معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی گفت: طبق بررسی های انجام شده ۹۰ درصد اماکن مذهبی مشهد قابلیت استفاده برای معلولان را ندارند.
کد خبر: ۶۳۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 14 July 2018

به گزارش تابناک : مسعود فیروزی ظهر شنبه در نشست خبری سازمان بهزیستی که به منظور تشریح برنامه ها و اقدامات بهزیستی برگزار شد اظهار کرد: می خواهیم از مناسب سازی عبور کنیم و به حق دسترسی برسیم چراکه وقتی که حق دسترسی مطرح می شود ما باید علاوه بر مناسب سازی در برابر چیزهایی که مناسب سازی نشده اند پاسخگو باشیم.

وی افزود: ما توانستیم به وسیله مناسب سازی، یک نهضت مطالبه گری برای معلولین ایجاد کنیم و مردم و مسولان را نسبت به این قضیه حساس کنیم. در راستا تحقق این موضوع امسال در جشنواره شهید رجایی که مربوط به رتبه بندی ادارات است، سهم مناسب سازی ادارات برای معلولان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش داده شد.

معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد:برای ورزش معلولین، بهزیستی تنها می تواند متولی آن باشد و این اداره ورزش و جوانان است که باید همانطور که برای همه جامعه امکانات ورزشی را فراهم می کند، برای معلولان نیز این امکانات را فراهم کند.فعالیتی که ما برای ورزش معلولان انجام می دهیم در حوزه توانمند سازی بوده و به همین جهت سال گذشته پنج هزار و ۹۱۱ نفر از معلولان وارد فعالیت های ورزشی کردیم.

فیروزی تاکید کرد: یکی از مسائل ما این است که در مشهد به عنوان یک شهر مذهبی، ۹۰ درصد اماکن مذهبی قابلیت استفاده برای معلولین را ندارند.یکی از ارکان توانمند سازی معلولان بعد اجتماعی آن است، یعنی افراد معلول در ابتدا باید بتوانند وارد شهر شوند اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که این امکان وجود ندارد. در رابطه با وسایل توانبخشی و پزشکی تقریبا مسئله ای نداریم خصوصا برای سمعک که هم اکنون علاوه بر اینکه به کودکان متقاضی داده شده است، ۴۰ درصد از آن نیز به اولویت های بعدی اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر استاندارد بودن وسایل خریداری شده افزود: باید به این نکته توجه کرد که وسایل توانبخشی قیمت های بسیار متفاوتی دارند پس ما در خرید آن ها باید علاوه بر استاندارد بودن، چیزی را در نظر بگیریم که افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.همچنین برای افرادی که نیاز به خرید وسایل پزشکی دارند ماهانه مبلغ ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می شود.

فیروزی ادامه داد: طبق آمار ها سه تا پنج درصد افراد جامعه دارای معلولیت هستند اما به دلیل تصادفات جاده ای و جانبازان هشت سال دفاع مقدس این میزان به ۵ درصد رسیده است.در خراسان رضوی هم از مجموع معلولان ۴۰ درصد معلولین جسمی و حرکتی، ۴۰ درصد ذهنی، ۱۰ درصد نابینایی، ۱۰ درصد ناشنوایی و ۱۰ درصد باقی مانده نیز سایر معلولیت ها را دارا هستند.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار