چرا چهار میلیارد تومان شهرداری در دست صداوسیما باقی مانده؟
750 میلیون تومان از 4 میلیارد تومان پرداختی شهرداری مشهد برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت به صدا و سیمای استان خراسان رضوی جهت تحقق شبکه ملی زیارت اختصاص یافت.
کد خبر: ۶۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 12 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، یکی از دستور کارهای هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر به بررسی لایحه شهرداری در خصوص تامین هزینه برخی از تجهیزات مورد نیاز شبکه زیارت اختصاص داشت.

شهردار مشهد در این رابطه گفت: رسانه استان نباید در قواره یک استان بلکه باید در قواره یک شهر ملی و فراملی مطرح شود که وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) این بستر را ایجاد کرده است.

سید صولت مرتضوی اظهار کرد: با توجه به پیش رو بودن مشهد 2017، هم ما توقعاتی از رسانه داریم و هم آنها توقعاتی از ما دارند که ما باید برآورده کنیم.

وی ادامه داد: ما باید شهر مشهد را لحظه به لحظه در خانه‌های مردم داشته باشیم و در ازای خدمت بزرگی که در مشهد 2017 صورت می‌گیرد این کمک کوچکی می‌باشد زیرا صدا و سیما به شدت با مشکلات ملی مواجه است.

شهردار مشهد تصریح کرد: با اینکه برخی اوقات صدا و سیما اخبار شهرداری را کوتاه و در آخر بخش‌های خبری پخش می‌کند و به درستی از ظرفیت‌های شهرداری استفاده نمی‌کند ولی ما به آنها کمک می‌کنیم.

مرتضوی عنوان کرد: مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی درخواست کرده است تا بابت تجهیزاتی که در راستای شبکه زیارت خریداری کرده‌اند مبلغی را به آنها کمک کنیم.

وی گفت: با اینکه رسانه از ظرفیت استان به خوبی استفاده نمی‌کند ولی ما می‌خواهیم کمک کنیم تا مشکلات رسانه ملی حل شود.

وی افزود: در جهت راه‌اندازی شبکه زیارت چند جلسه با رییس سازمان صدا و سیما برگزار کرده‌ایم که گفتند به علت مشکلات مالی فعلا قصد راه‌اندازی این شبکه را نداریم و این کار در آینده انجام می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این باره اظهار کرد: هشت ماه گذشته جلسه‌ای در استانداری در مورد راه‌اندازی شبکه ملی زیارت تشکیل شد و مقرر شد این مهم با مشارکت استانداری، شهرداری و صدا و سیمای استان انجام شود.

انتظاری هروی گفت: با تغییر سیاست‌های صدا و سیما، راه‌اندازی شبکه ملی زیارت فعلا منتفی شد البته آستان قدس سهم مشارکت خود را بنا به دلایلی پرداخت نکرد، استانداری پرداخت کرد و برگشت داده شد ولی پول داده شده شهرداری هنوز از صدا و سیما پس گرفته نشده است.

لازم به ذکر است پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، این لایحه به تصویب رسید.

شبکه «ملّی» زیارت از جیب مردم مشهد

***
به گزارش ایسنا، محمدرضا دیمه‌کار که از مخالفان این لایحه بود، با اشاره به اینکه استانداری توانسته پول واریز شده خود به صدا و سیما را با برنامه‌ریزی و براساس حساب و کتاب پس بگیرد با انتقاد شدید از شهرداری مشهد، اظهار کرد: استانداری به دلیل اینکه باید به دیوان محاسبات پاسخگو باشد با حساب و کتاب هزینه می‌کند اما شهرداری در قبال پرداخت مبلغ 750 میلیون تومان به صدا و سیما که ریال به ریال آن از جیب مردم است فقط می‌گوید که برای کمک به این سازمان این کار را می‌کنیم و از اینکه شهردار مشهد اینگونه صحبت می‌کند، متاسف هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که شهردار مشهد اینگونه صحبت می‌کند و اعتبار را با نیت کمک به صدا و سیما پرداخت می‌کند سبب می‌شود تا در موارد دیگر نیز صدا و سیما همیشه توپ را در زمین شهرداری مشهد بیاندازد و همیشه باری بر دوش شهرداری ایجاد کند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هنوز مصوبه‌ای برای تاسیس شبکه ملی زیارت صادر نشده است و این اعتبار دقیقا چه عنوانی دارد، افزود: در این مدت، چرا مبلغ چهار میلیارد تومان از شهرداری در دست صدا و سیما باقی مانده باشد در حالی که این اعتبار میلیاردی می‌توانست کارآیی لازمی برای شهرداری مشهد داشته باشد.

شبکه «ملّی» زیارت از جیب مردم مشهد

دیمه‌کار با بیان اینکه در قبال پرداخت این میزان اعتبار باید مشخص بشود که صدا و سیما دقیقا قرار است چه تغییراتی ایجاد کند، اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که شبکه ملی زیارت مبحثی ملی است و قرار است کل کشور از آن بهره ببرند اما چرا مجموع این اعتبار از جیب مردم مشهد هزینه شود.

حسن قدیری طرقی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در موافقت با دیمه‌کار، تصریح کرد: پول خرج کردن شهرداری مشهد بی حساب و کتاب است.
 
مجید فاطمی ارفع، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در مخالفت با پرداخت این هزینه به سازمان صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به اینکه گفته شده که این اعتبار برای پخش ارتباط زنده با حرم مطهر رضوی باشد، گفت: مگر تا الان ارتباط مستقیم با حرم مطهر رضوی برقرار نبوده، تا کنون این امکان چه آورده‌ای داشته و چقدر توانسته است مبحث زیارت را در سطح استان، کشور و بین‌الملل محقق کند؟ این اقدام آورده‌ای نخواهد داشت.
 
خلیل موحدی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در موافقت با این اعضا، خاطرنشان کرد: سیاست صدا و سیما به گونه‌ای است که برای پخش 2000 ساعت بودجه سال 94 زمان نمی‌گذارد و ما نباید به این سیاست‌گذاری کمک کنیم و از طرفی وقتی هنوز تاسیس این شبکه تصویب نشده تخصیص اعتباری در راستای آن واقعا یک تخلف اداری از سوی شهرداری مشهد است.

شبکه «ملّی» زیارت از جیب مردم مشهد
 
سیدجلال فیاضی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد در موافقت با پرداخت این اعتبار به سازمان صدا و سیما استان با بیان اینکه شبکه ملی زیارت یک شبکه استراتژیک است زیرا محوریت مشهد مبحث زیارت است، اظهار کرد: گفته شده که برای تاسیس این شبکه 20 تا 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و هنوز قاطع اعلام نشده که تاسیس نمی‌شود و با پرداخت این اعتبار می‌توانیم رسانه ملی را در جهت ایجاد این شبکه تقویت کنیم؛ این شهر موضوع مهم مشهد 2017 را نیز در پیش دارد به همین دلیل این اقدام نیز بسیار مهم و موثر است.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که صدا و سیما برای برنامه‌های شهرداری مشهد زمان اختصاص ندهد یا کل اطلاع‌رسانی آن با تخصیص اعتبار باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برنامه‌هایی مانند گفت‌وگو، اشاره و اخبار به بسیاری از مسائل شهری مشهد پرداخته می‌شود در صورتی که هیچ قراردادی در این زمینه با شهرداری نداشته‌اند و اطلاع‌رسانی و توجه صدا و سیما خوب بوده است.

***
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، در این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شده است تا در راستای تحقق شبکه ملی زیارت مبلغ 750 میلیون تومان را به منظور خرید تجهیزات لازم، به صدا و سیمای خراسان اختصاص داده و در قبال آن از صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی به همان میزان خدمات دریافت نماید.

همچنین صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی موظف شده است تا مابقی مبلغ اختصاص یافته برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت را به مبلغ 3 میلیارد و 250 میلیون تومان ظرف مدت دو هفته به شهرداری مشهد عودت نماید.

تعیین قائم مقام ذیحساب شهردار
در دستور کار دیگر این جلسه علنی، متن لایحه با قید یک فوریت در مورد تعیین قائم مقام ذی حساب شهردار بررسی و تصویب شد.

به استناد تبصره بند 30 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، انتصاب محمد آذری، معاون اداری و مالی شهرداری مشهد، به عنوان قائم مقام ذیحساب شهرداری مورد تائید شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

همچنین دو دستور کار اول و دوم که با قید دو فوریت از سوی شهرداری مشهد در جهت تسهیل و تسریع وصول به موقع مطالبات و کمک به مودیان برای پرداخت به موقع بدهی خود به شهرداری و تعیین تکلیف آراء قلع بنای قبل از سال 90 به شورای اسلامی شهر ارائه شده بود، که اعضا به دو فوریت آن رای ندادند و مقرر گردید با قید یک فوریت در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار