وزیر نیرو از تصمیم اتحادیه اروپا برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران اروپایی کوچک و متوسط در بازار ایران خبر داد.
کد خبر: ۶۰۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 20 May 2018

به گزارش تابناک : رضا اردکانیان وزیر نیرو پس از دیدار با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امشب مذاکرات خوبی با هیئت اروپایی داشتیم و نتایج اولیه نیز در مذاکره امشب حاصل شد.

وی افزود: امشب در خصوص 3 نکته روشن که در جلسه شانزده ماه می در بلغارستان در جلسه با اتحادیه اروپا با اتفاق آرا تصمیم گرفته شده بود، بحث و تبادل نظر شد تا بتوانیم اقدامات لازم را در این زمینه‌ها انجام دهیم.

اردکانیان افزود: ایران نیز با تایید سازمان جهانی انرژی اتمی به تعهدات خودش به طور کامل عمل کرده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بر این مسئله صحه می‌گذارد، از این رو اتحادیه اروپا به دنبال آن است تا سرمایه‌گذاری‌ها و ارتباطات تجاری و مالی نه تنها برقرار باشد بلکه توسعه یابند.

وزیر نیرو تصریح کرد: تصمیم گرفته شد که سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط اروپایی توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا در جهت پوشش ریسک‌ها و عبور سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار گیرند تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فعالیت وزارت نیرو در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش راندمان نیروگاه‌ها است که می‌تواند به سایر بخش‌ها از جمله پروژه‌های آب و فاضلاب تسری پیدا کند.

اردکانیان خاطر نشان کرد: همچنین توافق شد در بازه زمانی مهر و آبان سال جاری توسط شرکت‌های اتحادیه اروپا کنفرانس سرمایه‌گذاری در ایران برگزار شود و در این زمینه از سوی ایران و اتحادیه اروپا افرادی تعیین شدند تا اقدامات لازم را برای برگزاری این کنفرانس سرمایه‌گذاری در تهران انجام دهند.

وزیر نیرو افزود: نه تنها سرمایه‌گذاری های شرکت‌های اروپایی در ایران متوقف نمی‌شود بلکه ایران و اتحادیه اروپا به دنبال آن هستند که میزان سرمایه‌گذاری‌ها گسترش یابد.

 پیشنهاد اتحادیه اروپا به ایران ارائه شده و در حال بررسی است

میگل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا هم پس از دیدار با اردکانیان در جمع‌خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: ما همراه هیئتی به ایران آمدیم و امروز جلساتی را با آقای زنگنه، آقای صالحی و آقای اردکانیان داشتیم.

وی افزود: هدف ما این است که با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران به وجود آمده بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی را در ایران داشته باشیم که در این زمینه تیمی متشکل از کارشناسان اتحادیه اروپا و کارشناسان ایرانی تشکیل می‌شود تا بتوانیم مشکلات را در این زمینه شناسایی کرده و برای آنها راه حل‌های اجرایی در نظر بگیریم.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان این که این اتحادیه تلاش می‌کند توسعه همکاری‌های شرکت‌های اروپایی در بخش‌های مختلف به ویژه بخش انرژی ایران محقق شود، گفت: در جلسات امروز پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر ارسال مستقیم پول نفت ایران به حساب بانک مرکزی ایران مطرح شد که این پیشنهاد و جزئیات راه‌کارهای عملیاتی آن از سوی دو طرف در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم با انتقال پول به صورت مستقیم مشکلات ناشی از تحریم‌ها در این زمینه را بطرف کنیم.

کانیته تصریح کرد: باید توجه داشت که در موضوع انتقال پول  فقط مسئله انتقال پول نیست، بلکه برای تحقق این امر مسائل مختلفی درگیر است که باید پله به پله مسائل را شناسایی و رفع کنیم تا بتوانیم انتقال پول مستقیم را به ایران محقق کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم شرکت‌های اروپایی را مجاب کنیم که شرایط سرمایه‌گذاری در ایران بسیار شرایط با ثباتی است و شرکت‌هایی که راغب به سرمایه‌گذاری هستند را در این زمینه کمک می‌کنیم.

این مقام اروپایی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش تحریم‌ها علیه ایران گفت: برجام یک تعهد جهانی بود، نه این که فقط یک تعهد بین ایران و آمریکا باشد.

وی افزود: ما اینجا هستیم که مشکلات را حل کنیم؛ اتحادیه اروپا سعی می‌کند مشکلات را شناسایی و برای حل آنها راه‌کارهای قابل اجرا پیشنهاد دهد و حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران شدیدتر شود اتحادیه اروپا با تحریم‌ها همراه نخواهد شد.

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار