وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمی که دغدغه شغل دوم دارد نمی‌تواند راه و رسم زندگی را تمرین کند؛ گفت: نشانه‌های ورشکستگی در آموزش و پرورش پیداست.
کد خبر: ۶۴۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 16 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ سید محمد بطحایی صبح امروز در جمع فرهنگیان منطقه ترشیز که در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد؛ گفت: اگرچه آموزش و پرورش با مسائل پیچیده و مضمن روبه‌رو است، اما حضور یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته‌ای که در کشور داریم، با قوت قلب و انرژی زیاد بر آن فائق می‌آییم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه جامعه به‌آموزش و پرورش افزود: تا مادامی که رویکرد آموزش و پرورش تغییر نکند، قطعا در ۳۰ سال آینده در مراسم مشابه این‌چنینی شاهد طرح مجدد همین مسائل و مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که تمرکز ما در تشریح مسئله باشد، یقینا ۳۰ سال آینده مانند ۳۰ سال گذشته و شرایط امروز درگیر همین چالش‌های مضمن خواهیم بود.

بطحایی با بیان اینکه معلمی که دغدغه شغل دوم دارد نمی‌تواند راه و رسم زندگی را تمرین کند؛ گفت: نشانه‌های ورشکستگی در آموزش و پرورش پیدا است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای حل بسیاری از مسائلی که مطرح است نه‌تنها در اختیار آموزش و پرورش بلکه در برخی موارد در اختیار دولت هم نیست؛ افزود: جامعه ذینفعان در آموزش و پرورش و آن کسانی که از این مجموعه تأثیر می‌پذیرند و تأثیر می‌گذارند، به‌هیچ عنوان در دستگاه دیگری وجود ندارند و این دلیل پیچیدگی در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه مدرسه محل تمرین زندگی برای دانش‌آموزان است، این گذاره کوتاه نشان می‌دهد که حداقل در 40 سالی که بعد از انقلاب سپری کردیم با وجود همه تلاش‌هایی که بعد از انقلاب به‌دلیل ریشه‌های انقلاب اسلامی و آموزه‌های دینی، مذهبی و الهی وجود داشت و تلاش کردیم که آموزش و پرورش را به‌این سمت ببریم، اما موفقیت‌مان کم بود؛ یادآور شد: متأسفانه امروز مدرسه ما محلی برای تمرین زندگی دانش‌آموزان نشده است.

بطحایی با اشاره به‌اینکه درس خواندن دانش‌آموزان به‌معنای حفظ کردن است و از این حیث بسیاری از والدین و خانواده‌ها از معلم انتظار دارند که فرزندان‌شان فرمول‌ها و تعارف علمی بیشتری حفظ کنند؛ ادامه داد: دیدگاه خانواده‌ها نسبت به‌کادر آموزشی این است، زمانی معلم و مدیر موفق است که دانش‌آموزان ما رتبه‌های علمی بالایی به‌دست بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورشی که همه انرژی خودش را بر محفوظات دانش‌آموزان گذاشته و به‌آنها راه و رسم زندگی کردن را یاد نمی‌دهد و محلی برای تمرین زندگی قرار نداده، از نشانه‌های ورشکستگی آموزش و پرورش است و به‌عنوان وزیر خودم را در کنار همه شما مقصر می‌دانم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تصحیح مسیر در آموزش و پرورش؛ گفت: وظیفه من و معلم این است که راه و رسم زندگی کردن را به‌دانش‌آموزان بیاموزیم و تمرین کنیم.

وی با بیان اینکه بارها در مجامع تصمیم‌گیر از حقوق معلمان دفاع کردم؛ افزود: زمانی که صحبت از معیشت معلم شده، اعلام کردم، زمانی که یک معلم برای معیشتش صحبت می‌کند، تنها برای خود و زندگی‌اش نیست، بلکه به‌این دلیل است که وقتی معلمی دغدغه و مشغله شغل دوم را داشته باشد، نمی‌تواند معلمی باشد که راه و رسم زندگی را برای دانش‌آموزان تمرین کند.

بطحایی با اشاره به‌مشکلات مدارس و کمبود فضای فیزیکی؛ یادآور شد: باید تلاش کنیم، فضاهای مدارس به‌محلی برای تمرین دانش‌آموزان تبدیل شود تا آنان یاد بگیرند، چگونه دست یک زمین خورده را بگیرند و  مهربانی، مدارا کردن، صبوری و امید به‌آینده را یاد بگیرند و آن را تمرین کنند.

وی با بیان اینکه آموزش  و پرورش باید رقابت‌های فردی را اگر چه ممکن است، ثمراتی داشته باشد، کنار بگذارد؛ تاکید کرد: اینکه ما دائما دانش‌آموزان ممتاز علمی را تشویق کنیم و به‌گردن آنها مدال بیاندازیم، اما زمانی که همین دانش‌آموز بزرگ شد و فارغ‌التحصیل ممتاز دانشگاه شد نتواند از عهده حل مسایل کوچک خانواده خودش بر بیاید، بیانگر این است که در مدارس تمرین زندگی انجام نشده، به‌همین جهت است که مدعی هستیم در نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی نشانه‌های ورشکستگی پیداست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به‌اینکه  جمع متغیرها و انتظارات از مجموعه آموزش و پرورش بسیار سخت و طاقت‌فرسا است؛ اظهار داشت: یکی از مسایل جدی در بسیاری از شهرهای بزرگ، برقراری نظم و انضباط در مدرسه و کلاس است، چراکه معلم باید همراه با تدریس و فعالیت‌های یاددهی، دائما از حفظ انضباط در کلاس مراقبت کند تا از این طریق بتواند توجه دانش‌آموزان را به‌فرآیند یادگیری و یاددهی جلب کند.

وی با تأکید مجدد بر این مهم که مدرسه باید به‌محلی برای تمرین کردن زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود؛ بیان کرد: سخنرانی و گفتن این حرف و بیان کردن این جمله کوتاه بسیار آسان است، اما آنجایی که قرار است عمل شود تازه اول راه است.

بطحایی با بیان اینکه استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی و برگزاری آزمون‌های مکرر که دانش‌آموزان را تحت فشار روانی و شخصیتی زیاد قرار داده، ممنوع است؛ گفت: از امروز به‌بعد باید رقابت‌ها گروهی باشد و رقابت فردی در سیستم آموزشی جایگاهی ندارد، بنابراین، اگر قرار است، فردی تشویق شود، باید گروه تشویق شود تا از این طریق، دانش‌آموزان یاد بگیرند و همکاری و با هم زیستن و با هم بودن را تمرین کنند.

وی با اشاره به‌اینکه در دوره آموزش عمومی باید این موارد را برطرف کنیم تا مدرسه به‌محلی بانشاط و سرشار از شور برای دانش‌آموزان تبدیل شود؛ ادامه داد: باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بچه‌ها از آمدن مدرسه به‌دلیل اینکه زندگی را تمرین می‌کنند، لذت ببرند، بنابراین باید این مسیر اصلاح شود و اصلاح این مسیر نه‌تنها از عهده وزیر و معاون وزیر بلکه از عهده یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته بر نمی‌آید.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش مهم و سازنده خانواده‌ها در همراهی با مدارس برای فراهم کردن زمینه برای تمرین زندگی؛ افزود: نگاه خانواده و جامعه نسبت به‌مدرسه باید تغییر کرده، با قرار گرفتن در کار آموزش و پرورش این زمینه را فراهم کنند تا آموزش و پرورش در اولویت اول قرار گیرد.

وی یادآور شد: آنچه امروز می‌تواند آموزش و پرورش را در اولویت اول قرار دهد، این است که به‌جامعه نشان دهیم، آموزش و پرورش نیاز اجتماع است و این مهم باید در خانواده و جامعه احساس شود.

بطحایی با اشاره به‌اینکه در راستای سیاست‌های وزارتخانه تلاش می‌کنیم تا در پله نخست به‌مدارس اجازه بدهیم که روی پای خودشان ایستاده، با تشخیص مسائل نسبت به‌پیدا کردن راه حل برای حل مسایل اقدام کنند؛ متذکر شد: سرمایه انسانی تنها در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و سایر دستگاه‌ها از آن بی‌بهره هستند، در همین راستا نیز از حیث تعهد هیچ کارمندی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی متعهدتر از آموزش و پرورشی‌ها وجود ندارد و از حیث عشق و علاقه به‌کشور و ملت و آموزه‌ها هیچ دستگاهی مانند آموزش و پرورش نیست و همه این موارد جزو سرمایه‌های ارزشمندی است که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای رسین به‌این هدف باید رویکرد مدرسه محوری که مورد تأکید اسناد بالادستی است را اجرایی کنیم؛ ادامه داد: در این مسیر ضمن ارتقای شایستگی‌ها در مدیریت مدرسه باید اقداماتی انجام اختیارات را به‌مدرسه تفویض کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مختلف اعلام کردم که من به‌عنوان وزیر، معاونین وزارتخانه، سازمان‌های تابعه، ادارات کل و ادارات شهرستانی، همگی نقش پشتیبانی‌کننده برای مدرسه داریم؛ اظهار داشت: همواره مدرسه اصل است و همه ما باید در کنار مدارس قرار بگیریم، در هر زمانی که نیاز به‌حمایت و پشتیبانی داشتند ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه صدور بخشنامه‌های مکرر، جلسات متعدد و مفصل، بایدها و نبایدهای زیاد سبب شده که توانمندی مدرسه گرفته شود؛ گفت: وجود 700 صفحه مصوبه برای نحوه چگونگی اداره کردن مدرسه و کلاس با توجه به‌مسایل و پیچیدگی‌های جامعه امروز سبب شرمندگی است.

بطحایی با اشاره به‌اینکه در فضای بسیار متمرکز آموزش و پرورش از اول مهرماه 97 شاهد یک اتفاق و تحول در حوزه اداره کردن مدارس می‌شویم؛ یادآور شد: بر این اساس دو ساعت از برنامه هفتگی رسمی مدرسه را در اختیار مدرسه قرار دادیم و اعلام کردیم، مدرسه محتوای برنامه رسمی را که پیش از این ابلاغ شده را به‌مدت 2 ساعت در هفته کنار بگذارد و محتوایی را که خودش بر اساس نیاز و اولویت منطقه لازم می‌داند در برنامه رسمی جا دهد، همچنین در همین زمینه یکسری برنامه‌های پیشنهادی هم ارائه می‌شود تا در صورتی که یک مدرسه به‌هر دلیلی زمان نداشت یا توانایی لازم را در اختیار نداشت، از این برنامه پیشنهادی انتخاب و 2 ساعت در هفته پر کند.

وی با اشاره به‌کمبود فضایی برای ایجاد ارتباطات تعاملی مدیران مدرسه، روسای ادارات، مدیرکل و وزیر با جامعه ذینفعان، از راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی تعاملی در آموزش و پرورش خبر داد و تأکید کرد: با توجه به‌اینکه این امکان وجود ندارد که بسیاری از گفتنی‌ها را از طریق رسانه ملی مطرح کنیم با رونمایی از این شبکه تلویزیونی در هفته آینده بستری فراهم می‌شود تا ضمن گفت‌وگو و ارانه آموزش‌های لازم به‌خانواده‌ها، زمینه را برای ارتباط آنان با مسؤولان از طریق این شبکه تلویزیونی ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی تعاملی در راستای فراهم کردن بستر مناسب برای تبدیل کردن مدارس به‌محلی برای تمرین زندگی نسل آینده است؛ افزود: برای رسیدن به‌اهداف اصلی سند تحول نیاز به‌یکسری الزامات داریم و در این راستا موضوع فراغت‌بال و کاهش نگرانی‌های معیشتی معلمان را در دستور کار قرار دادیم، به‌طوری که با تدوین لایحه نظام رتبه‌بندی به‌زودی پس از تأییید دولت و مجلس، ابلاغ می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار