از به کار بردن روغن، کره، تخم مرغ، یخ و خمیر دندان برای درمان سوختگی خودداری شود.
کد خبر: ۶۳۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 22 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمدحسین ورهرام مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع)، با بیان اینکه برخی افراد به علت ناآگاهی، از روش‌های خانگی برای درمان سوختگی، استفاده می‌کنند، گفت: این روش‌ها نه تنها تاثیر درمانی ندارد، بلکه سبب تشدید عارضه نیز می‌شود.

وی اظهار کرد: اغلب افراد، تجربه سوختگی بر اثر آشپزی، آفتاب سوختگی یا حتی سوختگی‌های جزیی با مواد شیمیایی را داشته و اغلب سوختگی‌های خفیف به صورت سرپایی قابل درمان هستند، اما در برخی مواقع نیاز است اقدام درمانی فوری انجام شود و توجه به شدت سوختگی در این زمینه اهمیت دارد.

محمدحسین ورهرام هشدار داد: برخی معتقدند اسانس‌ها و یا برخی از روغن‌های مورد استفاده در آشپزی همچون کره، روغن نارگیل و زیتون برای درمان سوختگی مفید هستند، در صورتی که روغن‌ها گرما را به دام انداخته و مانع از آن می‌شوند که حرارت از محل سوختگی خارج شود و این سبب تشدید سوختگی می‌شود.

وی، با بیان اینکه قرار دادن سفیده تخم مرغ خام روی سوختگی برای کاهش درد نیز از دیگر توصیه‌های عمومی برخی افراد در این زمینه است، افزود: شواهد علمی راجع به اثربخشی این ماده گزارش نشده و از سویی دیگر این احتمال وجود دارد که سفیده تخم مرغ در انتشار باکتری در محل سوختگی، تاثیر داشته باشد.

مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع)، در مورد استفاده از یخ نیز اظهار کرد: بسیاری از افراد، پیش از آنکه آب سرد را روی محل سوختگی بریزند، از یخ کمک می‌گیرند و تصور می‌کنند دمای سرد یخ در سرد کردن محل سوختگی تاثیرگذارتر است، در حالی که تماس مستقیم یخ، آسیب بیشتری به پوست زده و محل سوختگی را بیشتر تحریک می‌کند، بنابراین شستشوی ناحیه سوخته با آب نه چندان سرد، بهترین راهکار است.

وی، اشتباه دیگر را استفاده از خمیردندان برای درمان سوختگی دانست و ادامه داد: استفاده از خمیردندان در محل سوختگی نیز خطر انتشار باکتری در محل زخم را به همراه دارد.

ورهرام افزود: به هیچ عنوان نباید تاول سوختگی را با سوزن و یا دست بترکانیم، این کار خطر ایجاد عفونت را افزایش می‌دهد، زیرا تاول خود به خود و به موقع پاره می‌شود و نیاز به مداخله در این زمینه وجود ندارد.

مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) تصریح کرد: در سوختگی‌های کوچک که از پانسمان و بانداژ استفاده می‌شود، لازم است پانسمان دو بار در روز تعویض شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار