کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:تا اروپا اقدام عملی مطلوبی انجام ندهد، نمی توان با قاطعیت گفت که شکافی میان اروپا و آمریکا ایجاد شده است.
کد خبر: ۶۶۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 02 October 2018

به گزارش تابناک : محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ارائه سازوکار مالی ویژه اروپایی ها گفت: تا زمانی که رفتار متناسب اروپایی ها با تعهداتشان درخصوص برجام را نبینیم، نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم. چراکه در دو سال گذشته اروپایی‌ها ، حتی قبل از خروج آمریکا از برجام، هم اقدام عملی جدی انجام نداند.

کوشکی با بیان اینکه صرفا به واسطه تاکید اروپا برای عمل به تعهداتش در قبال برجام، نمی توان اطمینان صد در صد حاصل کرد،افزود: تنها در شرایطی می توانیم بگوییم رویه اتحادیه اروپا در قبال ایران با واشنگتن متفاوت است که اروپا تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا را نپذیرد و همچنان به تداوم خرید نفت و محصولات نفتی ما ادامه دهد، همچنین بحث گردش مالیشان با ما روان شده و از حالت قفل فعلی خارج شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اگر اروپایی‌ها بخواهند به رویه دو سال گذشته خود عمل کنند، یعنی در ارتباط بانکی با تهران به دنبال پول و فروش محصولات خود در ایران باشند و نه رفع تحریم‌ها، دیگر ارزشی نخواهد داشت.

وی درخصوص سطح نشست مجمع عمومی سازمان ملل و رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بخشی از رایزنی‌های ظریف، جنبه تبلیغاتی داشت. به نوعی وزیر امور خارجه کشور به دنبال روشنگری از طریق گفت وگو با برخی رسانه‌ها بود، اما اینکه این رایزنی‌ها می‌تواند ابزاری باشد برای اینکه ما بن بست تحریم ها را بشکنیم، محل تردید است. موثر بودن رایزنی ها با مقامات سایر کشورها را تنها در شکست تحریم ها می توان ارزیابی کرد.

کوشکی درباره اینکه دیپلماسی ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تا چه اندازه موفق بوده است، اظهار کرد: جز در مواردی که ظریف با استفاده از تجربیات خود و یا مانور تبلیغاتی با همتایان خود و سایر مقامات خارجی وارد مذاکره می شد ، من عملکرد خاص دیگری را از هیئت دیپلماتیک مشاهده نکردم و نطق رئیس جمهورهم به عقیده من موثر و جذاب نبود.

وی ادامه داد: از نظر من نمایندگی ایران در نیویورک می تواند به مراتب فعال تر از حال حاضر عمل کنند و فعالیتی خاص و چشمگیر که در شأن ایران باشد .

این کارشناس مسائل بین الملل ، گفت: فکر می کنم که سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل می‌توانست جذاب تر و قاطعانه تر باشد، زیرا به نظر می رسید که نطق بسیار خنثی بود. در مجموع این سفر می‌توانست پربار تر باشد و به نحو مطلوب تری از فرصت تبلیغاتی ایجاد شده در مجمع عمومی سازمان ملل بهره می بردیم، چراکه مطالب کاملا خنثی طرح شد، مانند اینکه ما طرفدار صلح هستیم و یا از جنگ بیزاریم.

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: مجمع عمومی سازمان ملل عرصه ابتکار است. اینکه وزیر امور خارجه اتریش به زبان عربی و... سخنرانی می کند، به دنبال جذب بازار جهانی است. افرادی که در این اجلاس شرکت می کنند، ابتکار، خلاقیت و هدف مشخصی دارند و ما هم چنین اقداماتی را باید مدنظر قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار