کد خبر: ۵۸۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷ 30 March 2018

تابناک / املش بهشت طبیعت ایران در منطقه‌ کوهپایه ‌ای و در کنار ارتفاعات سرسبز و ییلاقات بسیار مطبوع قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری گیلان است.

شهر املش در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز استان گیلان شهرستان رشت و در منطقه کوهپایه ای واقع شده است.

 

آب و هوای شهر املش به واسطه قرار گرفتن در کنار ارتفاعات سرسبز و ییلاقات بسیار مطبوع است.

 

املش از سمت شمال و شرق به شهرستان رودسر، از سمت جنوب به شهرستان سیاهکل و از سمت شمال غرب و غرب به شهرستان لنگرود محدود می‌شود.

 

مجاورت این شهر با رودخانه شلمان رود به علت راکد بودن آب این رودخانه باعث شد تا در گذشته به آبلش یا ام لش معروف شود که بعد به املش تغییر کرد، رودخانه شلمان رود این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است.

 

مردم املش عمدتا در بخش کشاورزی فعالیت دارند، از محصولات عمده کشاورزی آن می‌توان برنج، چای، گندم، فندق، مرکبات، گیاهان دارویی و فرآورده های دامی و عسل و ابریشم را نام برد، اما بخش اعظم زمین های کشاورزی زیر کشت چای است.

 

عرضه محصولات به دست آمده در روز سه شنبه انجام می‌شود و سه شنبه بازار املش نمونه کاملی از بازارهای سنتی گیلان می‌باشد که مردم این منطقه با حضور گسترده، رونق خاصی به آن می‌بخشند، مردم املش روزهای بازار را گالش بازار می‌نامند.

 

وجود ییلاقات، روستاها و ارتفاعات سرسبز و خوش آب و هوا( جلگه ای و کوهستانی) در حاشیه شهر و حوزه بخش، منظره ای دلپذیر به این خطه از استان سرسبز گیلان بخشیده است.

 

مناطق جلگه‌ای و کوهپایه‌ای املش دارای آب و هوای معتدل خزری و مناطق کوهستانی نیز دارای زمستان‌های سرد و پوشیده از برف و یخ‌بندان و تابستان‌های خنک و ملایم است.

 

املش با مناطق زیبا و سرسبز اش و جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و مناظر طبیعی این شهر نگاه هر دوست‌دار طبیعت را به شدت مجذوب خود می‌کند.

 

مسافران نوروزی و گردشگرانی که برای فرار از زندگی شهری به سوی طبیعت کشیده می‌شوند، می‌توانند املش در استان گیلان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

 

این شهر در فصل بهار بهترین وضعیت جغرافیایی را دارد، فضای سرسبز و دلنشین کوه ها و جنگل های سرسبز آن لطافتی خاص به روح های لطیف انسان‌ها می‌دهد.

 

املش با وجود باغات زیبای چای و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا دارای جاذبه توریستی بوده و هرساله مسافران زیادی را از دیگر شهرهای کشور جذب می کند و موقعیت شهرستان به گونه ایست که به دلیل مناطق ییلاقی و باغات زیبای چای بسیار از جاذبه های توریستی داخلی و خارجی برخورداراست و بستر مناسب برای توسعه صنعت گردشگری دارد.

جاذبه های گردشگری

گلستان سرا رانکوه، مناطق ییلاقی و باغات چای، چشمه آبمعدنی لوزان، تالاب زربیجار، پارک های گلستان، آبی بیجار و میرزا کوچک خان و دهکده ییلاقی خصیل دشت

جاذبه های تاریخی

بافت تاریخی شهر املش، برج تاریخی میل امام با ارتفاع 7 متر، خانه های قدیمی خاندان صوفی، قلعه شاه نشین قلعه، غار تلابن گورج، غاز هفت خم تله سر، قلعه و برج گرماور و محوطه تاریخی چاک شهر سمام

زیارتگاه ها و اماکن مذهبی

بقاع متبرکه آقا سید ابراهیم و آقا سید اسماعیل از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام)، بقاع چهار تن از سلاطین کیایی و بقعه امامزاده سرتربت

مناطق نمونه گردشگری / روستاهای هدف گردشگری

منطقه کوهستانی جنگلی هلو دشت، منطقه کوهستانی، کوهپایه ای خصیل دشت

صنایع دستی

بافتنی های سنتی

غذاهای محلی

مورجه قاتوق، قلیه، بادمجان تره، تره، شام غریبان، شیرینی (نشاسته حلوا، رقایب حلوا، اگردک نخودی و آب دندونه)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار