کد خبر: ۵۵۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸ 26 January 2018

مدتی است که قضات سعی می کنند با توجه نوع جرم و وضعیت مجرم ، احکام متفاوتی صادر کنند تا بیش از جنبه تنبیهی به جنبه های آموزشی و تشویقی با متهمان برخورد کنند. پس از  احکام جالب قضایی در خصوص متخلفین محیط زیستی در کهگیلویه و بویراحمد ، اینبار دادستان کهگیلویه و بویراحمدی در شهرستان بن خزر از  صدور رای مقاله نویسی برای یک محکوم نموده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دادستان انقلاب شهرستان بِن از صدور احکام کیفری با به‌کارگیری نظام‌های ارفاقی قانون مجازات اسلامی در دادگستری شهرستان بِن خبر داد و گفت: «این آراء جایگزین مناسبی برای اجرای مجازات حبس و گامی مؤثر در جهت کاهش آمار زندانیان و حبس زدایی در سیستم قضایی است».

محمدرضا سیاهپور در ادامه با ذکر مثالی عنوان کرد: برای مثال در پرونده‌ای که اخیراً حکم آن اجرا گردید متهم اقدام به تهیه برگ عوارض شهرداری و ارائه آن به یکی از دفاتر اسناد رسمی شهرستان بن به منظور انتقال خودروی خویش نموده بود که با بررسی اولیه توسط سردفتر اسناد رسمی موصوف اصالت آن مورد تردید قرار گرفت و موضوع توسط وی به پلیس آگاهی گزارش و مشخص شد سند مذکور جعلی بوده و فرد متخلف با تشکیل پرونده قضایی تحت تعقیب قرار گرفت. در ادامه پس از تحقیقات لازم توسط پلیس و مقام قضایی، مجرمیت این فرد توسط بازپرس محرز گردید و پرونده با صدور کیفرخواست از سوی دادستان جهت تعیین کیفر به دادگاه ارسال شد.

سیاهپور در ادامه گفت: پس از طرح پرونده در دادگاه کیفری قاضی محترم رسیدگی کننده با تشکیل جلسه دادرسی و دعوت متهم، ضمن صدور حکم محکومیت و تعیین ۳ سال حبس برای متهم، با توجه به اوضاع و احوال وی، نداشتن سابقه کیفری، جوان بودن ایشان، همکاری مؤثر در کشف جرم و اظهار ندامت و پشیمانی وی؛ قرار تعلیق اجرای مجازات حبس را به مدت یکسال صادر و در طول این مدت محکوم علیه را به تهیه مقاله‌ای پنجاه صفحه‌ای با موضوع ” احترام به حقوق عامه” تحت نظارت دادستان مکلف نمود.

دادستان عمومی و انقلاب بن عنوان کرد: در مرحله اجرای حکم، محکوم علیه احضار و حکم تعلیقی و دستورات دادگاه به وی تفهیم و پس از هماهنگی با احدی از اساتید محترم گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، محکوم علیه به ایشان معرفی و با راهنمایی و تعالیم استاد مربوطه و نظارت مستمر دادستان ظرف سه ماه از تاریخ تفهیم حکم توسط واحد اجرای احکام، مقاله موصوف توسط محکوم تألیف، تنظیم و به این دادستانی تحویل گردید.

محمدرضا سیاهپور در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که یکی از سیاستهای کلان قوه قضائیه و قوانین جاری کشور حبس زدایی و کاهش آمار ورودی زندان‌ها می‌باشد، استفاده از نهادهای ارفاقی و نوین قانون مجازات اسلامی از جمله تعلیق اجرای مجازات، تعویق صدور حکم، حکم معافیت از کیفر، نظام نیمه آزادی و مجازات‌های جایگزین حبس مانند خدمات عمومی رایگان در دستور کار دادگستری استان چهارمحال و بختیاری و سراسر کشور قرار دارد و قضات محترم دادگاه‌های کیفری در احکام خویش در صورت وجود شرایط قانونی به جای حبس از این نظام‌ها بهره می‌گیرند.

دادستان شهرستان بن در پایان گفت: بدیهی است صدور چنین احکامی علاوه بر آثار تنبیهی و تربیتی و اصلاحی مجرمین که از اهداف اساسی حقوق جزا و جرم شناسی است، منجر به کاهش اثرات منفی حبس و زندان بر محکومین و خانواده‌های آنها و حتی جامعه می‌شود و گام مؤثری در جهت کاهش آمار زندانیان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار