حسن‌نژاد در نطق میان‌دستور:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر کسی فکر می‌کند با گران کردن دلار، اقتصاد نابسامان خواهد شد و نظام زیر بار مذاکره با آمریکا خواهد رفت، زهی خیال باطل.
کد خبر: ۶۵۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 05 September 2018

می‌خواهند با افزایش نرخ دلار، مذاکره با آمریکا را تحمیل کنند

به گزارش تابناک قزوین،در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود اظهار داشت: مردم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند نمی‌دانند که یک ساعت بعد چه اتفاقی می‌افتد؛ ثانیه به ثانیه گرانی افزایش می‌یابد زیرا نوسانات ارزی اثر خود را بر بازار گذاشته است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: همه مشکلات مردم معلولِ علتِ گرانی ارز هستند.

وی در تشریح علل گران شدن ارز گفت: تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام و ایجاد این انتظار بین مردم که نفتی فروخته نخواهد شد و ارزی به کشور وارد نمی‌شود، دلیل اول گران شدن ارز است، دوم ااینکه برخی دشمنان خارجی با همدستی بی‌غیرت‌های داخلی، ارز را از بازار جمع کرده و به خارج قاچاق کردند. علاوه بر این، تعدادی مدیر نادان و خائن به جای اینکه دلارها را تخصیص داده و یا ذخیره کنند، به خرید اپل، اتوی بخار و ... اختصاص دادند.

حسن‌نژاد تصریح کرد: هفته گذشته آقای روحانی از همین تریبون گفت «من اگر بگویم همین امشب بانک مرکزی دلار را به قیمت ثابت برمی‌گرداند».

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم از این حرف‌ها برداشت کردند که دولت خودش می‌خواهد دلار گران شود و همان روز ۸۰۰ تومان قیمت دلار افزایش یافت.

وی گفت: آقای همتی گل آخر را زد و در صدا و سیما گفت «دلارها و ذخایر ارزی ناموس ماست و ما آن را به بازار عرضه نمی‌کنیم».

حسن‌نژاد ادامه داد: وقتی بانک مرکزی ارز را عرضه نمی‌کند و شرکت خصولتی که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت نفت است، محصولات پتروشیمی را صادر می‌کنند اما دلار وارد بازار پتروشیمی نمی‌کنند و درواقع ارزی به بازار وارد نمی‌شود، مردم باید نیازهایشان را از کجا تأمین کنند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت اعلام می‌کند که این گرانی را قبول ندارد اما جیب مردم و قیمت مغازه‌ها فرمایشات دولت را قبول ندارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای بدشان نمی‌آید کشور به هم بریزد و دلار هر روز گرانتر شود.

حسن‌نژاد ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند با گران کردن دلار، اقتصاد نابسامان خواهد شد و نظام زیر بار مذاکره با آمریکا خواهد رفت، زهی خیال باطل.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر عده‌ای فکر می‌کنند با گران کردن دلار و به هم ریختن کشور، این مجلس رأی به عدم کفایت رئیس‌جمهور می‌دهد و یا دولت استعفا می‌دهد، زهی خیال باطل؛ همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، سرنوشت ما به یکدیگر گره خورده است؛ یا همه ما از این گردنه عبور می‌کنیم یا هیچ‌کدام رد نمی‌شویم.

وی تصریح کرد: باید اختلافات را کنار گذاشته و برای حل مشکلات اقدام کرد.

حسن‌نژاد در تشریح راهکارهای حل مشکلات گفت: به راحتی می‌توان قیمت دلار را به ۶۰۰۰ تومان رساند؛  فقط ۱۸ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی دولتی‌ها است، می‌شود هفته‌ای ۳۶۰ میلیون یورو؛ پتروشیمی‌های دولتی تنها به بازار ثانویه ۲۰ میلیون یورو تزریق می‌کنند. اگر چهار هفته پشت سر هم ۵۰۰ میلیون یورو به بازار تزریق شود، نرخ یورو به زیر ۶۰۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که آرمیتاژ است، فساد وجود دارد و تا فساد وجود دارد، کاری انجام نمی‌شود؛ شما دلار ۴۲۰۰ تومان به سویا می‌دهید خوب کاری می‌کنید اما متأسفانه همان سویا به عراق می‌رود و ارز ۴۲۰۰‌ تومانی که به واردات موبایل اختصاص می‌یابد، در اربیل با ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: باید ارز با یک نرخ توزیع شود، شرکت بازرگانی دولتی با واردات تأمین نیازهای اساسی کشور را انجام دهد یا دلار را گران فروخته و به مردم یارانه نقدی بدهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار