مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، به بیان توصیه‌هایی درباره وعده‌های غذایی در این ماه مبارك پرداخت.
کد خبر: ۶۰۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 21 May 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: رضیه شناور، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام ماه مبارك رمضان به بیان توصیه‌هایی درباره وعده‌های غذایی در این ماه مبارك پرداخت و گفت: افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند، لازم است سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است و صرف غذا کمتر از دو بار، در سال‌هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مصرف غذا در وعده سحری به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی در ماه رمضان، باید به صورت کامل باشد، افزود: پس از این وعده، ساعات روزه آغاز شده و بدن انرژی دیگری دریافت نمی‌کند، به همین دلیل بهتر است از غذاهای دیرهضم مانند نان و غلات کامل و سبوسدار، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌های تازه شود.

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود
شناور، سحری خوردن را افت قندخون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان کاری موجب در طول روز عنوان کرد و ادامه داد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در پی آن کاهش قند خون می‌شود؛ به این ترتیب، مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری، موجب می شود تا شخص زودتر گرسنه شود.
توصیه دیگر مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز برای وعده سحری، پرهیز از مصرف کله پاچه و سیرابی، غذاهای سرخ کرده و چرب، غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس، نوشابه گازدار و غذاهای آزار دهنده بود.
وی، همچنین از روزه‌داران خواست تا از مصرف زیاد قند، شکر، شیرینی‌ها، شکلات، زولبیا، بامیه و شله زرد و نوشیدنی‌هایی مانند شربت، قهوه و چای در وعده سحری خودداری کنند و مصرف متعادل سبزی‌ها مانند سبزی خوردن، سالاد، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، ماست و خیار و نعناع همراه با غذا را جایگزین مناسبی برای این مواد عنوان کرد.

پیشنهادی برای یک وعده سحری کامل
شناور افزود: دو تا سه تکه نان که بهتر است نان سنگک باشد، به همراه پنیر و خرما و سبزی یا ماست و خیار و سبزی، یا برنج با خورش کدو یا آلو اسفناج، کرفس یا یک تکه مرغ، همراه با یک بشقاب سالاد را می‌توان به عنوان سحری میل کرد.
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه در هنگام افطار، دستگاه گوارش در حالت استراحت کامل است، گفت: در این زمان باید از مواد غذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود.

مصرف نان و پنیر و سبزی؛ یکی از عادات خوب غذایی ایرانیان
توصیه مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه برای وعده افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی شیر و لبنیات مانند شیر و ماست و پنیر، میوه و سبزی، نان و غلات مانند برنج و نان برای افزایش قندخون بود و افزود: نان و پنیر و سبزی، یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است؛ علاوه بر آن، مصرف شیر گرم، فرنی و شیربرنج در هنگام افطار مناسب است.

حلیم؛ یک منبع خوب از نشاسته، فیبر، پتاسیم و منیزیم
وی، استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن به عنوان یک منبع خوب از مواد نشاسته ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم، همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر را موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه‌دار عنوان کرد.
شناور یادآور شد: استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر، به دلیل این که منبع خوبی از آب و فیبر هستند، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود؛ سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار