لحظه به لحظه با مذاکرات هسته ای،شمارش معکوس پایان مذاکرات
شمارش معکوس پایان مذاکرات آغاز شده است و همگان منتظر روز سرنوشت و دود سفید از هتل کوبورگ وین هستند. دیروز در حالی مذاکرات به پایان ضرب الاجل تمدید یک هفته ای نزدیک می شد که خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آماده است تا چند روز مذاکرات را ادامه دهد.
کد خبر: ۵۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 08 July 2015


به گزارش «تابناک یزد»، پس از این ماری هارف سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که ایالات متحده مذاکرات را تا روز جمعه تمدید می کند. همچنین اتحادیه اروپا نیز تحریم های خودش را به مدت سه روز به تعلیق درآورد.

در روز یازدهم که گویا سختترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.

با این حال از صبح روز چهارشنبه نشست عراقچی و روانچی با شرمن و رابرت مالی، معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در جریان است. به موازات نشست معاونان، نشست‌های کارشناسی نیز در حال برگزاری است.قرار است از امشب وزیران خارجه اروپایی مجددا به وین بازگردند.

پیشنهاد جدید سازنده ایران به 5+1

یک دیپلمات ایرانی در وین گفت ایران پیشنهادهای سازنده‌ای برای حل موضوعات مورد اختلاف ارایه کرده است.هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز نیست و این خطوط قابل شکستن هم نیست، ما از خط قرمزها عبور نمی کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد: فکر می‌کنیم خطوط قرمز ایران مانع توافق نیست.این دیپلمات ایرانی درباره راه حل هایی که ممکن است در ساعات آخر ارایه شود گفت: ما راه حل‌های جادویی نداریم. ممکن است کسی ایده‌هایی داشته باشد تا در فرصت مناسب مطرح کند، اما الان از این مرحله هم عبور کرده ایم.

وی افزود: چند موضوع اختلافی خاص باقی است، درعین حال که خیلی از مسائل حل شده است.این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: هر دو طرف باید درباره موضوعاتی که اکنون مطرح است تصمیم بگیرند. ما پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کردیم که می تواند تعیین کننده باشد.وی گفت که در بحث هسته‌ای و تحریم‌ها و برخی موضوعات مهم دیگر هنوز اختلافات باقی است.

همچنین به گزارش شبکه المیادین؛ وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش خواستار حل سریع و مورد رضایت همه طرف‌ها در مذاکرات وین شدند

عراقچی:نگارش توافق تقریباً به اتمام رسیده است

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در گفتگو با خبرنگاران حاضر در وین با بیان اینکه هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست، گفت: آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم، حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود. معاون وزیر خارجه درباره نگارش متن توافق گفت: نگارش متن توافق توسط معاونان صورت می‌گیرد و وزرا خودشان وارد این کار نمی‌شوند.عراقچی گفت: متون توافق آنقدری که مقدور بوده همه را تمام کرده‌ایم و بخش‌هایی از توافق و ضمایم آن که هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم‌گیری‌هایی است که باید در سطح وزرا گرفته شود.وی ادامه داد: اگر وزرا در هر کدام از اینها به تصمیم برسند ما بلافاصله عبارارت مربوطه را مذاکره توافق کرده و وارد متن می‌کنیم. متن اصلی توافق تقریبا کامل‌تر شده شاید چند پاراگرف بیشتر نمانده که تصمیم‌گیری سیاسی آن گرفته شود.معاون ظریف گفت:‌ ضمیمه مربوط به برنامه هسته‌ای خیلی جدی بین آقای صالحی و مونیز و طرف‌های مقابل بحث می‌شود و پیشرفت‌های خیلی خوبی در آن حاصل شده و تقریبا به مراحل پایانی نزدیک می‌شود. ضمیمه مربوط به تحریم‌ها تقریبا بالای 95 الی 96 درصد تمام شده شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده باشد.وی گفت: ضمیمه مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران تقریبا کامل است.

حوزه‌های مختلف همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مشخص شده، ضمیمه مربوط به کمیسیون مشترک غیر از دو سه مورد اختلافی تقریبا نهایی است.عراقچی ادامه داد: هنوز در مورد ضمیمه آخر که مربوط به برنامه اجرایی است و اینکه اقدامات دو طرف در چه جدول زمانی انجام خواهد شد، در حال کار هستیم. چون اول باید همه مسائل حل شود بعد ترتیبات زمانی آن مشخص شود.وی گفت: از نظر نگارش متن دیگر مشکلی نداریم. مواردی در متن الان حل نشده که تصمیم سیاسی درباره آن اتخاذ نشده است.معاون وزیر خارجه اضافه کرد: به محض اینکه وزرا در خصوص آن به تصمیم برسند، متن را نیز کامل خواهیم کرد.

12:21- ایران و آمریکا مذاکره برای رفع اختلاف‌ها را از سر گرفتند . معاونان وزیر امورخارجه ایران صبح امروز مذاکره برای رفع اختلاف‌های نهایی را با معاون وزیر خارجه آمریکا و دستیار ویژه اوباما از سر گرفتند

09:40  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مجبور شویم، دست خالی هم وین را ترک می‌کنیم . جان کربی در نشست خبری گفت: جان کری به صراحت گفت که توافقنامه باید توافقنامه ای درست باشد و در غیر این صورت توافقنامه صورت نخواهد گرفت و وی اگر مجبور شود، دست خالی هم وین را ترک خواهد کرد.

9:00 تل آویو:شرمن دوازده روز است که ما را در جریان مذاکرات قرار نداده است.

04:44 جاش ارنست: گفتگوها در وین به توافق نزدیک شده است . به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: تمدید گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران، فرصتی را برای پرداختن به اختلافات مهم میان دو طرف فراهم آورده است/ گفتگوها در وین به توافق نزدیک شده است و ارزش ادامه را دارد

02:56- هاموند: دو طرف اگر می‌خواهند به توافق برسند باید تصمیمات سختی را اتخاذ کنند . وزیر خارجه انگلیس پیش از ترک وین به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم دو طرف اراده واقعی برای تکمیل این توافق را داشته باشند و تا زمانیکه به توافق برسیم به کار خود ادامه می‌دهیم.

1:25 وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در مرکز اسلامی امام علی شهر وین شرکت کردند.

00:46 به گزارش شینهوا، "وانگ‌ یی" پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای غربی و ایران در جمع خبرنگاران گفت: همه طرف‌ها می‌دانند که این آخرین مذاکرات است؛ هنوز ۶ یا ۷ موضوع در مذاکرات باقی مانده است.

تابناک

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
سلام به دکتر ظریف عزیز و همکاران گرامی
شما استقامت ،شجاعت ،گذشت ومردانگی رو نشون دادید. ممنون که با قدرت در برابر آمریکا ایستاده اید .برایتان آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم با پیروزی برگردید...
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
دلاوران با پیروزی بر گردید
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
ظریف خیلی مردی . ای ول
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
ظریف دوستت داریم دلاور ایرانی
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
ظریف دوستت داریم دلاور ایرانی
فری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
آقای ظریف عزیز با تمام وجود برای شما و تیم همراهتان آرزوی موفقیت می کنیم و این را باور داریم که موفقیت و سربلندی شما یعنی سربلندی ایران عزیز . ممنون که با عشق و با تمام وجود تلاش خود را می کنید .
پیروزی شما آرزوی ماست
مهتاب سبز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
با سلام خدمت اقای ظریف عزیز و گروه همراهش امید وارم که به سلامت و با پیروزی برگردید.خداوند پشت و پناهتان
آقای ظریف ممنون برای این جمله بسیار غرور آفرینتان" ظریف خطاب به موگرینی: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید."
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
ظریف دوستت داریم
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
جناب ظریف مرد تاریخی ایران پیروز باشید.
باید تمام دنیا بفهمد که با تهدید یک ایرانی ره به جایی نمی برند.
ظریف به تو افتخار می کنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار