سرپرست اداره موسیقی خراسان رضوی از برگزاری آئین سحری‌خوانی طی روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد خبر داد.
کد خبر: ۵۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 02 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محسن سمیع، سرپرست اداره موسیقی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه سحری‌خوانی جزو آئین‌های مذهبی است، افزود: در گذشته ساعت و وسایل الکترونیک جهت بیدارشدن برای مناجات صبحگاهی، سحری خوردن و خواندن نماز اول وقت وجود نداشته است، از این رو فردی خیرخواه و هنرمند به سحری‌خوانی می‌پرداخته است.

وی اظهار کرد: آیین سحری‌خوانی سه روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و برای نوید شروع ماه مهمانی خدا انجام می‌شده است، که در پی این امر فرد سحرخوان که اغلب چاوش‌خوان نیز بوده، با استفاده از ابزار موسیقی به خیابان‌ها رفته و خبر آغاز ماه بهار قرآن را به همگان اعلام می‌کرد.

سرپرست اداره موسیقی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در ایام مبارک ماه رمضان سحرخوان، یک ساعت قبل از اذان، بر روی بام خانه‌ها و یا در کوچه‌ها به نقاره‌زنی و خواندن ابیاتی می‌پرداخته که در پی این امر مردم را به فرستادن صلوات دعوت می‌کردند.

وی با بیان اینکه در امر پسندیده سحری‌خوانی از موسیقی نیز استفاده می‌شده است، اضافه کرد: از این رو برخی سحرخوان‌ها با طبل و دوتار به خواندن ابیاتی می‌پرداختند که در انتهای آن مردم به بسم الله‌خوانی و صلوات‌خوانی دعوت می‌شدند و انتهای این مراسم به اذان ختم می‌شده است.

سمیع ادامه داد: برای پاسداشت این عمل نیکو و اسلامی در روزهای 11 و 12 تیرماه همزمان با دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، از ساعت21 الی 22 این آئین در مکان سالن تابستانه نمایشگاه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی می‌شود.

وی همچنین گفت: در روز اول این مراسم که همزمان با میلام کریم اهل بیت(ع) برگزار می‌شود، تعداد چهار سحری‌خوان از شهرستان تربت جام حضور خواهند داشت و در روز دوم این مراسم نیز از سه سحری‌خوان شهرستان کاشمر دعوت به عمل آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار