معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: فعالیت‌های خانگی بانوان از جمله پخت‌وپز، نگهداری از کودکان و سالمندان و تنظیف خانه در سال‌های 85 و 97 قیمت‌گذاری شده و 25 تا 30 درصد از تولید ناخالص ملی سهم زنان از کار خانگی است.
کد خبر: ۶۴۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸ 19 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ معصومه ابتکار ظهر امروز در نشست علمی با موضوع «امکان‌سنجی برابری دیه زن و مرد» که از سوی شورای فقهی و حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در هتل همای مشهد برگزار شد، به‌موضوع تولید علم و  نقش‌آفرینی زنان در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: این عادلانه نیست که برای کار اقتصادی و خانگی زنان در شرابط کنونی کشور ارزش‌گذاری کنیم، در حالی که نقش اقتصادی زنان همچنان رو‌به‌افزایش است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی امروزه در معرض تهدیدها و اتهامات زیادی قرار گرفته، به‌موضوع عدالت جنسیتی اشاره کرد و ادامه داد: اثبات وجود عدالت در کشور یکی از اقدامات مهم برای استحکام نظام است.

وی با بیان اینکه مساله عدالت جنسیتی ریشه در مسائل فقهی دارد؛ افزود: جلوه ظاهری احکام فقهی و شرعی باید حس عدالت را در جامعه ترویج دهد.

ابتکار برقراری عدالت را به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب معرفی و تصریح کرد: عدالت جنبه‌های زیادی دارد که بخشی از آن مربوط به‌عدالت جنسیتی با محوریت زنان است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های کیفیت زندگی، امید به‌زندگی، پیشرفت و توسعه در حوزه‌های مختلف در طول چهار دهه انقلاب رشد قابل ملاحظه‌ای داشته؛ افزود: افزایش نرخ سواد زنان و مردان ایرانی، افزایش قد و افزایش نرخ امید به‌زندگی در ایران از اقدامات مثبت و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تنها پنج درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی داشتند که این رقم اکنون به 27 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی و روانی که امروزه علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته، نظام متهم به‌نبود عدالت جنسیتی شده؛ یادآور شد: دین اسلام از گنجینه‌های بسیار ارزشمند قرآنی و فقهی برخوردار است و به‌عنوان یک حکومت مردم‌سالار می‌تواند به‌نیازهای حکومت‌داری در عصر حاضر پاسخ دهد.

ابتکار پذیرش جامعه دین اسلام را موجب سنگین‌تر شدن وظایف مردم و مسؤولان در برقراری عدالت دانست و ادامه داد: تساوری حقوقی بین زنان و مردان از دغدغه‌های امام راحل بود و ایشان در دوران حیات خود به‌مسأله زنان توجه زیادی نشان می‌دادند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زمینه‌های اصلاحات و تحولات قانونی کشور در نتیجه نگاه‌های شجاعانه امام خمینی(ره) در حوزه زنان بود؛ اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها بر اصلاح قوانین و توجه بیشتر فقها به‌مسائل زنان تأکید کرده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به‌محاسبه ارزش کار خانگی زنان براساس محاسبات اقتصادی و در چارچوب ضوابط بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: این محاسبه در دو دوره در سال‌های 85 و 97 انجام شده و برای کار خانه از جمله پخت‌وپز، نگهداری از کودکان و سالمندان و تنظیف خانه قیمت‌گذاری شد.

وی با بیان اینکه در این قیمت‌گذاری عوارض اجتماعی و عاطفی ناشی از انجام ندادن کار خانگی توسط زنان نیز مورد توجه قرار گرفته؛ افزود: با مقایسه قیمت کار خانگی زنان در سال 85 با سال 97 به‌این نتیجه رسیدیم که ارزش کار خانگی زنان روبه‌افزایش بوده است.

ابتکار سهم 25 تا 30 درصدی از تولید ناخالص ملی را سهم کار خانگی زنان عنوان کرد و گفت: اما این میزان در محاسبات اقتصادی کشور در نظر گرفته نشده و زنان بابت این مساله زیرپوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: ارزش اقتصادی و اعتبار اجتماعی زنان به‌دور از تبعیض اجتماعی در این بخش محاسبه نمی‌شود.

به‌گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، 41 درصد از کارمندان دولت را زنان تشکیل می‌دهند و 30 درصد از اعضای عیات علمی دانشگاه‌ها زنان هستند، همچنین 40 درصد از تولیدات کشاورزی کشور توسط زنان روستایی انجام می‌گیرد.

ابتکار این آمار را با میزان دیه زنان که نصف مردان است مقایسه کرد و افزود: دیه یک زن تحصیل‌کرده و شاغل از دیه یک مرد فاقد تحصیلات که شاغل نیست و حتی مشکلات اجتماعی دارد، کمتر است.

وی با بیان اینکه به‌اقتضای زمانه، نقش اقتصادی زنان در کشور رو به‌افزایش است، ادامه داد: نگاه قرآن به‌زنان عادلانه و بدون تبعیض است و در کرامت انسانی برای زنان و مردان سهم یکسانی در نظر گرفته، بنابراین نباید دیه زن و مرد تفاوت داشته باشد.

ابتکار بار دیگر بر عدالت بین زنان و مردان برای اثبات کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت که مورد اجماع دولت و قوه قضاییه است، به‌زودی به‌مجلس می‌رود و درصورت تصویب، دولت برای برخورد با آسیب‌هایی که به‌زنان وارد می‌شود، با دست باز وارد عمل می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار