بزرگ‌ترین پروژه آبیاری تحت‌فشار شهرداری‌های شمال فارس به مساحت 35 هکتار در پارک معلم آباده به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۶۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 11 July 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:شهردار این شهر در مراسم بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه آبیاری تحت‌فشار شهرداری‌های شمال فارس که با حضور اعضای شورای اسلامی این شهر برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به بحران آب، اجرایی شدن این پروژه را مقرون‌به‌صرفه دانست و اظهار داشت: این طرح بااعتباری بالغ‌بر 900 میلیون ریال در راستای صرفه‌جویی آب اجرا شده است.

مهدی رهنما افزود: در فاز نخست این پروژه، تغییر سیستم آبیاری درختان از غرقابی به تحت‌فشار اجرایی شد که علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب، باعث رشد بهتر درختان نیز می‌شود و در فاز دوم سه طرح پارک ترافیک ویژه آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان به مساحت پنج هکتار، پارک بانوان در ضلع شمالی به مساحت چهار هکتار و بازار سرپوشیده روز در ضلع غربی پارک اجرا خواهد شد.

مشاور فضای سبز شهرداری آباده نیز در مورد این پروژه گفت: در گذشته برای آبیاری درختان جنگل معلم هر 15 روز، 150 تانکر 10 هزار لیتری به مدت سه روز جنگل را آبیاری می‌کرد و ماهانه 3 میلیون لیتر آب توسط 300 تانکر مصرف می‌شد، اما اکنون با بهره‌برداری از این پروژه نیازی به وسایل نقلیه تانکر آب نیست.

محمدرضا منصوری در تشریح این طرح بیان کرد: با اجرای این طرح در هر ساعت 40 لیتر آب به‌وسیله هشت قطره‌چکانی که در اطراف هر درخت تعبیه‌ شده است، در دسترس 2 هزار و 500 درخت موجود در این جنگل قرار می‌گیرد و در چهار ساعت 400 هزار لیتر آب در یک مدار آبیاری مصرف می‌‌شود.

وی اضافه کرد: ازاین‌ پس بافاصله زمانی چهار روز درختان این جنگل را آبیاری خواهیم کرد که در عمل یک‌میلیون و 600 هزار لیتر آب در ماه مصرف می‌شود.

منصوری تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر دسترسی گیاه به آب و کود مناسب و کافی، در مصرف آب یک‌میلیون و 400 هزار لیتر صرفه‌جویی خواهد شد و اجرای این طرح به‌نوعی مدیریت بحران آب را در بر خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: از طرفی می‌توان از تانکرهای آب، برای آبیاری فضاهای سبزی که فاقد آب‌ لوله‌کشی هستند، استفاده کرد.

مشاور فضای سبز شهرداری آباده بابیان اینکه در این سیستم از یک تانکر یک‌هزار لیتری برای کوددهی و یک فیلتر به‌منظور انجام فیلتراسیون استفاده شده است، گفت: با توجه به اینکه در آینده‌ای نزدیک در این مجموعه پارک بانوان، پارک ترافیک و تفرجگاه جنگلی احداث خواهد شد، اجرای این طرح، یک گام مؤثر برای کوددهی کافی و تغذیه مناسب باغچه‌های فصلی و درختان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این پروژه توسط شرکت نگین بارش و طی مدت‌زمان سه هفته اجرایی شده است، تصریح کرد: طرح مطالعاتی اجرای پروژه سیستم آبیاری تحت‌فشار جنگل شهید فرهمند، بلوار شهید چمران و بلوار استقلال در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: از مردم تقاضا دارم تا در حفظ و نگهداری تأسیسات اجراشده در سطح شهر بکوشند و با ارائه نظرات و پیشنهاد‌ها ما را در اجرای هر چه‌بهتر طرح‌ها، یاری و کمک کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار