مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:
تابناک: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: طرح پیشنهادی این اداره کل برای بازسازی کارخانه ریسباف جهت تاسیس موزه بزرگ اصفهان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته و در انتظار تامین اعتبار است.
کد خبر: ۶۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 21 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی با اشاره به واگذاری کارخانه سابق ریسباف برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان گفت: این مهم یکی از مطالبات جدی هنرمندان اصفهان و با همت استاندار درحال پیگیری است.

وی افزود: زمین این کارخانه که برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان در نظر گرفته شده است در تملک بانک ملی قرار داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه زمین کارخانه ریسباف اصفهان با توافق بانک ملی به اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار شد، افزود: طرح پیشنهادی ما برای بازسازی این بنای تاریخی جهت تاسیس موزه بزرگ اصفهان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی اصفهان قرار گرفته و در انتظار تامین اعتبار است.

کارخانه ریسباف اصفهان یکی از بناهای شاخص تاریخی این شهر و دارای شماره ثبت ملی است و علاوه بر این در بعد تاریخ صنعت بویژه صنعت نساجی نیز این بنا سابقه زیاد دارد.

بنای کارخانه ریسباف مربوط به دوره پهلوی است و به لحاظ موقعیت مکانی در محل یکی از باغهای صفوی در چهار باغ اصفهان شکل گرفته است.

محوطه و عرصه این بنا حدود هفت هکتار است و انبارها، برج ها و ساختمان های قدیمی آن در مجموع به عنوان آثار شاخص دوره پهلوی ثبت ملی شده و ارزشمند است.

با توجه به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور، بهره بردار و یا متصرف قانونی موظف به حفاظت و مرمت این بنای تاریخی است.

در طرح تفصیلی مصوب ماده پنج شهر اصفهان کاربری این محل به موزه تغییر کرده است.

بانک ملی ایران پارسال درصدد فروش ساختمان کارخانه نساجی ریسباف برآمد و آگهی مزایده این بنای تاریخی را نیز منتشر کرد اما با مخالفت استاندار اصفهان روبرو شد.

نخستین جلسه چندجانبه با مدیرعامل بانک ملّی درباره وضعیت تملک کارخانه ریسباف اصفهان و تبدیل آن به موزه ، اسفند سال ۱۳۹۳تشکیل و منجر به امضای توافقنامه ای با حضور استاندار اصفهان، پیروز حناچی و ایزدی معاونان وزیر راه و شهرسازی و همچنین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی شد.

بر اساس این توافقنامه، ساختمان کارخانه هفت هکتاری ریسباف اصفهان برای تاسیس موزه فرهنگی اصفهان در نظر گرفته شد.

*** اعطای پنج مجوز اجرای موسیقی سنتی زنده در هتل های اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اعطای پنج مجوز اجرای موسیقی سنتی زنده در هتل ها و سفره خانه های سنتی اصفهان گفت: درصورت نظرسنجی و بازخوردهای مثبت این مجوزها افزایش می یابد.

حجت الاسلام ارزانی افزود: موضوع اعطای مجوز اجرای موسیقی سنتی زنده به برخی هتل ها و سفره خانه های سنتی براساس موافقت نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و در برخی استانها اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس در فاز اول این برنامه فرهنگی 14 هتل و سفره خانه سنتی در استان مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: این مکانها ابتدا باید از لحاظ مکانی مورد تایید اداره اماکن نیروی انتظامی قرار بگیرند و سپس بلحاظ نوع موسیقی و شخص یا گروه موسیقی مورد تایید این اداره کل قرار بگیرند.

وی یادآور شد: در این راستا تاکنون پنج هتل و سفره خانه سنتی این مجوز را صرفا برای اجرای موسیقی سنتی در زمان مشخص و برابر ضوابط و مقررات تعریف شده دریافت کردند.

حجت الاسلام ارزانی در پاسخ به امکان اعطای مجوزهای بیشتری برای اجرای موسیقی سنتی در استان گفت: با توجه به فضای خاص فرهنگی و مذهبی استان اصفهان در مرحله ی اول با دقت خاصی این مجوزها داده شده ولی در صورتی که بازخوردهای و نظرات مثبتی اخذ شود امکان افزایش مجوزها وجود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار