یک هنرمند ابرکوهی با بیان این که فعالان فرهنگی و هنرمندان امنیت و تضمین شغلی ندارند، گفت: کم‌توجهی مسئولین به مقوله هنر و تفکر بسته برخی افراد، رابطه هنر و انقلاب را خدشه‌دار می‌کند .
کد خبر: ۵۸۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 11 April 2018

«اسماعیل اخلاقی» يكي از فعالان فرهنگی و هنري شهرستان ابركوه است كه در آستانه 31 سالگی و با داشتن مدرک کارشناسی کامپیوتر، 17 سال از عمر خود را صرف فعالیت حرفه‌ای روی صحنه تئاتر کرده ولي هم‌اکنون هیچ شغلی ندارد.

وي با نمایش «حاکم عادل» در سال 1380وارد عرصه تئاتر شده و در نمایش‌های «آخرین مروارید»، «لایف»، «همایش عشق»، «بی‌خانمان‌ها»، «این چند گرفتار»، «تست بازیگری»، «مترسک‌ها»، «سوگ قجری»، «آدم تا کربلا»، «مجموعه نمایش دیوانه‌ها»، «ارتفاعات»، «قورمه‌سبزی»، «هرگز کسی این‌گونه فجیع»، «عتیقه»، «چه کسی جنگ را آغاز کرد» و «کربلا به روایت آسمان»، در یکی از بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و دکور، ایفای نقش داشته است . 

دهه 80 روزهای اوج تئاتر در ابرکوه

  اخلاقی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد مي‌گويد: دهه 80 دوران رشد چشمگیر و اوج هنر تئاتر بود که در آن زمان چهار جشنواره با بهترین کیفیت در شهرستان برگزار شد.

وي ادامه مي‌دهد: البته تئاتر ابركوه پس از افول حدود 8 سال، مجدداً در سال‌های اخیر کار از سر گرفته و سعی بر آن شد نمایش‌هایی به شیوه صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه خوانی، عروسکی و نمایش‌های آئینی سنتی اعم از نقالی و پرده‌خوانی و غيره، در سبک‌های مختلف هنری با موضوعات ارزشی، مذهبی، دفاع مقدس،کمدی، درام به روی صحنه برود . 

وی که مدیریت گروه نمایشی «شاخه نبات» را به‌ عنوان تنها گروه نمایشی ثبت شده در سامانه ثبت استقرار گروه‌های نمایشی ایران بر عهده دارد، یادآور مي‌شود: نمایش‌های مترسک، قورمه‌سبزی، هرگز کسی این‌گونه فجیع و نمايش عتیقه، از جمله آثاری بود که به نوعی در آن نقش داشتم و در جشنواره‌های مختلف استانی و منطقه‌ای حائز عناوین برتر شدند.

کم‌توجهی مسئولان ابركوه به حوزه هنر

اخلاقي که در کارنامه هنری خود آثار ديگري چون «چه کسی جنگ را آغاز کرد»، «کربلا به روایت آسمان» و «آدم تا کربلا» با درون‌مایه‌هاي مذهبی، دفاع مقدس و جانبازان دارد، اضافه مي‌كند: هنر نمایش در ابرکوه جایگاه ارزشمندی در میان مردم دارد چرا که فرهنگ‌عامه آن‌ها دوستی با هنر بوده و بنابراین برای هنرهای فاخر ارزش قائل هستند و حتی هزینه هم می‌کنند لذا انجمن هنرهای نمایشی شهرستان در سال‌های اخیر علاوه بر تربیت بازیگر، نویسنده و کارگردان، به پرورش هنردوست و تماشاگر تئاتر هم پرداخته است . 

این هنرمند ابرکوهی استقبال مردم اين شهرستان از هنرهای جمعی همچون تئاتر و موسیقی را کم‌نظیر عنوان مي‌كند و مي‌گويد: نقطه ‌ضعف هنر شهرستان جایی است که مسئولان آنقدر درگیر مسائل اجرایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند که دیگر مجالی برای رسیدگی به فرهنگیان و هنرمندان ندارند و بر همین اساس است که بسیاری از افراد از این شهر مهاجرت کرده و در نتیجه موفق‌تر عمل مي‌كنند.

افول دوباره تئاتر ابركوه با نبود حمایت‌هاي

اخلاقی با تأکید بر این که تاکنون سالن آمفی‌تئاتر اداره ارشاد، تنها پایگاه اجرای تئاتر و موسیقی در ابرکوه بوده است، تصریح مي‌كند: سال گذشته بیش از هزار ساعت، این مکان در اختیار گروه‌های موسیقی، تئاتر، شعر و ادب قرار گرفت اما اکنون باوجود خصوصی شدن سالن آمفی تئاتر و هزینه بر بودن استفاده از آن و از سویی عدم درآمد داشتن انجمن‌های هنری از جمله انجمن نمایش به منظور پرداخت اجاره بها، قطعاً شاهد افت مجدد تئاتر خواهیم بود . 

وی با اشاره به این که آموزش تئاتر باید به ‌صورت مستمر انجام شود، خاطرنشان مي‌كند: انجمن هنرهای نمایشی تاکنون چندین دوره کلاس‌های آموزشی برگزار کرده اما آموزش کامل و جامع نیازمند حمایت ویژه مسئولان است . 

رشد جوامع در گروي اهمیت به جایگاه هنر

مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه با بیان این که هنر نوعی انقلاب است، اظهار مي‌كند: هنر، انقلابی درونی برای انسان و انقلابی بیرونی برای جامعه است و تمام جوامعی که به هنر و فرهنگ خود اهمیت می‌دهند، شاهد یک انقلاب، رشد و بالندگی در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غيره خواهند بود لذا هنر یکی از ابزارهای مهم جهت صدور انقلاب است . 

اخلاقی به نقش تأثیرگذار ابزارهای ارتباط‌جمعی در معرفی دستاوردهای انقلابی، اسلامی و ایرانی به تمام دنیا اشاره و تصريح مي‌كند: تحقق این موضوع نیازمند سه شاخصه وقت، هزینه و دیدِ باز مسئول مربوطه است چرا که تفکر بسته به ارتباط هنر با انقلاب لطمه می‌زند وگرنه هیچ‌کسی به اندازه هنرمندان نمی‌تواند انقلابی‌گری کند و زیبایی‌ها و دستاوردهای آن را به تصویر بکشد . 

هنرمند را نباید از روی ظاهر قضاوت کرد

وی با بیان این که هنرمند و فعالان فرهنگی هیچ‌گونه تضمین و امنیت شغلی ندارند، عنوان مي‌كند: به‌ راحتی می‌توان از ظرفیت هنر و هنرمند برای انتقال ارزش‌ها و صدور انقلاب استفاده کرد به شرطی که مسئولین بر اساس ظاهر افراد قضاوت نکنند.

اخلاقي مي‌گويد: بسیاری از هنرمندان تلاش می‌کنند هنر خود را برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار گیرند و چه‌بسا آثار فاخری که با موضوع جانبازان، دفاع مقدس و غيره ساخته شده ولی به دلیل همین قضاوت‌های ناروا هرگز در شهرستان اجازه اجرا نگرفته است . 

کربلا به روایت آسمان، تأثیرگذارترین اثر

مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه با تأکید بر این که کارهای خوب همیشه با بیشترین انتقاد مواجه است، عنوان مي‌كند: تأثیرگذارترین اثر من نمایش «کربلا به روایت آسمان» بود که با یک تیم 45 نفره از عوامل و هنرمندان زن و مرد و با کمترین هزینه در مدت شش شب به روی صحنه رفت و موفق شد بیش از چهار هزار مخاطب را به خود جذب کند . 

وي با بیان این که امروز می‌توان از اندیشه‌های والای شهید آوینی در همه رشته‌های هنری بهره‌گیری کرد، ادامه مي‌دهد: مردم از هنرمندان بسیار تأثیر می‌پذیرند چرا که این قشر از جامعه زبان گویای یک ملت بوده و ضمن بیان مشکلات و دردهای مردم، فرهنگ‌سازی کرده و بعضاً راه‌هاي درمان را هم ارائه می‌کنند بنابراین هر اثر هنری که از دل مردم، آیین‌ها و سنت‌های با ارزش جامعه برآمده باشد، مانا خواهد شد . 

توسعه هنر در ابرکوه نیازمند عزم جمعی مسئولان

اخلاقي ابرکوه را دومین قطب تئاتر استان بعد از شهرستان یزد در استان مي‌خواند و مي‌گويد: اگر تئاتر با همین روند فعلی مسیر پیشرفت را ادامه دهد، قطعاً در مدتی کوتاه به موفقیت‌های چشمگیری دست خواهد یافت، هر چند محقق شدن این هم نیازمند حمایت مادی و معنوی مسئولین از هنرمندان بومی و به ویژه ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان است . 

مسئول گروه هنری شاخه نبات ابرکوه در پايان با تاکید بر این که همیشه موفقیت با عزم جزم گروهی حاصل می‌شود، یادآور مي‌شود: یک شخص به تنهایی نمی‌تواند جور تمام مسائل را تحمل کند لذا اگر مسئولان شهرستانی همکاری کرده و ساخت یک پلاتوی مناسب برای تئاتر را آغاز کنند، انجمن نمایش نیز می‌تواند قول مساعد بابت تجهیز آن را از مسئولین مربوطه بگیرد . 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار