آلوده بودن ماده غذایی هیچ ارتباطی با قیافه و ظاهر و مزه آن ندارد و گاهی غذایی که در یک مرکز فروش معروف فروخته می‌شود می‌تواند دارای آلودگی زیاد باشد.
کد خبر: ۶۵۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 03 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: با پلمب شدن چند برند بستنی فروشی و فست‌فود در شیراز علاوه بر تهیه گزارش یک گفت,گوی تصویری نیز با شهروندان شیرازی در این مورد انجام شد که مردم به اظهارات خود پرداختند و مقام مسوولی از علوم‌پزشکی نیز وجود آلودگی در واحدهای پلمب شده را تایید کرد. این بار به سراغ اداره کل دامپزشکی استان رفتیم تا درباره تصاویری که از گوشت‌های آلوده در فضای مجازی منتشر شده بود، پرس و جو کنیم.

مدیرکل دامپزشکی فارس با اشاره به انتشار این تصاویر در فضای مجازی می‌گوید: قطعاً واحدهای تهیه غذایی که پلمب شده‌اند مورد بازدید دامپزشکی استان قرار گرفته‌اند و این تصاویر با کسب مجوز از مقام قضایی و برای شفاف‌سازی بهتر در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود.

یعقوب مهندس ادامه می‌دهد: همکاران ما پس از بازدید از گوشت‌های این مراکز و تهیه تصاویر متعدد به عنوان مستندات لازم برای ارائه به مراجع قضایی، استفاده از گوشت‌های نامناسب را تایید کرده‌اند.

وی با اشاره به نظارت دامپزشکی استان بر مواد غذایی رستوران‌ها و فست‌فودها اعلام می‌کند: نظارت بر مواد خام دامی این مراکز بر عهده ماست.

 

 

نظارت تازگی ندارد

مهندس ضمن تاکید بر نظارت دامپزشکی فارس بر عملکرد قصابی‌ها بیان می‌کند: علاوه بر این بررسی سلامت مواد دامی خام در مراکز تهیه غذا نیز بر عهده دامپزشکی است که با هدف تامین سلامت مردم و جامعه به انجام می‌رسد.

وی تصریح می‌کند: موضوع نظارت بر عملکرد این مراکز تازگی ندارد و همواره در سراسر استان انجام می‌شود که در بازدیدها به صورت اتفاقی مراکزی در نظر گرفته می‌شود و مورد بازدید اصولی قرار می‌گیرد.

نصب بنر برای اطلاع‌رسانی

مدیرکل دامپزشکی فارس با ذکر دلایل نصب بنر بر درهای پلمب‌شده واحدهای متخلف اظهار می‌کند: نصب این بنرها با دستور مراجع قضایی به منظور اطلاع‌رسانی به شهروندان و هشیار کردن آنها در مورد مصرف مواد غذایی سالم انجام می‌شود.

مهندس می‌افزاید: هشیاری مردم در حفظ سلامتی مواد غذایی از اهمیت بسزایی برخوردارند و شهروندان نباید انتظار داشته باشند تا همه امور به دست ادارات بررسی شود.

این مقام مسوول ضمن دعوت از عموم به مشارکت در نظارت بر شیوه ارائه غذاهای رستورانی می‌گوید: از مردم درخواست می‌کنم تا در صورت مشاهده هر گونه تخلفات بهداشتی و مصرف گوشت آلوده این موارد را با شماره 1512 با ما در میان بگذارند تا در اولین فرصت از واحد ذکر شده بازرسی کامل انجام شود.

وی اضافه می‌کند: تا کنون نیز بسیاری از مواردی که منجر به شناسایی واحدهای متخلف در سراسر استان شده است با اطلاع‌رسانی مردم به انجام رسیده است که جای تقدیر دارد.

 

 

هویت گوشتی

مدیرکل دامپزشکی فارس برخورداری گوشت خریداری شده از هویت را ضروری می‌داند و می‌گوید: هویت گوشت به معنای درج تاریخ تولید، انقضاء و شرکت تولیدکننده برای گوشت منجمد و مشخصات کشتارگاهی برای گوشت گرم است که در بازرسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهندس ادامه می‌دهد: گوشتی که هویت نداشته باشد یعنی سالم نیست و مشکل دارد و با واحد متخلفی که اقدام به خرید چنین گوشت‌هایی کرده‌اند برخورد جدی می‌شود.

وی عمر مفید گوشت منجمد شده را از 9 ماه تا یک سال اعلام می‌کند و می‌افزاید: گوشت گاو منجمد از زمان ذبح و یخ زدن یک سال و گوشت گوسفند 9 ماه تاریخ مصرف دارد.

این مقام مسوول تصریح می‌کند: در مورد گوشت گرم نیز این زمان برای گوشت گاو تا 5 روز و برای گوشت گوسفند تا 3 روز است.

صنف فالوده و بستنی شیراز در پی راهکار

رئیس اتحادیه صنف فالوده و بستنی شیراز نیزبا اشاره به پلمب‌های اخیر بستنی فروشی‌ها اظهار می‌کند: در تابستان میزان اسیدی بودن و باکتری شیر بالاست.

معینی ادامه می‌دهد: اگر کارخانه‌ها بتوانند این باکتری را از بین ببرند ما نیز در بستنی سنتی باید بتوانیم این کار را کرده و برای پیدا کردن راهکار مناسب با چند تن از اعضای اتاق اصناف و مسوولان بهداشت جلسه تبادل نظر برای ارائه راهکار موثر برگزار می‌کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار