کد خبر: ۶۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 22 July 2015
تابناک گیلان : در نظام جمهوري اسلامي، سياست عين ديانت تعريف شده و سياست به معني اداره درست جامعه، عين دين خوانده شده است. بر اساس اين تعريف سياست در ارتباط مستقيم با دين بايد باشد و حدود و ثغور آن با مفاهيم با ارزشي مانند اخلاق، صداقت و دوري از نيرنگ و فريبكاري مشخص است.

به‌رغم اين وضعيت مطلوب ترسيم شده، متأسفانه در مواقعي رقابت سياسي يا رسانه‌اي شرايطي را فراهم مي‌آورد كه تمام مفاهيم ديني به كنار رفته و سياست به مفهوم قدرت‌طلبي يكه‌سوار ميدان مي‌شود.

اين شرايط كه با روحيه ايراني- اسلامي همخواني ندارد، مردم را سياست‌زده مي‌كند و مردم از اين مفهوم تهي از راستي و درستي، فراري مي‌شوند، در صورتي كه هدف جمهوري اسلامي، مشاركت دادن مردم در سرنوشت خودشان با چارچوبي اسلامي است.

در واقع بي‌اخلاقي‌هاي سياسي نه تنها در راستاي منافع ملي نيست بلكه مفهوم نظام اسلامي را هم از سوي افراد مرتكب بي‌اخلاقي به چالش مي‌كشد.

براي اين منظور رعايت تأكيدات بزرگان بر تقواي فردي و تقواي سياسي ضرورتي اجتناب‌ناپذير است تا شرايط احياي اخلاق در جامعه كه بيشتر از سقوط تقواي سياسي، آسيب ديده است، بهتر فراهم شده و سرعت آن با مشاركت فعالان اين عرصه افزايش يابد.

رهبر معظم انقلاب در تعريف تقواي سياسي فرموده اند؛ "هر كس در كار سياست است، سعي كند با مسائل سياسي صادقانه و دردمندانه و از روي دلسوزي برخورد كند."

اين تعريف دربردارنده مفاهيم اخلاقي و اجتماعي است و مفاهيم والاي صداقت، دردمندي و دلسوزي را دربر مي‌گيرد، كنار هم قرار دادن اين مفاهيم فعالان سياسي را در نگاه به يك موضوع، به‌ويژه درخصوص رقبا، وادار به رعايت تقوا خواهد كرد؛ زيرا اگر اين سه مفهوم رعايت شود، بسياري از مسائل مطرح نخواهد شد.

صداقت، اجازه دروغگويي، فريب، نيرنگ و خدعه‌هاي رسانه‌اي و سياسي را نخواهد داد، دردمندي اجازه سكوت در برابر بازي با منافع ملي و ارزش‌ها و آرمان‌ها را نخواهد داد و دلسوزي نيز اجازه اينكه در حق هموطن رقيب ظلم شود يا با حركتي، حقي از وي سلب شود يا نگاه‌ها به وي متفاوت شود را نخواهد داد.

جامعه استان، امروز و در سال انتخابات نيازمند عمل به فرمايشات مقام معظم رهبري به خصوص در رعايت تقواي سياسي است، هرچند عده اي تلاش بر گم كردن اين تقوا دارند و از هم‌اكنون بي‌تقوايي سياسي را به اوج رسانده‌اند تا شايد در انتخابات با نبود رقيب يا با رقيبي تخريب شده به اهداف خود دست يابند.

کشور نيازمند تقواي سياسي است و بي‌تقوايي را برنمي‌تابد، همراه نشدن مردم با بي‌تقوايي‌ها تاكيدي بر مسير درست نهادينه‌سازي تقواي سياسي در فعاليت‌هاي سياسي و رسانه‌اي استان است و لازم است از اندك دستاورد اين اقدامات پاسداري شود تا اميد مردم از احياي اخلاق نااميد نشده و مأيوس نشوند.

مردم به سياست رجوع دوباره دارند و پس از سياست‌زدگي رخ داده، با اميد، مسائل سياسي را پيگيري مي‌كنند و اگر همين روند ادامه داشته باشد، مشاركتي حداكثري در انتخابات امسال قابل پيش‌بيني است، پس بايد مراقب بود تا تقواي سياسي در استان گم نشود وگرنه راه توسعه و تعالي گم شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار