این روزها با توجه به گزارش های پلیس تعداد کلاهبرداری ها از طریق سایت های همسریابی افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱ 19 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از باشگاه خبرنگاران یکی از مهمترین دوران زندگی ما انسان ها،دوران ازدواج وتشکیل خانواده است ودر واقع دراین دوران است که یک انتخاب مناسب می تواند آینده خوب وبد هر فردی را رقم بزند.
زمانی نه چندان دوروقتی از نظر خانواده ها دختر یا پسری به سن ازدواج می رسید پدر ومادر دست به کار می شدند تا با یک خواستگاری رسمی وآشنایی خانواده ها ،همسر آینده فرزندشان را انتخاب کنند بعد هم با یک مهمانی ساده ودر یک دید اول ،عشق دختر وپسر آغاز می شد.
رفته رفته با روی کار آمدن اینترنت وشبکه های ارتباطی ،روش انتخاب همسر به سمت وسویی دیگر رفت.حالا دیگر خانواده ها به دختر وپسر فرصت می دهند تا همدیگر را بهتر بشناسند و دیگر آنهاهستند که همسر خود را انتخاب می کنند وحرف هایشان را می زنند وبعد از رفت وآمد های طولانی ،همسر مورد نظر خود را به پدرومادرشان نشان می دهند.
این درحالی است که محمود گلزاری معاون سابق  ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان بر این موضوع تاکید داشت که با توجه به توسعه شهرنشینی وضعیف شدن پیوند خانوادگی وقطع ارتباط دوستان وآشنایان روش سنتی پاسخگوی  همه متقاضیان ازدواج نیست.
*گرایش به اشتغال و تجرد گرایی
با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بشر به فناوری های نو یکی از مشکلاتی که جوانان را با آن روبرو کرده مسئله اشتغال است که در اصل می تواند درازدواج وزندگی آینده فرد تاثیر بگذارد.
جوانی ۱۸ ساله که تازه درس های مدرسه خود را تمام کرده بود از وجود شغل در جامعه وکم رغبتی جوانان به کار می گوید.
یک فرد میانسال نیز افزایش توقع و اشتغال بانوان را مانع اشتغال مردان می داند.اما در میان اظهار نظر شهروندان در مورد کمبود شغل درجامعه آنچه که دیده می شود افزایش توقعات جوانان نسبت به شغل مورد نظر خود است که می توان گفت خود ازدلایل بی رغبتی جوانان به ازدواج است .
*بحران انتخاب همسر در کمین جوانان
حالا دیگر با تغییر نگرش جوانان در خصوص معیارهای انتخاب همسر مانند گذشته عوامل ایتدایی مانند شغل ومیزان درآمد نیست که در انتخاب افراد تاثیر می گذارد بلکه سطح تحصیلات،ویژگی های شخصیتی و… جزء ویژگی و شروط ازدواج محسوب می شود.
به طور حتم جوانانی که نیت تشکیل خانواده های سالم و بر پایه اسلامی دارند هیچ گاه با مراجعه به سایت های غیرقانونی همسریابی وقت خود را هدر نمی دهند وبه آینده ای که از طریق سایتهایی که حتی برخی از آنها توسط اشخاص نامعلوم اداره می شود ،چشم امید نمی دوزند چرا که یک زندگی سالم باید شروعی سالم داشته باشد.
با افزایش توقع های جوانان وسخت گیر شدن زندگی ها،بحران انتخاب همسر را افزایش داد که این امر بهانه ای شد تا برخی سایت های رنگ ورنگ همسریابی که معلوم نبود دست چه کسانی وبا چه اهدافی ایجاد شده است،تشکیل شود.
*چاره ای بر حل بحران انتخاب همسر!
در این میان بعضی از سایت های اینترنتی از فرصت استفاده کردند وبرخی ها با نیت خیرخواهانه وبرخی دیگر با نیت سوء اقدام به همسریابی اینترنتی کردند به طوری که بارها پلیس فتا به کاربران آگاهی می دهد که گردانندگان سایت های همسریابی،کلاهبردارانی هستند که از اطلاعات، عکس ها و سایر مواردی که توسط مراجعان به امانت گذاشته می شود، سوءاستفاده می کنند.
این امر سبب شد که در سال ۹۱ مسئولان به فکر راه اندازی سامانه ملی همسان گزینی کنند که زیرنظر آن های فعالیت کنند تا درآن واسطه های ازدواج شروع به فعالیت کنند تا سالانه ۱۰۰ هزار ازدواج را به تعداد ازدواج های کشور بیافزاید.سرانجام در سال ۹۴ سامانه ملی همسان گزینی از راه رسید و چند وقتی است که این سامانه فعالیت خود را به طوررسمی شروع کرده است و به گفته مدیر پروژه  همسان گزینی ۱۵ هزار نفر در بانک اطلاعاتی متقاضیان ازدواج از طریق سایت همسان گزینی ثبت نام کرده‌اند.
این آمار ثبت نام در سایت همسان گزینی نشان میدهد که تعداد مجردها و متقاضیان در کشور ما کم نیست اما اینکه این سامانه چقدر موفقیت آمیز است و مشکلات جوانان را حل می کند بارها مورد پرسش  قرار گرفته و به گفته معاون سابق ساماندهی امور جوانان زمانی که ۱۱ میلیون مجرد در کشورمان زندگی و ۳۵۰ سایت همسریابی غیرقانونی فعالیت می‌کنند مشخص می‌شود که موضوع ازدواج مهم است و ما کاری نکرده‌ایم. پس ازدواج یکی از مسائل نظام محسوب می‌شود و جزو سیاست‌های ضروری کشور است؛ اما پرداختن به آن مانع توجه به اشتغال و مسکن جوانان نیست.
باید توجه داشت باوجود اینکه این روزها مسکن ،اشتغال و ازدواج و… به نوعی از مشکلات سد راه جوانان است ایجاد یک سامانه همسان گزینی خود با هدف حل یکی از مشکلات جوانان به نام بحران انتخاب همسر وکاهش آسیب های اجتماعی ایجاد شده است و اگر در امر تسهیل ازدواج جوانان کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه وارد عمل شوند به این ترتیب با تسهیل شرایط ازدواج شاید این سامانه ملی همسان گزینی می‌تواند ثمربخش‌تر باشد وعلاوه بر این هم‌اکنون به‌دلیل روی آوردن افراد به زندگی اشرافی و چشم و هم‌چشمی‌های موجود در جامعه باید امکانات لازم برای زندگی جوانان ایجاد شود و به این ترتیب از جوانان خواست تا خودشان زمینه را برای شناخت درست همسر آینده و ایجاد شرایط نسبی در زندگی مشترک ایجاد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار