باهدف حفظ گیاهان وجلوگیری ازانقراض آنها
مسوول اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: بر اساس سیاست های اجرایی حفاظت، توسعه، بهره برداری و صادرات محصولات غیر چوبی جنگلی ( گیاهان صنعتی و دارویی) سازمان جنگل ها بهره برداری و خرید و فروش گیاهان دارویی و صنعتی در استان ممنوع شده است
کد خبر: ۶۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶ 16 July 2015
به گزارش تابناک ایلام ،غلامحسین پورنجف گفت: عمده این ممنوعیت شامل گیاهانی است که در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارند و رویشگاه آنها به علت خشکسالی، برداشت بی رویه، قاچاق و ... دست خوش تغییرات شده است.

وی افزود: برخی گیاهان به علت های گوناگونی چون تخریب رویشگاه، خطر انقراض، خشکسالی، برداشت بی رویه و نامتعارف، آسیب پذیری، ذخیره ژنتیکی، برداشت آنها ممنوع یا مشروط است.

وی یادآور شد: علاوه بر فهرست اعلامی سازمان استان ایلام نیز به فراخور شرایط بر اساس رای کمیته فنی اداره کل، برداشت و بهره برداری از تعدادی از گیاهان و رویشگاه های در معرض آسیب را برای حمایت از این گیاهان ممنوع اعلام می کند.

وی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار برداشت گیاه داوریی تش نداری ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می شود چرا که این گیاه دارویی به علت برداشت های بی رویه جزء گیاهان در معرض آسیب شناخته شده است.

این کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: علاوه بر گیاه تش نداری گیاهان دیگری چون آویشن، چوییر، شیره درخت بنه، گیاهان پیازداری چون نرگس، تره کوهی، لاله واژگون، پیچگ، مَرزه خوزستانی و علف گاوزبان، بنه و بلوط نیز به علت برداشت نا متعارف در ردیف گیاهان در معرض خطر قرار دارند.

وی گفت: همچنین تعدادی از گیاهان که از شرایط رویشی و برداشت بهتری برخوردار هستند به صورت مشروط با نظارت و اخذ مجوز قانونی اداره کل و به صورت محدود از سوی بهره برداران اجازه برداشت داده می شود.

به گزارش ایرنا، ممنوعیت یا اجازه بهره برداری مشروط با هدف حفظ و احیاء گیاهان وحشی طبیعی و نیز فرصت استراحت و تجدید حیات رویشگاه ها است چرا که بیشتر این گیاهان قابلیت تکثیر در محیط مزرعه و غیر طبیعی را ندارند و تنها در رویشگاه اصلی خود ادامه حیات می دهند.

تاکنون 350 گونه گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی در استان ایلام شناسایی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار