وقتی صحبتی از مظاهر تمدن غرب در ایران می‌شود، معمولا در ذهن مردم به‌‌ویژه مردم شهرستانی، تهران اولین شهری است که به ذهن می‌آید. اما در مال‌سازی، مشهد گوی سبقت را از تهران ربوده و در ادامه پروسه سیاحت‌سازی مشهد توانسته عنوان مال‌خیز‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۶۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰ 13 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، مشهد با داشتن ٨٧ مال در حال احداث، ٤٠ مال تازه‌تأسیس و ١٢٧ مال در‌حال‌حاضر با فاصله زیادی اولین شهر مال‌خیز ایران است. این در‌حالی است که تهران ٦٥ مال در‌حال احداث و تازه‌تأسیس دارد.

کارشناسان معتقدند مال‌سازی بیش‌ازحد برای اقتصاد به‌ویژه مدل اقتصاد مقاومتی مخرب است.

دکتر بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی دراین‌باره به جام‌جم گفت: مال‌سازی با رویکرد چندمنظوره با توجه به پیچیدگی زندگی شهری برای خانوار برخی مزایا را به‌دنبال دارد. ازجمله اینکه امکان خرید اقتصادی را فراهم می‌کند، امکان نظارت نهادهای مسئول بر قیمت‌ها بیشتر فراهم می‌شود، خانواده امکانی برای تفریح‌کردن و دورهم جمع‌شدن را پیدا می‌کند و احتمالاً در خروج ارز از کشور و مسافرت‌هایی که به‌قصد خرید کالا در خارج کشور انجام می‌شود نیز مؤثر است.

اما در کنار این، تجاری‌سازی بی‌رویه بستری برای افزایش کالای غیرضروری وارداتی فراهم خواهد کرد و خواه‌ناخواه الگوی مصرف و انگاره‌های فرهنگی جوانان را به‌سوی خرید کالای خارجی هدایت می‌کند. نگاهی به معماری بسیاری از این مجتمع‌ها نشان می‌دهد معماری آن‌ها از برخی مجتمع‌های مشابه در دبی یا ترکیه الگوبرداری شده است. به‌تبع آن بیشتر فضای آن‌ها به بوتیک‌هایی اختصاص‌ یافته که میزبان برندهای لوکس خارجی هستند.

حال اگر ما می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را از زاویه تشویق مردم به خرید کالاهای ایرانی ترویج کنیم، با این شیوه تجاری‌سازی کاملا در تناقض

است.

این مدل توسعه شهری چندی پیش مورد انتقاد امام‌‌جمعه مشهد، آیت‌ا... علم‌الهدی نیز قرار گرفت؛ به‌طوری‌که ایشان فرمود: امروز باید الگوهای دینی را در ساخت‌وسازهای خود پیاده کنیم؛ چراکه اکنون با روندی که در پیش‌گرفته‌ایم، مشهد به جزیره کیشی تبدیل‌شده که وسط آن‌ یک گنبد قرار دارد.

امروز ساخت‌وسازهای مشهد، نه مطابق معیارهای اسلامی ‌و نه مطابق با هویت مشهد است و تنها راهکار موجود اصلاح روند ساخت‌وسازها‌ست. یکی از تأسف‌بارترین اتفاقات در این ماجرا مال‌سازی آستان قدس رضوی در مشهد است. این روزها اگر از کنار یکی از گران‌ترین تقاطع‌های مشهد به‌نام تقاطع خیام-سجاد عبور کنید، بیش از سیزده جرثقیل غول‌پیکر را می‌بینید که برافراشته شده‌اند تا یکی از بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌های جهان را بنا کنند. در این پروژه سهم آستان قدس رضوی٪‌٤٩ و سهم بانک تات و گروه هتل‌های اسلامی روتانا دبی٪‌۵۱ است. آستان قدس رضوی که انتظار می‌رود سرمایه‌اش را صرف سازندگی و تولید در کشور اسلامی بکند، بازار مجللی می‌سازد برای فروش محصولات خارجی و به‌تبع آن بیکاری جوانان این کشور. آیا چنین خرج‌کردن از موقوفات حضرت‌رضا‌(ع) درست است؟ این سؤالی است که امیدواریم علمای مشهد جوابش را بدهند؟ اما سؤالی هم از شهردار محترم مشهد باید پرسید که مسئول ساخت‌وسازهای این‌چنینی در مشهد کیست؟ چطور می‌شود در شهر المان‌های تولید ملی را با پول تراکم‌فروشی و مجوز مال سازی زد و انتظار داشت مردم مسئولان را باور داشته باشند؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
چرا تابناک خراسان رضوی سعی در تخریب آستان قدس دارد؟ آیا تابناک خراسان رضوی مسئول پخش صحبت های افراد خاصی است؟ کدام کارشناسان و نخبگان هستند که این دوستان میشناسن و بقیه اعضای جامعه از دیدنشان محروم اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
به نقل از شهرآراست مطلب !؟
اصلا خوبه منبع خبر رو زدند که مال روزنامه شهرداریچی هاست ... الان هم که شهرداری و شورا درگیرند میدونید ...
چرا شما داری تابناک رو تخریب میکنی ؟! چند میگیری ؟! از کچا ؟! چرا ؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار