این روزها پای صحبت هر پژوهشگر و هر مسؤلی که می نشینید و از طرح های پژوهشی سخن می گویید، نبود اعتبار برای انجام طرح های پژوهشی را مهم ترین مشکل برای انجام چنین طرح هایی می دانند.
کد خبر: ۶۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 14 July 2015
به گزارش تابناک یزد  به طور طبیعی وقتی حمایت مالی از طرح های پژوهشی انجام نمی شود، پژوهشگران نیز تمایلاتی به انجام این کار ندارند.اما یکی دیگر از مشکلات انجام این طرح ها آن است که بسیاری از این نهادها، سازمان ها و شرکت ها یا اهمیت انجام چنین کاری را هنوز درک نکرده اند یا ترجیح می دهند که اعتبار و بودجه خود را در جای دیگری هزینه کنند.در این میان پژوهشگران یزدی همزمان با این مشکلات از نبود متولی و مرکز پژوهشی در یزد برای حمایت کردن از آنها گلایه مندند و در گفت و گو با تابناک یزد می گویند:                                      
صدیقه رمضانخانی یکی از پژوهشگران حوزه مباحث فرهنگ عامه و یزد شناسی با سابقه ای ۱۳ ساله در این عرصه است که از جمله کارهای پژوهشی وی می توان آداب و سنن مذهبی در شهر یزد، هنر نساجی یزد و فرهنگ عامه مردم و نیز فرهنگ زرتشتیان یزد را برشمرد.             
 وی که در حال حاضر در حال فعالیت تحقیقاتی در زمینه فرهنگ واژگان یزدی بوده و از سال ۸۴ تا ۹۱ موفق به دریافت ۳ رتبه برتر پژوهشی در طرح های پژوهشی به نام فرهنگ قناعت در شهر یزد و همچنین موفق به کسب رتبه کشوری در زمینه پژوهش شده است.                      
وی در پژوهش آیین های مذهبی و فرهنگ کار و تلاش در یزد از دیدگاه نوجوانان دیروز و امروز یزدی رتبه برتر پژوهشی را به دست آورده و سال ۹۱ در طرح پژوهشی خود با عنوان مقایسه واژگان کهن یزدی با زبان های باستانی شایسته تقدیر شناخته شد.
رمضانخانی همچنین در حال انجام پژوهشی در زمینه آیین نخل برداری برای اراعه به یونسکو است تا با حضور خود در آنجا به عنوان یکی از مراسم مذهبی استان آن را به ثبت جهانی برساند.   
 وی با ابراز تاسف از کمبود بودجه در طرح های پژوهشی، این موضوع را عاملی برای اجرا نشدن طرح های پژوهشی دانست و خواستار حمایت مالی و ارائه بودجه بیشتر به پژوهشگران و نیز فراهم کردن مکانی مناسب برای فعالیت آنها و تشکیل یک تیم یا مرکز پژوهشی برای استان یزد شد.
حسین مسرت دیگر پژوهشگر یزدی است که تاکنون ۳۰ عنوان کتاب و ۶۰۰ مقاله از وی به چاپ رسیده است.بیشترین پژوهش های وی در حوزه تاریخ و ادبیات و فرهنگ یزد بوده است.وی یکی از پژوهشگران  آستان قدس رضوی است و به عنوان پژوهشگر نمونه استان نیز شناخته شده است.
 این پژوهشگر هم خواستار حمایت مسؤلان از پژوهشگران شد وافزود:باید تشکیلات ثابت و مشخصی برای حمایت از پژوهشگران و اجرای طرح های پژوهشی مورد نیاز استان ایجاد شود گرچه در حال حاضر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی پژوهش ها را پیشنهاد  می کند اما این پژوهش ها تخصصی است.
 محسن ملکیان دیگر پژوهشگر استان است که پژوهش هایی با عناوین اعتیاد به اینترنت در مجله سلامت روان، کار آفرینی، در یکی از مجلات بین المللی و مهارت کمال گرایی در عزت نفس ورزشکاران در مجله علمی- پژوهشی اصفهان از وی منتشر شده است.
این پژوهشگر ، پژوهش هایی در زمینه فعالیت هنری ورزشی در کاهش  آسیب های اجتماعی در شهرستان بهاباد را با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان و بررسی کیفیت زندگی کاری ،رضایت کاری در سلامت روان کارکنان علوم پزشکی شهرستان شیراز را نیز در دستور کار دارد.
  این پژوهشگر موفق ، یکی از مشکلات پژوهشگران را نداشتن کار و  درخواست های پژوهشی میان پژوهشگران اعلام کرد که بیشتر به نداشتن تشکیلات ثابت در این حوزه باز می گردد.
   شورای پژوهشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با سابقه ۲۰ ساله و برگزاری۳۶۰ جلسه شورای پژوهشی ، انتشار ۴۵ شماره نشریه فرهنگی-پژوهشی  یزد و حمایت از بالغ بر ۸۰ طرح پژوهشی و پایان نامه تحصیلی ، جزء پر کارترین و پر دوام ترین و نیز مطرح ترین شوراهای اداره فرهنگ کشور است.                      
مسؤل واحد پژوهش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این مطلب، گفت:دستگاه ها می توانند یک تا سه درصد اعتبارات جاری خود را صرف انجام مطالعات تحقیقی و پژوهش کنند ولی از این میزان مکلف به اختصاص پنج درصد اعتبارات به این امر شده اند و اداره از محدود ادارات فرهنگی استان و کشور است که موفق به جذب پنج درصد اعتبارات پژوهشی اختصاص یافته در قانون بودجه برای اختصاص به پژوهش شده است.  
 مریم عاقلی افزود:در سال های اخیر به دلیل تخصیص نیافتن بودجه پژوهشی از پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ،    فعالیت های شورای پژوهشی و چاپ فصل نامه پژوهش از طریق بودجه های فرهنگی و هنری استان انجام شده است.
وی با تاکید بر این که یکی از مهم ترین ضعف های پژوهش در استان ، نبود همکاری بین سازمان ها و نبود تعامل بین بخش صنعت مراکز علمی از سوی  سازمان های پژوهشی است ، خواستار  بر پایی جلساتی پژوهشی با حضور سازمان های پژوهش محور و  دست اندرکاران حوزه های فرهنگی و اجتماعی استان شد تا زمینه جذب پژوهشگران را در این سازمان قوت بخشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار