کد خبر: ۵۸۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 07 April 2018

تابناک / ورزشکاران زن با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما، تبعیض درزمینه مالی و قراردادها نسبت به آقایان است.
فاصله قرارداد ورزشکاران زن و مرد، زمین تا آسمان است

تیم ملی فوتسال بانوان روزهای ۱۱ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه دومین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا را پیش‌رو دارد و باید برای دفاع از عنوان قهرمانی و همچنین کسب سهمیه المپیک جوانان آرژانتین، در تایلند به میدان برود. تیم ملی فوتسال بانوان ایران دو سال پیش در فینال اولین دوره جام ملت‌های آسیا که در مالزی برگزار شد، با شکست 1بر0 ژاپن به‌عنوان قهرمانی دست یافت و حالا به‌دنبال تکرار این موفقیت است و به‌همین‌منظور شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتسال، 19 بازیکن را از 5فروردین‌ماه به نخستین اردوی تیم ملی در سال97 فراخواند.

دراین‌میان نام دو بازیکن خراسانی نیز دیده می‌شود، فاطمه ارژنگی که در سال‌های اخیر برای تیم‌های دیگراستان‌ها به میدان رفته و رؤیا کلاتی که فصل گذشته در تیم مشکی‌پوشان توانست عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و پس از یک‌سال‌ونیم دوری دوباره به تیم ملی فوتسال دعوت شود. کلاتی را شاید بتوان از مهارت‌های تکنیکی و حرکات ماهرانه‌اش در زمین مقابل حریفان شناخت و بازیکنی است که می‌گوید پیشنهاداتی از کشورهای دیگر داشته، اما به دلایل نبود شرایط و به‌ویژه عدم قبول حجاب بازیکنان ازسوی اغلب کشورها نتوانسته است لژیونر شود.

رؤیا کلاتی، بازیکن 23ساله تیم مشکی‌پوشان در فصل گذشته است که پس از گذراندن نخستین اردوی تیم ملی در سال جدید خود را برای مرحله دوم اردو که هفته جاری دوباره در تهران از سر گرفته می‌شود آماده می‌کند. وی درباره اردو و بازی‌های دوستانه‌ای که با تیم ملی چین پشت‌سر گذاشتند، اظهار کرد: اردوی خوبی را گذراندیم و تمامی شرایط و تمرینات بسیار عالی بود. دو دیدار دوستانه برگزار شد که نخستین تجربه من در بازی‌های بین‌المللی محسوب می‌شد، زیرا در دور قبل حضورم تیم ملی در تورنمنت روسیه مقابل تیم‌های بزرگی همچون روسیه و اسپانیا به میدان رفت که من روی نیمکت حضور داشتم. تیم چین در رده چهارم آسیا قرار دارد که خوشبختانه توانستیم بازی نخست را 6بر1 پیروز شویم و در بازی دوم در پنالتی بر چین غلبه کردیم.

نخستین تجربه من مقابل تیم‌های خارجی رقم خورد

بازیکن فوتسال مشکی‌پوشان ادامه داد: برای من تجربه بسیار خوبی بود. قطعا به‌عنوان اولین تجربه، استرس به‌همراه داشت. حدود یک‌سال‌ونیم پیش در اردوی تیم ملی حضور داشتم و در تیم شهرداری رشت بازی می‌کردم، اما به‌خاطر مشکلات مالی تیم و نیز مشکلاتی که در تحصیلم به‌واسطه بازی در شهر دیگر برخورد کردم ، در نیم‌فصل از این تیم جدا شدم، به‌واسطه همین موضوع و دور شدن از فضای مسابقات دیگر فرصت حضور در تیم ملی را پیدا نکردم؛ اما امسال توانستم با تیم مشکی‌پوشان استارت خوبی بزنم.

کلاتی با اشاره به اعتماد سرمربی تیم ملی به بازیکنان جوان بیان کرد: خیلی خوش‌حال هستم که مظفر به جوانان اعتماد کرد و سه بازیکن جوان را که اولین تجربه خود را پیش‌رو داشتند، مقابل چین به میدان فرستاد و این تصمیم وی برای ما بسیار ارزشمند بود.

اگر در ترکیب نهایی نباشم، ناراحت نمی‌شوم

او درباره اینکه چقدر احتمال دارد در ترکیب تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا حضور داشته باشد، گفت: من شاید درمجموع 15سال است که فوتسال را شروع کرده‌ام، اما در تیم ملی بازیکنان باتجربه‌ای داریم که نزدیک به 15 سال است که لباس تیم ملی را می‌پوشند و توانسته‌اند عملکرد بسیار خوبی در تیم ملی داشته باشند، به‌همین‌دلیل شاید حضور در جمع 14نفره نهایی تیم بعید باشد. تجربه کم، کار را برای من سخت می‌کند، زیرا زمان بیشتری نیاز دارم تا با بازیکنان دیگر تیم هماهنگ شوم، بااین‌حال تمام تلاشم را خواهم کرد تا بتوانم اعتماد سرمربی را جلب کنم.

این بانوی فوتسالیست ادامه داد: اگر حتی در ترکیب نهایی حضور نداشته باشم، چیزی را از دست نداده‌ام؛ زیرا برای من حتی یک جلسه تمرین در کنار این بازیکنان و حضور در کنار مربی‌ای همچون مظفر یک کلاس درس است که تجربه‌های خوبی برای من به‌دنبال دارد؛ بااین‌حال با تمام وجود تلاش می‌کنم بازگشت موفقی به تیم ملی داشته باشم و بتوانم به تیم کشورم کمک کنم. در سال‌های آینده فرصت‌های زیادی پیش‌رو دارم و قطعا هدفم پوشیدن لباس تیم ملی است.

وی افزود: آخرین اردو پیش از جام ملت‌های آسیا از اواسط هفته جاری آغاز می‌شود و دو دیدار تدارکاتی با تیم ملی اوکراین داریم و بعد از آن اردوی دوروزه برای انتخاب ترکیب نهایی برگزار می‌شود.

کلاتی که در فصل گذشته توانست در جمع مشکی‌پوشان با گل‌های خود درخشش خوبی داشته باشد، درباره این تیم اظهار کرد: در ابتدای فعالیت کسی فکرش را نمی‌کرد که تیم مشهد در اولین سال حضورش خوب عمل کند. با اینکه بیشتر بازیکنان تیم ما جوان و بدون تجربه در لیگ برتر بودند و شریف نیز نخستین تجربه سرمربی‌گیری خود در لیگ برتر را پیش‌رو داشت، اتفاق بسیار خوبی رقم خورد و توانستیم با همت بچه‌ها و هدایت خوب شریف و حمایت باشگاه در رده چهارم قرار بگیریم و نشان دهیم که مشهد و خراسان از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.

اعضای شورای شهر حمایت خوبی از مشکی‌پوشان داشتند

وی افزود: مردان فوتسالیست می‌توانند تمام تمرکز و زندگی خود را بر روی فوتسال بگذارند و به‌عنوان منبع درآمد آن‌ها محسوب می‌شود، ولی با توجه به وضعیت ورزش قهرمانی در بخش بانوان و قراردادهای بسیار پایین باید در کنار فوتسال به چیزهای دیگر هم فکر کنیم که خدا را شکر امسال توانستم برای شهرم به میدان بروم و در کنار آن تحصیلم را نیز ادامه دهم. شورای شهر جدید مشهد و خانم‌ها گندمی و رمام در طول فصل دلگرمی و کمک بسیار خوبی برای ما بودند و باشگاه نیز با ایجاد شرایط مناسب کمک کرد تا بتوانیم چنین‌جایگاهی را کسب کنیم.

فوتسالیست خراسانی دعوت‌شده به تیم ملی درباره برنامه باشگاه مشکی‌پوشان برای فصل آینده و برنامه خود برای حضور در این تیم اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که با مسئولان باشگاه داشتیم، به حضور پرقدرت‌تر در فصل آینده اشاره و عنوان شد که سال آینده جدی‌تر برنامه‌ریزی شود و تیم برای کسب سکو بسته شود، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است و احتمالا بعد از جام ملت‌ها تیم‌ها شروع به برنامه‌ریزی کنند.

او ادامه داد: درباره حضور دوباره در مشکی‌پوشان نیز اولویتم قطعا با تیم شهرم است، اما به تیم‌های دیگر هم فکر می‌کنم؛ زیرا برای حضور موفق در تیم ملی باید شرایط سختی را پشت‌سر بگذارم و حضور در تیم‌هایی با حضور ملی‌پوشان کمک زیادی به من برای رسیدن به اهدافم خواهد کرد.

تبعیض میان قراردادهای ورزشکاران زن و مرد، از زمین تا آسمان است

کلاتی درباره مشکلاتی که بانوان ورزشکار در ورزش قهرمانی با آن روبه‌رو هستند، اظهار کرد: ورزشکاران زن با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما، تبعیض درزمینه مالی و قراردادها نسبت به آقایان است. خیلی از بازیکنان فوتسال در بهترین حالت برای شش ماه، فقط شش‌هفت‌میلیون قرارداد می‌بندند و در مقابل که تمام ‌وقت و فکر و سلامتی خود را برای تیم خرج می‌کنند، بسیار ناچیز است. بسیاری از بازیکنان هم بدون پول برای تیم‌ها بازی می‌کنند. فوتسال ورزش پرخطری است و قطعا نیاز است در مقابل زحمات ورزشکاران مبالغی منصفانه پرداخت شود؛ این در‌حالی است که شاید قرارداد بازیکن فوتسال مردان که حتی روی نیمکت می‌نشیند، هفت‌برابر ما در بهترین حالت باشد.

وی گفت: امیدوارم از تیم‌های بانوان حمایت بیشتری شود. امسال حضور ما بازتاب بسیار خوبی در مشهد داشت. مردم با فوتسال بانوان نیز آشنا شدند و آن را قبول کردند، هرچند هنوز در بسیاری از مواقع اگر در پارک با توپ تمرین کنم، خیلی از مردم تعجب می‌کنند که چطور یک دختر فوتبال بازی می‌کند، اما این آشنایی نیاز به زمان بیشتری دارد. تیم فوتسال مشکی‌پوشان بانوان هم نیاز به حمایت بیشتر دارد. به اعتقاد من شروع آسان است، اما نگه‌داشتن تیم و بهبود عملکرد و شرایط در ادامه راه، سخت‌تر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار