انتشار قانونمند 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو بعد از واگذاری یکباره 700 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که در ماه گذشته به شرکت آرامن از زیر مجموعه های بانک شهر انجام شد؛ نشان می دهد که محمد علی افشانی به دنبال آن است که هم رسانه ها به غیر قانونی دادن این واگذاری گیر ندهند و هم اینکه سایر بانک های عامل نیز برای توسعه مترو مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۶۵۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 08 September 2018

به گزارش تابناک : به نظر می رسد که مدیریت شهری تهران قبول کرده است که روند توسعه مترو در یک سال اخیر عقب ماندگی بزرگی را بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده دارد. یکی از دلایل کند شدن روند توسعه مترو و تکمیل دو خط باقیمانده عدم تزریق به موقع منابع مالی ازسوی شهرداری و دولت بوده است.

 

این درحالی است که استفاده نکردن ازمنابع مالی ای که مجلس در قانون بودجه امسال برای توسعه مترو تهران و سایر کلانشهرها نیز قرار داده است؛ یکی دیگر ازموضوعاتی است که بارها ازسوی رسانه ها مطرح و گوشزد شد.

 

هر چند شهرداری تهران دو فرصت انتشار 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت را داشت که اتفاق زمان انتشار 700 میلیارد تومان از این اوراق مشارکت نیز به اتمام رسیده بود؛ اما بالاخره توانست به شیوه ای که شبهات زیادی را ایجاد کرده بود با انتشار این میزان اوراق مشارکت و واگذاری به یک باره آن به شرکت آرمان اززیر مجموعه های بانک شهر بدون انجام تشریفات قانونی، بخشی از منابع مالی مورد نیازشرکت مترو را تامین و البته در این میان بر میزان بدهی های خود به بانک شهر بیفزاید.

 

اما راهکاری افشانی برای استفاده از منابع مالی حاصل از انتشار 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت این بود که جلسه ای را با برخی از مدیران عامل بانک ها بگذارد تا آنها را ترغیب به این مشارکت کند.

 

این جلسه در حالی بین شهردار تهران با مدیران بانک های عامل انجام می شود که یکی ازعدلایل عدم انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری تهران و تاخیر در دریافت فاینانس های حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو؛ بدهکاری بزرگ شهرداری به بانک ها از جمله بانک شهر بود که باعث شده بود سیستم بانکداری کشور تمایلی به مشارکت با شهرداری را نداشته باشد.

 

هر چند اطلاعات دقیق و درستی از نتیجه نشست شهردار تهران با مدیران عامل بانک ها حتیدر سایت خبری شهرداری تهران منتشر نشده است اما، آنطور که بیان شده؛ در انتهای این نشست کنسرسیومی برای انتشار 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت تشکیل شده است تا مشکل نقدینگی شرکت مترو حل شود.

 

البته در این خبر آمده استکه توافقات اولیه در این زمینه انجام شده است اما هنوز تفاهم نامه و یا قراردادی بین بانک ها با شهرداری تهران در این زمینه منعقد نشده است.

 

باید دید که شهردار تهران برای پرداخت بخشی از بدهیهای گذشته خود به بانک ها با هدف جلب مشارکت آنها برای انتشار 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت چه تدابیری را در نظر گرفته است!

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار