شامگاه سه‌شنبه در جشن میلاد امام رضا(ع) در حرم شاهچراغ(ع) با بیان اینکه حضرت احمدبن‌موسی(ع) فدایی امام رضا(ع) بود، اظهار داشت: ظاهر روایت " فمن دخل حصنی" عذاب اخروی است اما معنای عام هم دارد یعنی اگر کسی می‌خواهد در این دنیا هم جهنمی زندگی نکند در عذاب خدا نباشد راهش این است که خداباور شود نه خداشعار. 
کد خبر: ۶۳۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ 25 July 2018

 تابناک فارس به نقل از تسنیم: آیت‌الله سید احمد خاتمی شامگاه سه‌شنبه در جشن میلاد امام رضا(ع) در حرم شاهچراغ(ع) با بیان اینکه حضرت احمدبن‌موسی(ع) فدایی امام رضا(ع) بود، اظهار داشت: بعد از امام موسی کاظم (ع) کسانی آمدند و با او بیعت کردند اما ایشان به صراحت گفت امام من علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. 

وی با بیان اینکه احمدبن‌موسی ولایت‌مدار زیست و ولایتمدار هم به شهادت رسید، گفت: عمال مامون به این کاروان که در راسش احمد‌بن‌موسی بود، هجمه بردند و او و برادرش سید علاالدین حسین را که 13 سال داشت، به شهادت رساندند. در همین کاروان حضرت فاطمه معصومه (س) هم بوده که طبق نقل علامه سید جعفر مرتضی او را مسموم کردند و حضرت معصومه تا ساوه و بعد قم آمد 17 روز مهمان مردم قم بود و بعد به شهادت رسید. 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام رضا (ع) میزبان کشور ایران است، افزود: برخی تعبیر می‌کنند که امام رضا (ع) مهمان کشور ماست در صورتی که ما بر سر سفره امام رضا(ع) نشسته‌ایم و بلاها از این کشور به خاطر امام رضا (ع) دفع شده و به یاری خداوند دفع می‌شود.

خاتمی با بیان اینکه امام خمینی فرموده که مرکز ایران آستان قدس رضوی است، بیان کرد: این کشور، کشور اهل بیت است به برکت عنایت آنها بلاها دور شده و دور می‌شود. 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیث سلسله الذهب عنوان کرد: این حدیث از روایات مشهوری است هر کس که در رابطه با امام رضا (ع) کتاب نوشته، این روایت را نقل کرده است. وقتی امام رضا(ع) وارد نیشابور شدند 4 هزار قلم به دست به ایشان گفتند یادگاری به ما دهید که امام این حدیث را فرمودند. 

وی با اشاره به متن حدیث " کلمه لااله‌الاالله حصنی؛ فمن دخل حصنی امن من عذابی" گفت: این حدیث قدسی است که خداوند می‌فرماید کلمه لااله الاالله دژ محکم من است و هرکس وارد این دژ شود از  عذابم در امان می‌ماند، نخستین نکته در " فمن دخل حصنی" است نه "فمن قال"، یعنی شعار تنها نه، یعنی باور، یعنی از عمق جان خداباور باشد. 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ظاهر روایت عذاب اخروی است اما معنای عام هم دارد یعنی اگر کسی می‌خواهد در این دنیا هم جهنمی زندگی نکند در عذاب خدا نباشد راهش این است که خداباور شود نه خداشعار. 

خاتمی با بیان اینکه بین باور و علم فرق است، بیان کرد: چه بسا کسی کتابی درباره توحید می‌نویسد اما رفتار مشرکانه دارد. فمن دخل یعنی از عمق جان خداباور باشد و بداند که عزت از آن خداست. کسی که در پی عزت است و خدا عزیزش می‌کند به گونه‌ای که دنیا علیه‌اش هم باشد، تاثیر در آن ندارد. 

وی گفت: خداباوری یعنی اینکه اعتقاد داشته باشیم که اگر ما با خدا باشیم خدا پشت و پناه است و نمی‌گذارد زمین بخوریم. جامعه‌ای هم که خداباور باشد " من دخل حصنی" است. جامعه‌ای که خداباور شد هیچ وقت احساس شکست نمی‌کند شما با خدا باشید دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. 

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: شما مقاومت کنید و با خدا آشتی باشید، نقشه‌های دشمنان به شما آسیب نمی‌زند. در شرایط بسیار خطیر و  گردنه سختی قرار داریم. امروز انقلاب اسلامی در مصاف با تمام کفر قرار گرفته است همه را بسیج کردند علیه این ملت، امریکا که راس استکبار است که بدعهدی و شیطنت آن را دیده‌اید و می‌بینید. 

وی گفت: یک رئیس جمهور تازه به دوران رسیده مثل لات‌های چاله میدان وارد صحنه شده و اتحادیه اروپا هم مرعوب این دیوانه است. از برجام 80 درصد مربوط به امریکا و 20 درصد مربوط به اتحادیه اروپا بود، اینها هم از آمریکا می‌ترسند و ترس هم نباشد همفکر با امریکا هستند. 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: در نهایت فرانسه و آلمان در کنار ملت ایران نیستند، آنچه در این عرصه بسیار مهم است و 40 سال تجربه شده آن است که با اعتماد به ذات مقدس ربوبی و با تکیه بر او پیش برویم. 40 سال توطئه‌ها خنثی شده و خنثی خواهد شد. آنچه مهم است اینکه خداباور شویم. 

خاتمی عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمود در این 40 سال خدا بارها بارها نشان داده، با خدا باشیم خدا یار ماست برای مثال در واقعه طبس هیچ کس حتی امام خبر نداشت یک مرتبه خبر دادند یک هواپیما در طبس سقوط کرد، یک هلی کوپتر در آتش سوخت. خدای امروز همان خدای دیروز است ما با اعتماد به این خداوند و با توکل بر این جمله حدیث قدسی باور داریم ککه فمن دخل فی حصنی امن من عذابی.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ادامه این حدیث گفت: امام رضا(ع) در ادامه شروطی را برای این موضوع بیان کردند و گفتند " انا من شروطها" یکی از شرطهایش من هستم یعنی اینکه اگر توحید با ولایت همراه شد دژ محکمی می‌شود که در این جهان و آن جهان آدم را از عذاب نگه می‌دارد.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه امروز در تداوم ولایت امام رضا(ع) است، بیان کرد: امام فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند. خداباوری باید همراه با ولایتمداری باشد. 40 سال کشور آسیب ندید و به یاری خداوند چهل سال‌های دیگر هم خواهند آمد و نسل‌‌های دیگر هم خواهند دید که با همراهی توحید و ولایت انقلاب آسیب نمی‌بیند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار