دهکده پزشکان در دهستان بازرجان شهرستان تفرش قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۶۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 12 October 2018

به گزارش تابناک : دهستان بازرجان یکی از دهستان‌های شهرستان تفرش در استان مرکزی است. یکی از روستا‌های این دهستان با نام دلارام، تِراران یا طِراران شناخته می‌شود. این روستا به دهکده پزشکان معروف است؛ زیرا در گذشته در این روستا ۱۷۵ پزشک از ۱۸۰ خانواده برخاسته‌اند. البته هم‌اکنون فقط ۳۰ خانوار یعنی ۶۸ نفر در روستای دلارام زندگی می‌کنند.

از پزشکانی که در روستای دلارام متولد شده و پرورش یافته‌اند می‌توان به پروفسور اردشیر قوام‌زاده پدر پیوند مغز و استخوان ایران و پروفسور احمد پارسا پیشکسوت دانش گیاه‌شناسی نوین ایران اشاره کرد.

دهکده پزشکان کجاست؟

دهکده پزشکان کجاست؟

شایان ذکر است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای دلارام می‌توان به دشت تراران، درخت گردو انوشیروان، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، آب گراب (آبگَرّو)، سر خاک، رزاوه و کوه سه‌سوراخ اشاره کرد.

درخت گردو انوشیروان با محیط ۶ متر و قطر ۲ متر، دارای ۵ شاخه اصلی است که هر یک به اندازه یک درخت تنومند است. عمر این درخت بیش از ۱۰۰۰ سال تخمین زده شده است.

دهکده پزشکان کجاست؟

دهکده پزشکان کجاست؟

مردم بومی اعتقاد دارند که درخت گردو انوشیروان در زمان انوشیروان ساسانی کاشته شده و این درخت به همین دلیل به درخت انوشیروان معروف است.

گفتنی است؛ شاه‌چنار، سراسر و چشمه علی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگر روستای دلارام به حساب می‌آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار