اگر شما هم فرزند کوچک دارید و همراه با سگ خانوادگی خود زندگی می کنید این مطلب را حتماً مطالعه کنید
کد خبر: ۶۴۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ 29 August 2018

وب سایت انیمال کیپ: این موضوع در مورد سگ ها نادر است که به بچه های کوچک حمله کنند و از آنجایی که ما همیشه صحنه های زیبا از کودک و سگ ها در کنار هم و رابطه دوست داشتنی آ نها را مشاهده کرده ایم این موضوع در ذهن ما نقش بسته که هیچ گاه آن ها به بچه ها آسیبی نمی رسانند، اما این باور درستی نیست و هر سگی با هر نژادی امکان دارد به کودکان و یا بزرگسالان حمله کند و به طبع آسیبی که می تواند به یک کودک وارد کند بیشتر است.

حتی گزارش شده که یک نوزاد دختر ۶ روزه در روستای Pontyberem واقع در ویلز (در غرب انگلیس)، به دلیل جراحت شدید گازگرفتگی از ناحیه سر توسط سگ خانگیشان کشته شد!

ممکن است بگویید، امکان ندارد! سگ من بسیار مودب، مهربان و با وقار است. حتماً هم همینطور است اما این حقیقت را فراموش نکنید که ذات آن ها شکارچی است و در طبیعت همراه با گله خود به شکار میروند و طعمه شان را شکار می کنند.

اما با شناخت سگ ها و توجه به یک سری مسایل می توانیم علت این رفتار آن ها را متوجه شویم و از وقوع چنین فجایع غم انگیزی جلو گیری کنیم.

در ابتدا دلایلی که ممکن است حس خشونت سگ شما در خانه و یا سگ های مختلف در بیرون از محیط خانه بر انگیخته شود می پردازیم.

بو

نوزادان بوی قوی دارند. با توجه به اینکه حس بویایی سگ، ده ها هزار برابر حس بویایی انسان قوی تر است، وجود یک بوی غیر معمول می تواند مانند یک حمله به حس او باشد.

سگ ها دارای  ۳۰۰ میلیون گیرنده بویایی در بینی خود هستند، تعداد این گیرنده ها در انسان ۶ میلیون است.

آنچه که سگ ها درک می کنند در مقابل آنچه انسان ها درک می کنند بسیار متفاوت است. چیزهایی وجود دارد که سگ ها  بو می کنند یا می شنوند که ما نمی توانیم.

صدا

سگ ها نسبت به صداهای بلند و تیز بسیار حساس تر هستند. دامنه شنوایی سگ ها بین ۴۰ تا ۶۰,۰۰۰ هرتز می باشد در حالی دامنه شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰,۰۰۰ هرتز است.

صداهای زیر، صداهای بلند مانند صدای گریه بچه می تواند آن ها را تحریک کند.

ممکن است که سگ این صدا ها را اشتباه تفسیر کند و فکر کند که آن  شکار (طعمه) اش است و این جیغ های کوچک او را تحریک کند.

خیره شدن

سگ ها در طبیعت تمایلی ندارند مستقیم در چشمان یکدیگر نگاه کنند مگر برای غلبه شدن در جنگ.

بچه های کوچک خیلی پلک نمیرنند که این می تواند برای یک سگ به عنوان مواجهه و شروع یک رفتار خشونت آمیز تلقی شود.

در مقابل سگی که شما او را نمی شناسید و هیچ گونه رابطه اجتماعی ندارید، خیره شدن در چشم او می تواند برایش یک تهدید تلقی شود.

این می تواند با دیگر ویژگی های نا آشنای کودک ترکیب شود تا پتانسیل سگ را برای حمله افزایش دهد.

حرکت

رفتار كودكان در اطراف سگها عامل مهمي در گاز گرفتن آنها توسط سگ است. کودکان و سگ ها می توانند رفتار یکدیگر را اشتباه تفسیر کنند.

جوری که کودکان نوپا حرکت می کنند، آن ها به دور مکانی می چرخند. قابل پیش بینی نیستند، به طور ناگهانی تکان می خورند، جیغ می کشند، دست هایشان را به اطراف تکان می دهند… و بسیاری از این موارد می تواند برای یک سگ ترسناک باشد.

ما باید به سگ خود آموزش دهیم که وقتی در اطراف کودکان هستند، آرام باشند و همچنین به کودکان خود یاد دهیم چگونه با سگ ها به درستی رفتار کنند.

نا آشنایی

به خصوص برای یک سگ که خیلی با بچه ها برخورد نداشته، وجود کودک میتواند برایش عجیب و غریب باشد.

بچه ها بو های عجیب می دهند، صداهای عجیبی از خودشان در می آورند، حرکت های آن ها میتواند غیر قابل پیش بینی باشد.

تمام این ویژگی های نا آشنا ممکن است یک سگ را برای کنکاش کردن ترغیب کند. سگ ها اغلب از دهان خود برای بررسی و جستجو کردن استفاده می کنند.

سگ ها وقتی با یک چیز جدید روبرو می شوند، تمایل دارند آن را بگیرند، با دهانشان بلندش کنند، پایین بیاندازند، بلندش کنند و دوباره به زمین بندازند، تکانش دهند و اگر سگ از آن جواب خوبی گرفت، ممکن است باز هم این کار را انجام دهد.

سگی که می خواهد یک ناآشنای تازه وارد را جستجو کند می تواند به بچه هنگام تلاش برای بلند کردن آن یا تعامل با او، آسیب وارد کند.

حسادت

آیا یک سگ می تواند به دلیل حسادت به یک بچه حمله کند؟

تحقیقاتی در مورد این سوال انجام شده و نتیجه آن به طور واضح نشانگر این موضوع نیست که سگ ها مانند انسان ها حسادت می کنند.

آن ها در مقابل تغییر رفتار واکنش نشان می دهند که شاید بعضی افراد نام آن را حسادت بگزارند.

نژاد

اکثر گاز گرفتن ها توسط تعدادی از نژادها گزارش شده اما هر سگی می تواند گاز بگیرد.

وقتی موضوع اندازه سگ باشد، تفاوت در میزان آسیبی است که توسط سگ های بزرگ نسبت به سگ های کوچک وارد می شود.

احتیاط

هر سگی پتانسیل آسیب زدن به کودکان و گاز گرفتن را دارد.

هر سگی باید وقتی دور و بر کودک است کاملا نظارت شود تا وقتی که کودک حداقل ۸ ساله شود.

راهنمایی

  1. هنگامی که بچه ها در اطراف هر سگی هستند آنها را زیر نظر داشته باشید. این فکر اشتباه است که چون سگ شما یک سگ خانواده است همه چیز مرتب است و مشکلی پبش نخواهد آمد. کودکان باید آموزش داده شوند که چگونه به سگ ها نزدیک شوند، ارتباط بگیرند و با آن ها بازی کنند.

  2. به کودکان آموزش دهید که سگ ها هم احتیاج به فضای شخصی خود دارند. وقتی سگی در حال خوابیدن یا غذا خوردن است مزاحمش نشوند. تشخیص دهند که چه زمانی سگ ها نمی خواهند با آنها در تعامل باشند.

  3. تشخیص دادن ترس و اضطراب در سگ ها بسیار مهم است زیرا عامل شروع پرخاشگری آنها معمولاَ ترس است. سگ ها قبل از گاز گرفتن علائم هشدار را نشان می دهند (مانند نشان دادن دندان هایشان) ، این علائم را دست کم نگیرید.

راه حل چیست؟

کودکان برای داشتن رفتار مناسب با سگ ها نیازمند آموزش صحیح میباشند. در این مطلب به برخی از این موارد اشاره میکنیم

حضور یک سگ می تواند سبب پیشرفت حس مسئولیت پذیری در فرزند شما شود، تشویق آنها به فعالیت و فراهم کردنمهر و توجهی بی انتها برای آنها. اما زمانی که کودکان و سگ ها همدیگر را میبینند، همچنین پتانسیلی برای خطر نیز وجود دارد و نباید برای آوردن یک عضو جدید به خانه به راحتی تصمیم بگیرید. این تصمیم گیری نیازمند دارا بودن اطلاعات مهم و ضروری می باشد که در این مطلب به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم:

 

۱- آموزش موارد قابل قبول برای کودکان

اگر فرزندان شما به بودن در اطراف یک سگ عادت ندارند، از آنها توقع نداشته باشید که با سگ ها برخورد مناسب داشته باشند. باید به کودکان آموزش داده شود که چه رفتارهایی قابل قبول است. درک اهمیت تغییر رفتارشان با توجه به سگی که با او در تعامل هستند بسیار مهم می باشد.

بعضی سگ ها اگر کسی دمشان را بکشد اهمیت نمی دهند و عصبانی نمی شوند در حالی که برخی حتی دوباره فکر نمی کنند که بچه شما را گاز بگیرند یا نه! بعضی مواقع آموزش نحوه برخورد صحیح کودکان با سگ ها کمی سخت میشود، اگر احتیاج به کمک دارید از برنامه های آموزشی مخصوص تعامل کودک با سگ ها استفاده کنید.

(American Humane Association’s KIDS (Kids Interacting with Dogs Safely

 

۲- کودکان مخصوصاً کودکان نوپا را به طور خاص زیر نظر بگیرید

بر طبق اطلاعات سازمان ملی تحقیقات وابسته به سگ ها،  ۸۸% کودکان ۲ ساله ای که توسط بزرگسالان به هنگام حمله سگ نظارت نشده اند، کشته شدند. وقتی کودک و سگ شما با هم آشنا می شوند، چشمان نظاره گر خود را از آنها برندارید و به دقت مواظب آنها باشید.

 

۳- در خانه قوانینی مبنی بر احترام متقابل وضع کنید

پیش از اینکه دوست چهار پا شما عضوی از خانواده تان شود، با خانواده خود و در مورد وضع قوانین صحبت کنید. از کودک بزرگتر خود بخواهید، نوشتن لیست بایدها و نبایدها را به عهده گیرد و مطمئن شوید که حتماً نظر کودک کوچکتر خود را نیز بپرسید و به او هم اجازه مشارکت در جمع خانواده را بدهید. حتی کودکان پیش دبستانی هم میدانند که ضربه زدن، لگد زدن و برخورد ظالمانه به هر طریق دیگری با سگ ها کار درستی نیست اما باز هم با صبر و حوصله کافی این موارد را برای کودکان خود توضیح دهید.

 

 ۴- در یک زمان مناسب با نظر دامپزشک سگ خود را عقیم کنید

عقیم کردن سگتان علاوه بر اینکه از بارداری ناخواسته او جلوگیری می کند، سبب کاهش خشم در سگ ها نیز میشود مخصوصاً  در سگ های نر.

 

۵- برای حیوان خانگی خود نیز قوانینی بگزارید

مانند بقیه اعضای خانواده، حیوان خانگی شما هم باید حد و مرزها و انتظاراتی که خانواده از او دارند را بداند و به او نیز آکوزش دهید که اگر رفتار نامناسبی داشته باشد چه عواقبی دارد. تحقیق در مورد نژاد سگ تان برای آشنایی با خصوصیات او به طور معمول کمک خواهد کرد که شما نیازهای او را بهتر درک کنید. برای مثال بعضی سگ ها به طور ذاتی دوست دارند به مردم احساس رضایت بدهند ازین رو راحت با قوانین حاکم در خانه خود را وفق میدهند در حالی که برخی دیگر به جدیت بیشتری احتیاج دارند تا آنگونه که انتظار میرود رفتار کنند.

استراتژی برقراری قوانین شما هرچه هست بسیار اهمیت دارد که از همان روز اول این قوانین را اجرا کنید تا کودکان خود را در امنیت نگه دارید و از همراهی و بزرگ کردن حیوان خانگی خود لذت ببرید. بر قوانین و انتظارات خود اصرار داشته باشید، با صبوری کردن به مرور این قوانین را برای همه اعضای خانواده جا بیاندازید، همچنین از کودکان خود بخواهید در این راستا به شما کمک کنند و نقشی به آنها بدهید، به آنها یاد بدهید تا به دوست چهار پا خود در اطاعت از این قوانین کمک کنند.

 

۶- ورزش و تحرک

تحرک سگ شما به طور مداوم و منظم به تخلیه شدن انرژی هیجانی او که معمولاً منجر به پیش فعال بودنش میشود، کمک خواهد کرد. یک سگ پیش فعال میتواند تبدیل به یک سگ خطرناک شود، مخصوصاً برای بچه های کوچک که به راحتی آسیب میبینند. برای این کار میتوان به فرزندان بزرگتر خود چگونگی راه بردن سگ را بیاموزید و کوچکترها میتوانند برای او توپ پرتاب کنند.

برنامه ورزشی سگ خود را به آرامی شروع کنید، مطمئن شوید که این برنامه شامل گرم کردن در ابتدا و سرد کردن بدن او در اتمام ورزش میباشد.

اگر شما در مناطق آب و هوایی گرم زندگی میکنید، مطمئن شوید سگتان در مدت زمان  بازی و ورزش، میزان کافی آب در دسترس داشته باشد. از دامپزشک خود مشورت بگیرید او میتواند ورزش های مناسب و مدت زمان کافی تحرک روزانه سگتان را با توجه به نژاد، سن و وزن او به شما پیشنهاد کند.

یک سگ میتواند حس خوب وصف ناپذیری به خانواده شما هدیه دهد در صورتی که به فرزندانتان آموزش دهید هنگامی که در اطراف او هستند چه انتظاراتی باید داشته باشند و چه انتظاراتی نابجا و غلط است، چگونه به طرز صحیح با او رفتار کنند و این موضوع را درک کنند که او نیز مانند آنها احساس دارد و خوشحالی، ناراحتی، غم و درد و… را حس می کند و مانند یک اسباب بازی با او رفتار نکنند. قوانینی تعیین کنید که کل اعضای خانواده بتوانند از آن پیروی کنند.

اگر در خانه کودک کوچک دارید یک نسخه کپی شده مجانی از American Humane Association’s guide, Pet Meets Baby را برای نکات و راهنمایی های بیشتر دانلود کنید.

 
برچسب ها: سگ و کودک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار