مدیرکل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۴۳۷ منطقه نمونه گردشگری کشور در حال لغو مجوز است.
کد خبر: ۵۸۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 26 March 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ جلال تاجیک در سفر به مشهد و بازدید از ستاد خدمات سفر خراسان‌رضوی اظهار داشت: مشهد از همه شهرهای ایران متمایز است چون علاوه بر جمعیت بیش از 3.5 میلیون نفرمجاور، باید نیازهای میلیون ها زائر را نیز پاسخگو باشد.


وی با بیان این با توجه به اقامت چند روزه، زمان فراغت زائران باید پر شود، افزود: تاکنون سیاست ایجاد مراکز تجاری، پارک‌های آبی  و غذاخوری‌ها در مشهد انجام شده و مراکز تجاری مشهد از تهران هم بیشتر است. مناطق نمونه گردشگری در کنار مراکز تجاری و پارک‌های آبی، می‌تواند ضلع دیگر مراکز گذران اوقات فراغت در مشهد باشد البته باید در مناطق نمونه گردشگری امکانات مناسب نیز فراهم شود.


وی با اشاره به منطقه نمونه گردشگری هفت‌حوض مشهد گفت: این منطقه نمونه ظرفیت روزانه 6-5 هزارنفر را دارد اما مسیرهای مواصلاتی مناسبی ندارد. باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا در این مسیر ساخت و سازهای غیرمجاز صورت نگیرد، در مقایسه با بازدید چند سال قبل اکنون در مسیر برخی ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده که باید مراقبت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.


تاجیک یادآور شد: منطقه نمونه گردشگری هفت حوض می‌تواند بخشی از بار طرقبه و شاندیز را کاهش دهد و خلاء مراکز تفریحی و تفرجگاهی در این سمت شهر را مرتفع کند البته باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا منطقه نمونه گردشگری هفت حوص به کانون توجه تبدیل شود.


مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیر ساخت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه توس را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری مشهد عنوان کرد و گفت: در منطقه توس نیز ساخت و سازهایی خارج از طرح انجام شده که باید در ساماندهی این منطقه شهرداری با میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگ باشد و به توس فقط به عنوان منبعی برای کسب و کار نگاه نکند.


تاجیک تصریح کرد: محور منتهی به آرامگاه فردوسی از جاده اصلی تا آرامگاه باید در قالب طرح اجرا شود و کاربری‌های جداره و بدنه این مسیر متناسب با توس و آرامگاه فردوسی باشد.
وی تصریح کرد: شورای شهر مشهد در دوره پنجم با این که حدود ماه از روی کار آمدنش می‌گذرد اما به توس و فردوسی توجه می‌کند این در حالی است که در گذشته این توجه وجود نداشت، البته این حق فردوسی و توس است که رسیدگی شود.


مدیرکل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: درکنار توس که مورد توجه شورای شهر قرار گرفته است، هفت حوض نیز می‌تواند در اولویت بعدی توجه شورا قرار گیرد تا حلقه‌های مکمل زیارت کامل شود.


تاجیک در ادامه با اشاره به آمار مناطق نمونه گردشگری اظهار کرد تصریح کرد: در کشور 3168 منطقه نمونه گردشگری داریم که  1168 منطقه نمونه گردشگری دارای مصوبه است، البته 247 منطقه نمونه گردشگری دارای طرح مصوب است و از این تعداد فقط 54 منطقه نمونه گردشگری فعال است.


وی با انتقاد از صدور مجوز در دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: فقط 7 مورد از این مناطق در دولت‌های هفتم و هشتم تصویب شده و 1161 مورد در دولت‌های نهم و دهم مصوب شده در حالی که براساس چشم انداز توسعه گردشگری کشور قرار بوده که 50 منطقه نمونه گردشگری در کشور ایجاد شود.


مدیرکل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 437 منطقه نمونه گردشگری در حال لغو مجوز است چون کشور ظرفیت این تعداد منطقه نمونه گردشگری را ندارد.
تاجیک درباره آمار مناطق گردشگری خرسان رضوی گفت: در این استان 12 منطقه نمونه گردشگری سرمایه گذار دارد و 8 مورد فعال است.


مدیرکل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به سیاست‌های مرکززدایی گفت: در تمام استان‌ها تفاوت فاحشی بین مراکز استان و شهرستان‌ها وجود دارد که برای رفع این مشکل باید سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری و اسکان در شهرستان‌ها افزایش یابد.در استان خراسان رضوی نیز مشهد فاصله زیادی با شهرستان‌ها دارد، هنوز شهرستان‌ها به خوبی معرفی نشده‌اند و زیرساخت‌های لازم را ندارد.
وی ادامه داد: توسعه مناطق نمونه گردشگری در شهرستان‌ها نیازمند تعامل و همکاری دیگر دستگاه‌ها است و باید حوزه‌هایی مانند راه نیز در این راستا مشارکت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار