گزارش مردمی تابناک یزد از وضعیت مجتمع های مسکن مهر شهر یزد
مسکن مهر یکی از ابتکارات دولت نهم و دهم بود که باوجود محسناتی چون جلوگیری از زمین‌خواری، جلوگیری از قانون‌گریزی، مقاوم‌سازی، زیباسازی و غیره که برای آن ذکر می‌شود، با نقایص و مشکلاتی نیز همراه بوده است.
کد خبر: ۶۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 16 July 2015
به گزارش تابناک یزد ارائه نشدن خدمات زیر بنایی مانند آسفالت معابر، شبکه فاضلاب داخلی و سیستم اطفای حریق ساختمان و همچنین افزایش هزینه‌های ساخت همزمان با بروز مشکل در ارائه تسهیلات به خریداران ازجمله مشکلات واحدهای مسکن مهر است.
یکی از مجموعه‌های بزرگ مسکن مهر در استان سایت ۲ هزار واحدی گل نرگس است که برخی از ساکنان آن از وجود نقایص و نبود برخی خدمات زیر بنایی در آن گله می‌کنند.
رضا محمدی نسب یکی از ساکنان مجتمع مسکونی مبتکران واقع در طرح ۲ هزار واحدی مسکن مهرگل نرگس در شهر یزد است که از مشکلاتی مانند نبود زیر ساخت های لازم برای سکونت شهروندان در این مجموعه های مسکن مهر مانند واحد نانوایی، واحد توزیع لبنیات و عابر بانک، سخن می گوید.
 وی همچنین از رسیدگی نشدن به نظافت مجموعه در مقابل دریافت حق شارژ یک ساله از مردم و نیز خرابی آسانسورها گلایه دارد و ذکر اینکه در مقابل تاخیر تحویل هیچ کسی حق ندارد ادعای خسارت کند.
مریم دوستی یکی از زنان ساکن در بلوک ۵ مبتکران است که از نبود آسانسور و این که روزانه باید پله ها را برای رسیدن به واحد خود در طبقه پنجم بالا رود می گوید و این که این موضوع او را عاجز کرده است.
وی همچنین از نبود وسایل بازی برای کودکان و نیز رسیدگی نکردن به نظافت ساختمان و محوطه با وجود پرداخت هزینه های این کار از سوی ساکنان گلایه می کند.
 علی رضایی یکی دیگر از ساکنان مجتمع از خرابی های اولیه شیر آلات و قفل های واحدها می گوید که کسی در قبال آنها پاسخگو نیست. وی نیز به اراعه نشدن خدمات در مقابل دریافت حق شارژ ساختمان به شدت اعتراض می کند و ادامه می دهد:وجود مسجد یکی از زیر ساخت های ضروری مجتمع های مسکونی بالاخص در برخی ماه های سال مانند محرم و رمضان است در صورتی که چنین امکانی برای ساکنان این مسکن های مهر مهیا نشده است.
حمیده زارع زاده نیز از در دسترس نبودن فروشگاه های ضروری و نیز نبود نور و روشنایی کافی در محوطه ساختمان و خیابان های اطراف مجتمع گلایه دارد و می گوید:گاهی شب ها برای خرید با مزاحمت از سوی برخی موتور سواران روبه رو می شویم و برای استفاده از خدمات عابر بانک نیز باید تامیدان ابوذر که فاصله زیادی با اینجا داشته را برویم. وی ادامه می دهد:از همه مهم تر نیز خرابی آسانسور مجتمع هاست که وسیله ای بسیار ضروری در رفت و آمد ساکنان طبقات بالا محسوب می شود.
یکی از اعضای هیأت مدیره این مجتمع مسکونی، تمام مشکلات بالاخص مشکل آسانسورها را تایید و عنوان می کند: هر بلوک در این مجتمع مسکونی ۳۰ تا ۴۰ مشکل دارد که با وجود یادآوری ها و پیگیری های مکرر به پیمانکار طرح، هیچ کدام آنهارفع نشده است.
مجید بحرالعلومی همچنین از استاندارد نبودن آسانسورها و احتمال بروز حادثه برای استفاده کنندگان خبر می دهد و اضافه می کند:تمام هزینه های شارژ به پیمانکار پرداخت شده است و اعتباری برای اراعه خدمات در اختیار نداریم. به گفته او بر اساس قرارداد با پیمانکار هزینه انجام برخی از امور ساختمان، ۱۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود در حالی که حالا از پرداخت ۲۵ میلیون تومان صحبت می کنند.
 مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص مشکلات این مسکن مهر در گفت و گو با خبرنگار تابناک یزد می گوید:از آنجا که طرح مذکور تنها طرح مسکن مهر استان است که در موعد مقرر به تقسیط تسهیلات اقدام کرده و تحویل واحدهای آن با اصرار شدید متقاضیان و مراجعات مکرر آنان، پیش از اتمام نهایی و به صورت موقت انجام شده است، بروز مساعل و مشکلاتی از قبیل تکمیل نبودن برخی از آیتم ها مانند محوطه سازی و آسانسور که جزو آخرین مراحل تکمیل طرح است، طبیعی است.
داوود دانشگر با بیان این که طرح های مربوط نیز به صورت فازبندی تکمیل شده و آخرین فاز آن مربوط به بلوک پنجم بوده است. به گفته ی او راه اندازی آسانسور بدون اخذ مجوز استاندارد ممنوع و دارای مسؤلیت قانونی و بدنی است. دانشگر در مورد مشکل انجام امور مالی ساکنان با توجه به نبود عابر بانک در نزدیکی این مجتمع مسکونی اعلام می کند:با توجه به مصوبات ابلاغی امکان واگذاری زمین برای ایجاد شعبه یا باجه ای از بانک مسکن در محدوده سایت های بزرگ میسر شده که از جمله موارد در دست اقدام ایجاد شعبه در سایت گل نرگس است.
دانشگر انجام امور نظافتی و پرداخت هزینه های جاری مجتمع با عنایت به تشکیل مجمع و انتخاب هیأت مدیره برای انجام امور داخلی مجتمع صرفا بر عهده اعضای هیأت مدیره می داند و اضافه می کند:البته قسمتی از حق شارژ برای مدیریت طرح به صورت علی الحساب در چند فقره چک از متقاضیان اخذ شده که به هیأت مدیره تحویل می شود.
 وی اظهار می کند:در این طرح مسکونی ۱۴ محل تجاری برای انجام کاربری های مختلفی مانند نانوایی و غیره وجو دارد که ۳ مورد آنها به مزایده گذاشته شده ولی وظیفه ساخت آنها بر عهده خریدار و واگذاری سند آنها نیز مشروط به ساخت اعلام شده است. به گفته ی او ۵ باب مغازه نیز به شرکت تعاونی های موجود در سایت برای ساخت و بهره برداری با شرایط خاص واگذار شده است.
این مسؤل ادامه می دهد:موضوع تامین روشنایی در شورای مسکن استان مطرح و مقرر شده است. شرکت توزیع برق با همکاری شهرداری به تامین روشنایی مسیرهای واقع در این سایت مسکونی اقدام کند. چراغ های محوطه ساختمان نیز بر اساس استاندارد سازی و ضوابط طرح مصوب شده است که در صورت نیاز به نور بیشتر باید خود ساکنان به این کار اقدام کنند.
 مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اظهار می کند:با وجود دستور وزیر مبنی بر ایجاد مسجد هایی با زیر بنای ۳۰۰ متر مربع در سایت های مسکن مهر با پیگیری های به عمل آمده مسجدی با زیر بنای بیش از ۷۰۰ متر مربع در این سایت با اعتار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.
 وی درباره اشکالات مطرح شده در مورد اشکالات داخلی برخی واحدها، تاکید می کند از آنجا که تحویل هر یک از واحدها بر اساس چک لیست انجام می شود، تمام عیوب واحد در زمان تحویل موقت واحد به مالک باید از سوی پیمانکار مربوط رفع شده و رفع عیوب واحدهای مسکونی جزؤ تعهدات پیمانکاردر زمان مشخص با اعلام مالک است.
دانشگر نصب وسایل بازی کودکان را نیز جزؤ تعهدات پیمانکار و هزینه های پیش بینی شده نمی داند و می گوید:نصب و تامین هزینه های آن را به عهده ساکنان مجموعه است. مسؤل استاندارد و بازرسی از آسانسورها در اداره کل استاندارد استان درباره آسانسورهای مجموعه گل نرگس می گوید:هیچ کدام از آسانسورهای بلوک های این مجموعه مسکونی راه اندازی نشده است، مگر آسانسور بلوک های ۱، ۲ و ۴ که پس از راه اندازی به طور مرتب دچار خرابی می شوند. احمد نایب زاده اضافه می کند:در بازدیدهای مختلف از این مجموعه ایرادهایی را بر آسانسورهای آن وارد دانسته و اعلام کرده ایم که تنها بعد رفع این مشکلات امکان راه اندازی آسانسورهای این مجتمع وجود خواهد داشت. به گواهی این مسؤل، آسانسورهای این مجموعه هنوز گواهی استاندارد سازی ندارند لذا هیچ مسؤلیت بدنی و قانونی را شامل نمی شوند و اداره استاندارد استان نیز نمی تواند مجوز راه اندازی آنها را صادر کند
شورای مسکن استان مطرح و مقرر شده است. شرکت توزیع برق با همکاری شهرداری به تامین روشنایی مسیرهای واقع در این سایت مسکونی اقدام کند.       
چراغ های محوطه ساختمان نیز بر اساس استاندارد سازی و ضوابط طرح مصوب شده است که در صورت نیاز به نور بیشتر باید خود ساکنان به این کار اقدام کنند.  
مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اظهار می کند:با وجود دستور وزیر مبنی بر ایجاد مسجد هایی با زیر بنای ۳۰۰ متر مربع در سایت های مسکن مهر با پیگیری های به عمل آمده مسجدی با زیر بنای بیش از ۷۰۰ متر مربع در این سایت با اعتار بیش از۱۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.                                 
 وی درباره اشکالات مطرح شده در مورد اشکالات داخلی برخی واحدها ، تاکید    می کند از آنجا که تحویل هر یک از واحدها بر اساس چک لیست انجام می شود ، تمام عیوب واحد در زمان تحویل موقت واحد به مالک باید از سوی پیمانکار مربوط رفع شده و رفع عیوب واحدهای مسکونی جزؤ تعهدات پیمانکاردر زمان مشخص با اعلام مالک است.                                                      
 دانشگر نصب وسایل بازی کودکان را نیز جزؤ تعهدات پیمانکار و هزینه های پیش بینی شده نمی داند و می گوید:نصب و تامین هزینه های آن را به عهده ساکنان مجموعه است.                    
مسؤل استاندارد و بازرسی از آسانسورها در اداره کل استاندارد استان درباره آسانسورهای مجموعه گل نرگس می گوید:هیچ کدام از آسانسورهای بلوک های این مجموعه مسکونی راه اندازی نشده است ، مگر آسانسور بلوک های ۱ ، ۲ و۴ که پس از راه اندازی به طور مرتب دچار خرابی می شوند.
احمد نایب زاده اضافه می کند:در بازدیدهای مختلف از این مجموعه ایرادهایی را بر آسانسورهای آن وارد دانسته و اعلام کرده ایم که تنها بعد رفع این مشکلات امکان راه اندازی آسانسورهای این مجتمع وجود خواهد داشت.                                                
به گواهی این مسؤل ، آسانسورهای این مجموعه هنوز گواهی استاندارد سازی ندارند لذا هیچ مسؤلیت بدنی و قانونی را شامل نمی شوند و اداره استاندارد استان نیز نمی تواند مجوز راه اندازی آنها را صادر کند


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار