مدیرکل امور اقتصادی استانداری:
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: بر اساس نظر اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم،آردی که برای استفاده نانوایان و پخت نان در سطح استان توزیع می شود، استانداردهای لازم را دارد.
کد خبر: ۶۰۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 09 May 2018

به گزارش تابناک قم،مجید آوری فرد افزود: گندمی که برای کارخانه های آردسازی قم ارسال می شود از مرغوبترین نوع گندم کشور است و به همین دلیل آرد تولید شده در این کارخانه ها نیز از کیفیت لازم برای پخت مناسب نان برخوردار می باشد.

وی بیان کرد: این مساله به صورت مستمر از طریق مرکز پژوهش های سازمان غله کشور که دارای بهترین آزمایشگاه های بررسی کیفیت نان هستند، مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در چرخه تولید نان مرغوب، گندم خوب، آرد مناسب و نانوای ماهر از جمله ارکان اصلی هستند که اگر هر کدام از آن ها دارای مشکل باشند، نان با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار نمی گیرد.

آوری فرد گفت: بنابراین در بررسی وضعیت نان باید همه شاخص ها به صورت فنی مورد توجه قرار گیرد و بعد نظر کارشناسی ارائه شود.

وی افزود: آمادگی داریم آرد تولید شده در استان قم را در اختیار آزمایشگاه های مختلف قرار دهیم تا سطح کیفیت آن به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان بخشی لازم در این مساله انجام شود.

وی با اشاره به غنی سازی آرد توزیع شده در قم به وسیله کاهش سبوس گیری، ادامه داد: سبوس ماده ای ارزشمند برای حفظ سلامتی مردم است و برهمین اساس میزان سبوس گیری نان درقم از 21 درصد به تدریج به 12درصد کاهش پیدا کرد و اکنون نانی که در دسترس شهروندان قرار می گیرد، دارای ارزش غذایی مناسبی است.

در حال حاضر 900 نانوایی در سطح استان فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.

همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار