معاون امور کتابخانه‌های استان یزد در مورد گلايه از قديمي بودن و به روز نبودن كتب كتابخانه‌هاي استان، اظهار مي‌كند: بروزسازی نسخ کتابخانه‌هاي استان‌ها به صورت متمرکز از طريق منابع کشوري خریداری و بين كتابخانه‌ها توزيع مي‌شود كه در اين باره نهاد كتابخانه‌هاي استان نيز پيگيري است.
کد خبر: ۶۱۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲ 28 May 2018

استان يزد در بسياري از شاخص‌هاي كتابخانه‌اي كشور اعم از تعداد كتاب،  تعداد کتابخانه و زیربنا، عضویت و امانت کتاب رتبه اول کشور را به نسبت جمعیت به خود اختصاص داده است ولي در اين بين در بخي شاخص‌ها نيز داراي كاستي‌هايي است.

برخي از اعضاي كتابخانه‌ها و اهالي كتاب در استان معتقد هستند كه برخي منابع موجود در كتابخانه‌هاي يزد بروز و جديد نيستند لذا جذابيت و استفاده لازم را براي مخاطبان ندارند.

البته برخي نيز كيفيتي محيطي كتابخانه‌ها و بعضي نيز ازدحام سالن‌های مطالعه به ويژه در مناسبت‌هايي مانند زمان امتحانات را نامطلوب و آن را نیازمند مدیریت بیشتری از سوی مسئولان مي‌داند.

عدم به روز بودن منابع و ضعف مديريت سالن‌هاي مطالعه

«علی‌رضا زارعي» از دانشجویان عضو یکی از کتابخانه‌های عمومی یزد در اين باره می گويد: قريب دو سال از عضویت بنده در اين کتابخانه می‌گذرد ولي هنوز در مقطع تحصیلی و رشته خود نتوانسته‌ام کتابی قابل استفاده به امانت بگیرم چرا كه معمولاً به روز نيستند و مربوط به سال‌هاي خيلي قبل هستند.

وی تصريح مي‌كند: متاسفانه اکثر منابع علمی کتابخانه‌های یزد در محدوده برخی از رشته‌های هنری و مهندسی متعلق به حدود دو دهه پيش است که متناسب با منابع مطالعاتي حال حاضر دانشجويان نيستند.

«منصور غفوري» يكي ديگر از اعضاي كتابخانه‌هاي استان از مديريت نامطلوب بر سالن‌هاي مطالعه کتابخانه‌ها گلايه و اظهار مي‌كند: سالن مطالعه برخی از کتابخانه‌ها به ویژه در ایام امتحانات به شدت شلوغ می‌شود و مسئولان كتابخانه بعضاً هيچ توجهي به جلوگيري از همهمه و مزاحمت برخي افراد كه وقت مطالعه ديگران را تضييع مي‌كنند، ندارد.

وي معتقد است كه برخی از سالن‌های مطالعه در ایام امتحانات نیازمند حضور مراقب هستند تا افرادی که با هدف مطالعه به کتابخانه مراجه می‌کنند بتوانند حداکثر استفاده را از محیط کتابخانه ببرند. 

تلاش براي خريد منابع جديد براي كتابخانه‌هاي استان

«حامد عطارها» معاون امور کتابخانه‌هاي استان مي‌گويد: به‌روزسازی کتابخانه‌ها به صورت متمرکز از منابع کشوري خریداری و متناسب با نوع و درجه کتابخانه‌ها به استان تزریق می‌شود. 

وی ادامه مي‌دهد: البته بخشی از منابع نیز از طریق کتب اهدایی تامین می‌شود ولي با اين حال نهاد كتابخانه‌هاي عمومي استان نيز در زمینه خرید کتاب جهت تامین مخازن کتابخانه‌ها پیگیر است.

این مسئول خاطرنشان كرد: برخی از کتب به لحاظ تخصصی بودن در حوزه فعاليت کتابخانه‌های عمومی نیستند چرا که محور کتابخانه‌های عمومی، نیاز و تقاضای عموم مردم است لذا افراد متقاضی می‌توانند به کتابخانه‌های تخصصي سازمان‌ها و دانشگاه‌ها براي رفع نياز مطالعاتي خود مراجعه کنند. 

وی در مورد مديريت بهتر بر سالن‌هاي مطالعه كتابخانه‌ها نيز عنوان مي‌كند: برقراري نظم در سالن‌های مطالعه بر عهده مسئولان هر کتابخانه است و در صورت بروز مشکلی غیر قابل حل از طریق مسئولان مانند نقض قوانین توسط برخی از مراجعین، موارد در حوزه رسيدگي نهاد کتابخانه‌ها خواهد بود، هر چند كه در هر کتابخانه، بخش حراست نيز پاسخگوي گلایه‌ها و شکایات متقاضیان است.

موضوعات ادبياتي و ديني، بيشترين عناوين كتابخانه‌ها

«احسان عابدی» کارشناس منابع کتابخانه‌های یزد نیز در رابطه با منابع موجود در 110 کتابخانه استان مي‌گويد: در حال حاضر کتب حوزه ادبیات به تعداد 442 هزار و 550 نسخه و کتب دیني به تعداد 351 هزار و 32 نسخه و علوم اجتماعی با 204 هزار و 738 نسخه، بيشترين نسخ موجود در كتابخانه‌هاي استان هستند.

وي ادامه مي‌دهد: همچنين در حوزه کتب علوم محض 130 هزار و 442 نسخه،  کتب فلسفه و روانشناسی80 هزار و 256 نسخه، هنر و سرگرمی 54 هزار و 628 نسخه، علوم مرتبط با زبان‌ها 35 هزار و 418 نسخه، تاریخ و جغرافیا 21 هزار و 890 نسخه و 53 هزار و 714 نسخه از ديگر موضوعات به نسبت تقاضا و نیاز در كتابخانه‌هاي استان موجود است.

كتاب‌هاي آذر يزدي در صدر بيشترين امانت از كتابخانه‌ها

این مسئول پر امانت‌ترين كتاب در بين كتب کتابخانه‌های یزد را کتاب «قصه‌های خوب برای بچه های خوب» به تعداد سه هزار و 343 مورد، «ماجراهای پی پر فسقلی» به تعداد سه هزار و 134 و «خاطرات شازده حمام» به تعداد دو هزار و 148 و «قصه از امام رضا علیه السلام برای بچه‌ها» به مزان يك‌هزار و 267 که همگي در حوزه داستانی هستند، ذكر مي‌كند.

وی در مورد کتب پر امانت در حوزه‌های دیگر نيز از «تعطیلات زورکی» با يكهزار و 780 مورد امانت، «تفسیر نمونه» دو هزار و 123 و «من دیگر ما» به تعداد يك‌هزار و 201 مرتبه عنوان مي‌كند.

عابدی در رابطه با کتب پر امانت چند جلدی متذكر مي‌شود: برخي کتب مانند «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» چند جلدی هستند كه در بالا رفتن تعداد امانت آنها موثر است. 

اين مسئول همچنان متذكر مي‌شود: تحلیل درست و واقعی‌تر در اين رابطه این است که امکان مقایسه کتاب‌ها به صورت تک به تک فراهم باشد که البته فعلاً این امکان در سامانه كتابخانه‌ها فراهم نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار