آیت الله مظاهری:
تابناک: رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: در قرآن در 200 جا مطرح می‌شود که اقامه نماز داشته باشید و اگر ما نماز را اول وقت اقامه کنیم آنگاه از این نماز خیلی مشکلات ما را برطرف می‌کند.
کد خبر: ۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵ 18 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دفتر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله حسین مظاهری در ابتدا با تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن اظهار کرد: لازم است که من از حضور مردم تشکر کنم، مردم ما خوب‌اند و فهمیدند که چه باید بکنند و چون وضع حساسی داشتیم، راهپیمایی امسال بهتر از سال گذشته بود و عالی بود.

وی در ادامه افزود: به آقای رئیس‌جمهور و آقای لاریجانی گفتم حیف است که این مردم فساد اقتصادی داشته باشند، حیف است که این مردم فساد اداری داشته باشند، حیف است که این مردم فساد اخلاقی داشته باشند، مردم ملتفت و متوجه هستند که در موقع حساس چه باید بکنند، لذا همه و مخصوصاً مسئولین باید از این راهپیمایی 22 بهمن امسال، از مردم تشکر کنند. امیدواریم پروردگار عالم پاداش آن‌ها را، باران‌های پی‌درپی که موجب سعادت دنیا و آخرت آن‌ها شود، عنایت کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قرآن در آیه «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ»، در وسط سوره دستورالعملی برای خودسازی داده است. این دستورالعمل آسان است و اگر انسان بخواهد، خوب می‌تواند عمل کند و قرآن وعده داده است که اگر به این دستورالعمل عمل کند، خدا در خودسازی به او کمک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، خدا معلم اخلاق او می‌شود، اگر فضل و رحمت خدا نباشد، هیچ‌کس نمی‌تواند مهذّب شود و هیچ‌کس نمی‌تواند درخت رذالت را از دل بکند.

آیت‌الله مظاهری افزود: باید خدا معلم اخلاق ما شود تا بتوانیم این کار سخت را و این راه مشکل را که از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر و از آتش سوزنده‌تر است، بپیماییم و این دستورالعملی که در سورهٔ معارج آمده، دستورالعمل آسانی است و پروردگار عالم را معلم اخلاق می‌کند و خدا به ما کمک می‌کند و ما باارادهٔ خود درخت رذالت را از دل می‌کنیم.

قرآن در سوره معارج می‌فرماید: همه انسان‌ها هلوع هستند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً»، همهٔ انسان‌ها صفات رذیله دارند و وقتی صفات رذیله گل کند، خودش را گم می‌کند. یک آدم بی‌ادب و رذلی می‌شود. بعد قرآن می‌فرماید: آیا می‌خواهی هلوع نباشی؟! یعنی می‌خواهی کاری کنی که درخت رذالت را از دل بکنی و آدم بی‌ادبی نباشی؟! باید اهمیت به نماز بدهی. قرآن در این سورهٔ مبارکه، پنج دستورالعمل به ما داده است. اول آن‌ها نماز است و در این دستورالعمل این نماز در اول و آخر تکرار شده است: «الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ» و در آخر کار دوباره می‌فرماید: «وَ الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ یُحَافِظُونَ» اگر جداً اهمیت به نماز دادی، مخصوصاً نمازهای واجب و نوافل مثل نماز شب، جداً محافظت از نماز کردی و در وقت نماز همه چیز تعطیل شد به‌جز نماز، و مثل‌اینکه درّ گران‌بهایی داری، چطور آن را حفظ می‌کنی؟ اگر همین‌طور محافظ نماز باشی، خدا کمکت می‌کند.

وی اذعان کرد: خداوند در آیهٔ دیگر می‌فرماید: نماز کمک می‌کند: «إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» و در آیهٔ دیگر می‌فرماید: «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ» از دو چیز در خودسازی کمک بگیر. یکی صبر و استقامت و یکی هم نماز. از نماز می‌توانیم کمک بگیریم که خود نماز به ما کمک کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: در جایی از قرآن نداریم که نماز بخوان، بلکه بیش از دویست جا در قرآن می‌فرماید: اقامهٔ نماز بکن و نماز را زنده بدار و معنای اینکه نماز در میان مردم زنده باشد، این است که در اول وقت همه چیز تعطیل باشد به‌جز نماز. همه‌جا خالی باشد، به‌جز مسجدها و هیچ‌چیز و هیچ‌کس نباشد به‌جز نماز. صلاة مداوم و محافظ که در جاهای دیگر می‌فرماید: اقامهٔ نماز. اگر جداً نماز در میان مردم این‌طور شد، قطعاً آن نماز کمک می‌کند. قطعاً این می‌تواند با کمک گرفتن از نماز خدا را معلم اخلاق خود کند و می‌تواند به‌واسطهٔ نماز درخت رذالت را از دل بکند. آنگاه کار مشکل، آسان می‌شود.

آیت‌الله مظاهری ادامه داد: در قرآن جایی نداریم که بگوید نماز بخوان، اما در اول قرآن با دویست جا به بالا، می‌فرماید: اقامهٔ نماز داشته باش و اقامهٔ نماز همین است. اگر جداً ما در اول وقت همه‌چیزمان تعطیل بود به‌جز نماز، همه‌چیزمان تعطیل بود به‌جز مسجدها، نماز اول وقت با جماعت و با تعقیب و کم‌کم برسد به آنجا که با حضور قلب باشد. از وقتی‌که می‌گوید الله‌اکبر تا وقتی‌که می‌گوید السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، هیچ‌کس در نظر او نباشد به‌جز خدا و هیچ‌چیزی در نظر او نباشد، به‌جز خدا؛ بعد هم تعقیبات و مخصوصاً مثل تسبیح حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیه» و توسل به امام حسین «سلام‌الله‌علیه» و بالاخره یک نماز خداپسند، یک نماز امام زمان پسند؛ آنگاه از این نماز خیلی کارها می‌آید.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از کارهای این نماز مقبول این است که ما خشک‌سالی نداریم: «یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً؛ مثل دم‌اسب برایتان باران می‌بارد. «وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَاراً» ازنظر دنیا آباد می‌شوید و سبزه‌ها در همه‌جا و بالاخره طراوت‌ها در همه‌جا هست. نماز این نعمت را به انسان عنایت می‌کند.

آیت‌الله مظاهری ادامه داد: می‌دانید که در همین دوروزه در اهواز ازنظر خشک‌سالی، غبار شهر را گرفته است و آلودگی در غبار موجب مرض‌ها شده است و العیاذ بالله مقداری بیشتر شود، به‌جای خطرناکی می‌رسد و این در اثر خشک‌سالی است. اگر خشک‌سالی نبود، این غبار و آلودگی نبود. آلودگی اصفهان هم خیلی بالاست و در اثر خشک‌سالی است؛ و در سورهٔ نوح می‌فرماید: حضرت نوح به امتش می‌گفت: ای امت من خدایی شوید: «یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً» تجربه کنیم و ببینیم که جداً قرآن درست می‌گوید یا نه و آنچه قرآن می‌گوید واقع می‌شود یا نه.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار