تابناک : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ایجاد موزه مردم شناسی به منظور نمایش داشته های فرهنگی ارامنه استان مرکزی در کلیسای مسروپ مقدس اراک، 400 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۵۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱ 06 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در رابطه با ارامنه استان مرکزی گفت : ارامنه استان مرکزی طیفی از ارامنه گریگوری هستند که در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران در پهنه مرکزی کشور پراکنده شدند و در مدت زمان اقامت خود آثار و رسوم فرهنگی متعددی را که نشانگر همزیستی مسالمت آمیز با مسلمانان است به جای گذاشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: یادمان های ارامنه در قالب هنر معماری، نوع لباس، زبان و گویش، خدمات اجتماعی، هنرهای دستی، رسوم و باورها، ابزار زیستی و نوع خوراک و رفتار است که گردآوری آن ها در قالب موزه به عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی استان در حوزه اقلیت های دینی محسوب می شود.

حسینی با اشاره به اینکه بنای کلیسای مسروپ مقدس ارامنه که یکصد سال پیش با همیاری ارامنه مناطق مختلف استان مرکزی با هدف ایجاد کانون دینی، اجتماعی و آموزشی ایجاد شده آرایه های منحصر به فرد معماری دارد و بنایی دیدنی و جذاب برای گردشگران است افزود : این بنا به تازگی تعمیرات اساسی شده و استحکام بخشی و مرمت بخش های مختلف آن زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: میراث فرهنگی استان این آمادگی را دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، مدرسه کلیسا را که هشت سال است به دلیل نداشتن دانش آموز تعطیل شده به موزه ارامنه تبدیل کند.

وی افزود: 430 میلیون ریال اعتبار صرف استحکام بخشی و مرمت دیوار شمالی کلیسا مسروپ مقدس اراک که احتمال ریزش داشت، شده است.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اعتبار میراث فرهنگی در سال گذشته 30 میلیارد ریال بود، و اعتبار این بخش در سال جاری نسبت به مدت مشابع قبل 30 درصد کاهش یافته است. افزود: با این میزان اعتبار برنامه های اولویت دار میراث فرهنگی که مرمت اضطراری و فوری بناهای تاریخی است شامل بازار اراک، مسجد جامع ساوه و قلعه سالار محتشم انجام می شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطر نشان کرد :تملک بنای تاریخی حاج علی لشکر درخمین با استفاده از اعتبار ملی یکی دیگر از برنامه ای اولویت دار میراث فرهنگی استان مرکزی در سال جاری است.

 کلیسای مسروپ مقدس اراک با معماری زیبا به عنوان یکی از آثار برجسته معماری ارامنه در سال 1914 میلادی با بهره گیری از منابع مالی ارامنه اراک و ساکنان ارمنی نشین روستاهای لیلیان خمین و مهاجران، ازنا ، کزاز، کمره، هفت جاپلق و بور ساخته شده و در سال 1915 میلادی مورد بهره برداری قرار گرفت.

ارامنه اراک که شاخه ای از مسیحیان گریگوری هستند در زمان صفویان اغلب به عنوان بازرگان و کشاورز از جلفای اصفهان در روستاها و نواحی شهری اراک پراکنده شدند و در زندگی مسالمت آمیز در کنار مسلمانان آثار فرهنگی، دینی و اجتماعی متعددی را در این خطه به یادگار گذاشته اند.

 کلیسای مسروپ مقدس اراک در محله قدیمی مسکونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسایان این شهر قرار گرفته و به عنوان کانون همگرایی و فعالیت های اجتماعی و مذهبی این قشر محسوب می شود.

این اثر که در سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم اینک علاوه بر برنامه های مذهبی، فعالیت های عام المنفعه، جشن ها ، رسوم و تمامی امور اجتماعی ارامنه در آن انجام می شود.

 این کلیسا در زمینی به طول 24 و نیم و عرض 15 و نیم متر بنا شده که در آن مجموعه خدمات مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش ، سرایداری و کلیسا قرار گرفته است.

سقف کلیسا بر روی چهار ستون و توسط قوس هایی به یکدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده و تعبیه نورگیرهای متعددی در چهار جهت بنا و دو ورودی در قسمت های جنوبی و غربی از ویژگ یهای خاص کلیسای مسروپ اراک است.

برج ناقوس خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنای کلیسا خودنمایی می کند.

ساختمان اصلی کلیسا به صورت مستطیل ساخته شده و از سه بخش مردم نشین، محراب و دو اتاق جانبی در مجاورت محراب تشکیل شده است.

محراب در داخل طاق ساده و بزرگی تعبیه شده که این بخش ایوان ، حدود یک متر از کف کلیسا بلندتر است.

محراب کلیسا با تزئیناتی از آجر و اشکال هندسی با تصاویری از حضرت مسیح و مکان هایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد.

در مرکز کلیسای مسروپ اراک چهار ستون هشت ضلعی قرار گرفته که قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یک پوش را تحمل کرده و وزن سایر گنبدها و طاقها بر روی جزرها تقسیم شده است.

در فضای اصلی تالار اجتماعات این کلیسا محل هایی برای غسل تعمید و روشن کردن شمع که معمولا در آیین های مذهبی ارامنه اراک استفاده می شود، وجود دارد. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این کلیسا خشت و گل، ملات و چوب است و برای استحکام بنا در داخل دیوارها و ستونها، تیرهای چوبی تعبیه شده است. این کلیسای در مدت فعالیت خود پنج کشیش مستقر داشته و پیگیری و بنای اولیه آن را دو کشیش به نام های قازار داویتیان و خورن وارطاپت برعهده داشته اند. درحال حاضر جمعیت ارامنه اراک 110 نفر در قالب 45 خانوار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار