مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ایجاد سایت موزه در مجموعه باستانی " شهر یئری" مشگین شهر خبر داد.
کد خبر: ۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵ 17 February 2015

ناصر حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اردبیل، گفت: این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط خاص تاریخی و جغرافیایی قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارد و در صورت تامین اعتبار در اولین فرصت کار طراحی آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه این منطقه معروف در ۶۵ کیلومتری اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد، افزود: وسعت این منطقه تاریخی با ترکیبی از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه ۴۰۰ هکتار می باشد که تنها بخش جزئی آن مطالعه و کاوش شده است.

شهر یئری قابلیت ثبت جهانی دارد

حاجی زاده با بیان اینکه این محوطه به دلیل منحصر به فرد بودن قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد، عنوان کرد: در صورت تکمیل مطالعات علمی و ارائه اسنادی که نشان دهنده نقطه عطفی در تاریخ بشر دارد باید وارد مرحله تدوین پرونده ثبت جهانی این منطقه شد.

حاجی زاده با بیان اینکه هر اثر تاریخی قابلیت ثبت جهانی را ندارد، افزود: زمانی یک اثر می تواند ثبت جهانی شود که در تاریخ دنیا یک بحث و زاویه جدید باز کند، به عنوان مثال مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل برخورداری از تفکر عرفانی و اسلامی که از یک طرف انسان را به آرامش و سازش و از طرف دیگر به انقلاب و اتحاد دعوت می کند یک اثر جهانی است.

وی خواستار حفظ منطقه باستانی شهر یئری از سوی مردم شد و گفت: قدمت این منطقه به 8 هزار سال قبل از میلاد می رسد ولی متاسفانه در طول چند سال اخیر معبد کاوش شده این منطقه دچار آسیب شده است و باید در جهت حفظ سنگ ها و اسناد موجود آن با طراحی سایت موزه از تخریب کاملش جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار