که والدین نسبت به‌پرداخت هزینه‌های اضافی مدارس ناراضی هستند، هوشمندسازی کلاس‌ها ظاهرا توسط مدارس انجام می‌شود، این موضوع را یکی از معاونین یکی از مدارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مشهد عنوان کرد و گفت: ادارات آموزش و پرورش در مشهد بودجه کافی برای هوشمندسازی مدارس ندارند، بنابراین، مدارس به‌صورت خودجوش، هوشمندسازی را انجام می‌دهد و هزینه آن را از والدین دریافت می‌کند!

او که نمی‌خواست اسمش در این گزارش اعلام شود؛ تاکید کرد: مدارس برخلاف نظر مسؤولان، چاره‌ای ندارند تا از والدین برای کلاس‌های هوشمند و سایر موارد هزینه دریافت کنند.

یکی دیگر از معاونین نیز با اشاره به اینکه هوشمندسازی مدارس وظیفه آموزش و پرورش نیست؛ گفت: هر مدرسه‌ای شورایی مستقل دارد و هزینه کلاس‌های هوشمند را تعیین می‌کند.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جداسازی دانش‌آموزان از کلاس‌های عادی تا هوشمند، لطمه‌ای به‌دانش‌آموزان وارد نمی‌کند؟؛ بیان کرد: خیر، لطمه‌ای نمی‌زند.

دریافت هزینه‌های اضافه مدارس از والدین را تایید نمی‌کنم!

در این خصوص، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در بعضی از مدارس، انجمن اولیا مربیان جلسه‌ای می‌گذارند و برای اینکه فرزندانشان از خدمات آموزشی و تکنولوژی بهره‌مند شوند، تصمیم می‌گیرند و خریدی برای مدرسه انجام می‌دهند.

ابوالحسن حقیقی با اشاره به اینکه دریافت هزینه‌های اضافه مدارس از والدین را تایید نمی‌کنم؛ بیان کرد: ما نمی‌خواهیم خانواده‌هایی که امکان پرداخت هزینه برای کلاس‌های هوشمند را ندارند، از کلاس‌های مذکور استفاده نکنند.

وی ادامه داد: مدیران ما تلاششان بر این است که فشاری برای اولیا نباشد، ما در بحث هوشمندسازی مدارس طرحی داریم که هر ساله پس از شناسایی نیاز مدارس به تجهیزات، از خیرین استان برای خرید تجهیزات کمک می‌گیریم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نباید خانواده‌ها برای پرداخت هزینه‌های اضافی دچار فشار شوند؛ اضافه کرد: برخی از خانواده‌ها به‌صورت خودجوش تجهیزات لازم مدارس را خریداری می‌کنند و ما نیز برای این موضوع مانع نمی‌شویم.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار