اشرفی‎‎زاده، عضو هیات انتخاب دهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی:
عضو پیوسته کارگردانی انجمن فیلم کوتاه ایران و از اعضای هیات انتخاب دهمین جشنواره ملی فیلم مستند و کوتاه رضوی با بيان اين كه سهولت دسترسی به ابزار سینما موجب پيش افتادن فیلم کوتاه از سینمای بلند و تلویزیونی شده، افزود: اين عامل از طرفی تولید آثار بی‌کیفیت را افزایش داده که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.
کد خبر: ۶۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 18 July 2015
به گزارش تابناک یزد "مرجان اشرفی زاده" با انتقاد از آمار بالای آثار بی‌کیفیت در جشنواره، تصريح كرد: در حال حاضر سهولت دسترسی به ابزار سینما، موجب به وجود آمدن اتفاق خوشایند و کشف استعدادهایی شده که حضورشان در این عرصه، فیلم کوتاه را بسیار جلوتر از سینمای بلند و تلویزیونی قرار دهد و از طرفی باعث شده است حتی با موبایل هم بتوان فیلم ساخت که همین موضوع، تولید آثار بی‌کیفیت را افزایش می‌دهد که بی‌احترامی به مخاطب است و نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

وی ادامه داد: تولید فیلم به معنای تنها گذاشتن چند تصویر کنار هم نیست و شاید انتخاب فیلم‌های خوب و از گردونه خارج شدن این چنین فیلم‌هایی در جشنواره، جلوی این جریان را بگیرد چرا كه کیفیت آثار ارسالی در جشنواره بسیار مهم‌تر از کمیت است و نباید کیفیت فدای کمیت شود.

اشرفي زاده در بخش ديگري زا سخنانش در خصوص شاخص انتخاب فیلم‌ها در جشنواره رضوي، اظهار كرد: رعایت ساختار فیلم و دستور زبان سینما، داشتن ذوق و قریحه و خلاقیت همراه با سلیقه، انتظار حفظ استقلال فیلم کوتاه و شباهت نداشتن به آیتم تلویزیونی و آثار بلند سینمایی و  یک فیلم مستقل کوتاه به معنای درست، از معیارهای انتخاب بود.

وی ادامه داد: در انتخاب فیلم‌ها در بخش اصلی به دنبال انطباق فیلم با موضوع جشنواره، آداب زیارت امام رضا، مسائل دینی و مذهبی بوده ایم و در بخش سبک زندگی، فیلم ها را با شاخصه‌هایی چون دغدغه‌ها و موضوعات ایرانی - اسلامی و معرفتی سنجیده‌ایم.

اشرفی‌زاده تصریح کرد: در بخش اصلی چند فیلم خوب کوتاه داریم، اما توقعی که از فیلمسازان  در این بخش بود، برآورده نشد و در بخش سبک زندگی با موضوعات جنبی، تعداد زیادی فیلم‌های خوب که کار انتخاب را سخت می‌کرد، وجود دارد که بهترین‌ها، انتخاب خواهند شد و البته شاید آثار خوبی هم باشند که به خاطر محدودیت آثار نهایی، از گردونه خارج شوند.

اين عضو هيات انتخاب دهمين دوره جشنواره رضوي در ادامه خاطرنشان كرد: در زمینه فیلمسازی مستند وکوتاه، راه درازی پیش رو داریم، به نظر من اگر از فیلمسازان خوب و توانا حمایت شود و آن ها نیز برای ساخت فیلم های کوتاه ماندگار با درون مایه دینی و معرفتی همت کنند، فیلم‌ها‌ی ارسالی متناسب با شان جشنواره ارائه خواهد شد.

اشرفی‌زاده در خصوص موضوعی بودن جشنواره اظهار کرد: سفارشی بودن و موضوعی بودن جشنواره بسیار خوب است به شرط این که کار به کاردان سپرده شود و از فیلمسازان حرفه‌ای و کسانی که سواد بصری دارند، حمایت شود. رسیدن به ایده‌آل‌ها در این حوزه، همت دوسویه مدیران و فیلمسازان را می‌طلبد.

وی افزود: نگاه داوران و هیات انتخاب، یک سیاست و جریان را در تولید فیلم در جشنواره به وجود می‌آورد چون كه فیلم‌سازان مایل به موفقیت اثرشان در جشنواره هستند و طبعاً فیلم‌های انتخابی را الگوی ساخت و تولید سال آینده خود می‌دانند و به همین دلیل، کیفیت بهتر فیلم‌ها در سال آتی، در گروي بها دادن به موضوعات و مفاهیم گسترده تر مذهبی و پرداختن به زندگی و سیره دیگر ائمه اطهار(ع) است .

اشرفی زاده اضافه کرد: جشنواره رضوی به خاطر هرساله بودن باید یک دبیرخانه دائمی فعال داشته باشد و کارشناسان حرفه‌ای در طول سال به فیلم‌سازانی که انگیزه و توان ساخت فیلم‌هایی با درون مایه رضوی را دارند، سفارش ساخت بدهند و حتی در طول تولید و ساخت فیلم، مشاوره هایی به فیلم‌سازان برای تولید آثار جاودانه داده شود.

اين كارگردان در پایان اظهار کرد: ترکیب متنوع هیات انتخاب و سلایق متفاوت آنها در کنار سابقه داوری که داشته‌اند، همه در راستای داشتن قضاوتی درست در جشنواره بوده  است و تلاش‌های دبیر اجرایی جشنواره در جهت برگزاری جشنواره با کمترین مشکلات، قابل تقدیر است و امیدواريم جشنواره رضوی به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار